J? UNICORN: een volbloed zeilcatamaran Catamarans: snelheid voor je geld! Men ziet wel van die kleine dubbelboot- jes varen: twee opblaasrompjes of houten kano-achtige boten met een dekje ertussen, het geheel 3 of 4 meter lang, een zeiltje en soms nog een fokje erop. Leuke dingen, maar bij lichte wind lopen ze niet en bij Beaufort 4 zijn ze nat en gevaarlijk. Per soonlijk zien wij er niet veel in, behalve als stoeiboot voor kinderen en tieners. Er zijn ook andere catamarans, die zeer imponeren door hun eenvoud, bliksemsnel zeilen, gemakkelijk wegtransport, modern materiaal, hoog tuig, topsnelheden rond 40 km/uur en meer. In de loop van de laatste tien jaren zijn er race- en toercatamarans ontwikkeld, aparte modellen voor ruw water en zee, kleine typen die een handige amateur zelf kan bouwen. Er zijn kajuitcatamarans en motor/zeilcats; er is een steeds groeiend publiek dat de catamaran kiest omdat de moderne mens snelheid wil: hij is dat ge wend van z'n auto en hij zoekt die ook op het water. De speedboat is daarvan een symptoom, de „cat" ook. U vindt hierbij twee tabelletjes: een met drie moderne catamarans met alléén groot zeil, écn met drie „cats" met grootzeil en fok. We hebben de lengte/breedte ver houdingen erbij gezet, en ook de verhouding gewicht/zeiloppervlak (1 vkm zeil heeft dus kg bootgewicht voort te stuwen), tenslotte ook de prijzen van januari 1973. Inclusief B.T.W. Van de zes genoemde cats hebben we er nu één uitgepikt voor een nadere kennis making; u ziet een schets van de „Unicorn" die we zagen bij de firma Roha, Kamper land, zeilmaker en bootshop. Uit de tabelletjes zijn interesante con clusies te trekken. Zo blijkt bijv. dat „Uni corn" de langste is, na „Tornado" (die vormt een Olympische klasse, met recht de snelste tweemans-catamaran ter wereld). De smalle rompen moeten dóór het water, en dan bepaalt de lengte op de waterlijn de topsnelheid. Wat dat betreft zit de „Unicorn" dus al heel goed. Verder is de L/B verhouding op één na de grootste, dat wil zeggen dat die „cat" niet over matig breed is voor de lengte: een prak tisch punt bij opbergen enz. Elke vkm zeil heeft slechts 7,2 kg bootgewicht aan te drijven en ook die waarde ligt dicht bij die van de racer „Tornado". Wat kost snelheid? Men stelt prijs op grote snelheid over de weg, koopt een sportwagen van tien mille die 165 km/uur als top heeft; die „top" kost dan 10.000 165 plm. 60 gulden per km/uur. Voor de prijs van de Unicorn kan men ook een Spankerjachtje kopen; die halen bijv. 17 km/uur bij flinke wind, en dat is 5600 17 330,— per km/uur snel heid te water. De „Unicorn" haalt met gemak 35 km/uur en die snelheid kan men dus kopen voor 5525 35 158,per km/uur. Die Spanker weegt plm. 250 kg, vraagt een trailer of jachthavenbox, een winter bergplaats en nogal wat onderhoud, maar biedt dan ook de mogelijkheid „binnen" te zitten. De „Unicorn" bestaat uit twee rompen die door lichtmetalen buizen plm. 12 x 8 cm Reeds bij lichte wind schiet de lij-romp door het water en wordt de stuurman op getild: „Unicorn", demontabele één a twee mansracer, gemeten snelheid 50 km/uur; ook niet-gedemonteerd platliggend trailer- baar wegens breedte nog juist onder 2,30 m. Volbloed-racer die een heel andere dimensie geeft aan de zeilerij; strandzeilen is mo gelijk, relaxen bij lichte wind natuurlijk ook! doorsnee worden verbonden, en in gede monteerde toestand (8 of 10 bouten) naast elkaar op een auto-imperiaal kunnen wor den vervoerd, en tegen de hanebalk van een schuurtje of garage kunnen overwin teren. Voor het zcilseizoen kan de „cat" zeilklaar worden gehouden op de kant, tegen een buitenmuur, de mast afgenomen. Een kleine „dolly" (frame op vier zwenk- wieltjes) dient om de boot naar het water te trekken, daar kunnen man en vrouw de catamaran met de hand te water zetten. Optuigen is een ogenblik werk, er is een grootzeil dat in de mast schuift: de roeren klappen omhoog, de zwaarden worden ingestoken: men haalt de zeilschoot aan en de boot schiet het water op met een acceleratie die lijkt op die van een sport auto of motorfiets. Juist op die wijde watervlakten van Zee land is alléén zeilen met de „Unicorn" een waar feest; ruimte, wind, schoon water, lange rakken, weinig tegenliggers (oplopers zijn er vanzelf niet, je zeilt al het andere Het gewone najaarsbeeld in de jachthaven: alles afgedekt, ongebruikt en wachtend op dat zeilt glad voorbij). Laat de grote schoot de winter en winterstalling. Hoeft natuurlijk niet! Er zijn het hele jaar door „open" schieten en de „cat" ligt stil. Haal de dagen met wind en een flauw zonnetje en juist in de werk/wintermaanden is een middag schoot aan en de boot schiet met een zeilen een echt „opfrissertje"! Steeds meer zeilers houden hun boot de winter door ruk vooruit: in de trapeze hangend moet „in bedrijf"; meestal is het in Zeeland minder koud dan in het binnenland, wegens je de voeten wijd uit elkaar plaatsen. Er nabijheid van de zee.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1973 | | pagina 25