In en om het Veerse Meer jachthaven van Bruinisse in april 1974 gereed In het jaar 1860 kwam een wet tot stand, die Dronkers na zijn jarenlange ver geefse strijd, veel voldoening zal hebben geschonken. Deze wet bracht de aanleg van spoorwegen voor rekening van de Staat. Ook de aanleg van scheepvaartkanalen vond naderhand van staatswege plaats. Dit hield echter in, dat de overheid zich van toen af daadwerkelijk met deze zaken ging inlaten en dat er voor het particuliere initiatief weinig ruimte meer overbleef. Of het nu door overheidsmaatregelen kwam is niet bekend maar in het begin van de zestiger jaren van de vorige eeuw was het wat stil rond de figuur van Dronkers. Zakelijk bleef hij geïnteresseerd in stoom bootdiensten op Rotterdam, op Bergen op Zoom en in de Westerscheldeveren. De veer diensten op de Westerschelde bleven voor hem zuiver zakelijk gezien onder de maat en in 1866 nam de provincie de ex ploitatie van hem over. In 1866 deed hij echter opnieuw van zich horen. In een brochure lanceerde hij een nieuw spectaculair plan dat voorzag in het doortrekken van het Middelburgse havenkanaal dwars over het Veersegat en door Noord-Beveland naar de Roompot. De uitvoering van deze plannen diende dan evenwel samen te gaan met een af sluiting zowel van het Veersegat als van de Zandkreek. Belangen van handel en scheepvaart alsmede landwinst waren de motieven die hem tot het opstellen van zijn nieuwe plannen hadden verleid. De inmiddels mondig geworden Water staatsdienst zette onze plannenmaker danig de voet dwars, hetgeen aan zijn autoriteit zeker afbreuk zal hebben gedaan. Onge twijfeld moet deze gang van zaken voor hem aanleiding zijn geweest om zich zowel ten opzichte van de kanaalplannen als van de spoorwegplannen wat minder op de voorgrond te stellen als in het verleden het geval was geweest. Hij werd ten slotte ook een jaartje ouder. Zijn geestkracht verminderde echter nau welijks. Dit blijkt uit het feit dat hij in middels zijn aandacht had gericht op het probleem van de drinkwatervoorziening voor Middelburg en Vlissingen. Tn dat ver band propageerde hij toen al wateront- trekking uit duingebieden, in het bijzonder bij Oranjezon. Ook deze nieuwe ideeën zette hij in brochures uiteen, die in de jaren 1868 en 1869 verschenen. Bij de officiële opening op 1 juli 1868 van de spoorlijn van Noord-Brabant tot Goes werden de grote verdiensten van Dirk Dronkers ten slotte erkend door zijn be noeming tot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw. De inwoners van Goes, Middelburg en Vlissingen schonken hem een gouden erepenning, voorzien van zijn beel tenis. Toen op 8 september de nieuwe kanaal- werken in Vlissingen in aanwezigheid van koning Willem III werden geopend, behoor de Dronkers ook bij de gasten. De nieuwe buitenhaven van Vlissingen. Foto en lichtdruk Gebr. Van Straaten, Middelburg. Dirk Dronkers overleed op 10 april 1881. Hij werd in Oost-Souburg begraven. Hij woonde daar de laatste jaren op zijn bui tenverblijf Zuidvliet. In zijn denken en streven was hij zijn tijd ver vooruit en zijn betekenis voor Zeeland is veel groter geweest dan menigeen des tijds besefte. Zijn gewaagde plannen wer den evenzeer geprezen als verguisd. In Vlissingen is een verbindingsstraatje tussen de Bonedijkestraat en de Schuitvaartgracht naar hem vernoemd. Een net straatje; daar niet van. Als weerspiegeling van zijn ver diensten had men m.i. toch zijn naam wel aan een straat van wat meer allure mogen verbinden. In dat verband komen in Vlis singen Paul Kruger en President Roosevelt heel wat beter aan hun trekken. Informatiebronnen. Nagtglas: Zeelandia Illustrata. Nagtglas: Levensberichten van Zeeuwen. Wilderom: Tussen afsluitdammen en delta- dijken. Van Empelen: Zeeland door de eeuwen heen. Pieters de Bruin: De aannemer Dirk Dron kers en het drama van de Zeeuws-Limburgse spoorweg. (Zeeuws Tijdschrift no. 4). Provinciale Zeeuwse Courant van 4 maart 1972. J. P. van den Broecke. De volgende voorzieningen kwamen ge reed in het eerste halfjaar 1973: a. een verbetering van de steiger aan de westzijde van de Haringvreter en een nieuwe steiger aan de oostzijde van de Haringvreter. Totaal 250 m steiger; b. verlenging van de kruissteiger nabij het Aardbeieneiland: c. oeverbescherming van het eiland „De Omloop; d. oeverbescherming nabij het strand van Vrouwenpolder 700 m). Fen aanvang werd gemaakt met de ont- sluitingsweg door de Schotsman en de Rui- terplaat; zowat halverwege deze weg komt een parkeerterrein van 15.000 m2. Deze weg komt eind 1973, begin 1974 gereed. In de herfst zal een begin gemaakt worden met het maken van drie trailcr- boothellingen met parkeerplaats: 1. nabij het sportvishaventje ,,De Piet"; 2. de St. Felixweg nabij de Goudplaat; 3. op de Schotsman nabij de Ruiterplaat. Tevens moet nog aanbesteed worden: 1. een steiger op het Schenge-eiland, na bij Oranjeplaat. 2. 3 steigertjes bij het eiland „De Om loop"; 3. ombouwing van het haventje te Geers- dijk tot een vluchthaventje. Gedurende het seizoen vonden vele zeil wedstrijden plaats op het Veerse meer o.m. de internationale wedstrijden op Pinksteren en op 25 en 26 augustus; wereldkampioen schappen voor Cadetklasse begin augustus; nationale kampioenschappen begin septem ber en Belgische kampioenschappen half september. Hiernaast vonden nog vele club wedstrijden en vaartochten plaats, georga niseerd door de jachtclubs rond het meer. Voor al deze wedstrijden was er grote be langstelling en het Veerse meer begint zich naam te maken als een wedstrijdgebied voor kleinere typen. De aanleg van de jachthaven in Brui nisse vordert gestaag. Als alles volgens plan verloopt zal de haven 1 april 1974 worden geopend. Er zullen dan zo'n 600 boten een plaats kunnen vinden. De gemeente Brui nisse heeft de exploitatie in handen gege ven van Wilma Projektontwikkeling b.v. uit Weert. Deze grote bouwfirma, die nog niet eerder een dergelijk projekt bij de hand had, gaat het groots opzetten. De jachthaven wordt volledig geoutilleerd. Dat wil zeggen botenloodscn, werf, havenmees terswoning, restaurant, botel, botiques, enz. Wilma heeft een binnendijks gebied van 140 ha aangekocht waarop allerlei recrea tieve voorzieningen zullen komen: overdekt zwembad, strandakkommodatie, visvijver, speeltuinen, trimbanen, weekend woningen. De plannen zijn nog in een vroeg stadium. Bij de opening zal het gehele recreatiegebied nog niet gerealiseerd zijn. Een stuurgroep begeleidt het projekt en heeft een adviserende taak in waar precies en hoe. In deze stuurgroep hebben naast de direkteur van Wilma ook mensen van de Provinciale Planologische Dienst, een adviesbureau voor ruimtelijke ordening en vormgeving, de burgemeester van Bruinisse en afgevaardigden van Waterstaat en Wa terschap, zitting. 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1973 | | pagina 11