9 Eerste Z.-Vlaamse bistro volgens Frans recept staat in centrum Oostburg a distinguished visitor", een voornaam bezoeker; dat was het wel, augustus '73 in de haven van Veere. Komende van Great Yarmouth deed het T.S. (training ship) „Royalist" Veere aan, stak er met hoofd en schouders (lees: boegspriet en marsen) boven de jachten en de gevels uit. Op zo'n vier maanden durende reis rond Engeland wisselen jonge leden van het Britse „Sea Cadet Corps" elkaar af als bemanning van dit zeilend schoolschip, dat met moderne materialen (stalen masten en raas) en een krachtige hulpdiesel tóch de tradities van de dwarsgetuigde schepen doet voortleven. Voor fotograferende toeristen-Veersemeer- bezoekers was het al helemaal een buiten kansje: een volgetuigde driemaster krijg je niet elke dag voor de lens! Bon voyage. Royalist! We hopen u hier nog dikwijls terug te zien! Met hun mast van Ian Proctor, hun zeil in contrasterende kleuren met nummer en „eenhoorn" als teken, hun lange spitse rompen, hun simpele, oersterke verstaging, hun insteek-trampoline met rijglijn, hun massief-mahonie roeren en zwaarden, hun 8,4 m lange masten in goudkleur zijn de „Unicorns" opvallende verschijningen niet alleen, maar ook internationaal erkend als de snelle eenmansboot ter wereld, daarbij vanzelfsprekend ook met meer mensen te bevaren; plaats is er genoeg op de tram poline voor zonnebaden en rondkijken en genieten van de snelheid. Maar de man aan roer en schoot moet op zijn „quï-vive" zijn, geniet daarvoor misschien het meest! Want de „TJnicorn" is bij harde wind razend snel, eist „alles" van de stuurman en levert daar voor het hoogste aan zeilgenot dat men zich denken kan. Catamarans zonder fok, alleen grootzeil Flash Hobie Cat 14 Unicorn 1 lengte x br. (cm) L/B gew. zeil- G/Z 1 volw. prijs fl. kg opp. m2 375 x 185 I 2.03 72 10 7.2 1—2 3600.— 427 x 234 1.82 98 11 1—3 4620.— 550 x 228 2,41 100 14 7.2 1—3 5525.— Catamarans met grootzeil en fok [lengte v br. (cm)| L/B gew. zeil- G/Z volw. prijs fl. kg opp. m2 Shearwater III 503 x 229 2.2 157 16.3 10.3 2—4 I 6000.— Swift Mark II 440 x 178 2.47 I 107 13.75 7.9 j 2 4750.— Hobie 16 515 x 238 2.16 i 142 22 6.9 14 7260.— Tornado 610 x 305 2 150 21.8 1 6.9 j 2 (race) 9175.— Kikkerbilletjes, gepaneerd palmhart in béarnaisesaus, escargootjes overgoten met wijnsaus en gegrilled vlees, gegarneerd met frisse, pikante tuinkruiden. Het zijn zo enkele van die exquise gerechten volgens Frans keukenrecept, waarvan gastronomi sche fijnproevers, bij het lezen van dit korte chaotische menu alleen al, beginnen te watertanden. Sinds enkele maanden be staat er in het Zeeuwsvlaamse Oostburg, aan het Ledclplein recht tegenover het Ledeltheater, een smaakvol adresje, waar men op de Franse toer kan eten. Het jonge echtpaar Eddy en Ria de Hoogd, beiden afkomstig uit Den Haag, heeft daar zijn bar-bistro „De Pottekijker" geopend. Het is de eerste eetgelegenheid in Zeeuws-Vlaanderen, die zich volledig naar Frans voorbeeld presenteert. Men kent ze wel langs de wegen in Frankrijk: de zaken met de uitnodigende borden „bistrobar" of „grillbar". Open keuken. In de Oostburgse „Pottekijker" kijkt de bezoeker vrijelijk van het restaurant gedeelte de open keuken in. Hierdoor kan men de cuisinier in zijn bewegelijke doen en laten voor de voorbereidingen van de gerechten volgen. En vergeet de prikke- zitten hangbanden gespannen over de tram poline en ook die zijn noodzakelijk, zittend op het strakgespannen doek. De boot loopt en spoort als een trein op rails maar vraagt een vaste hand aan de joy-stick: zorg dat ze wéét dat ze niet kan „uitbreken". Ga niet zitten dromen, maar denk vooruit en wees deze „zeilma- chine" altijd even vóór; denk vooruit wat te doen bij overstaggaan, bij aan-land-komen, bij een koerswending. De plaats van het aangrijpingspunt van het grootschootblok op de achterste balk is belangrijk voor de zeileigenschappen, zo ook de spanning van de „kicking strap", de neerhaler. Je moet wel even wennen aan het manipuleren met die lange alu minium „stok" die de twee gekoppelde roeren bedient. En dan is er het schokkoord van de trapeze. Meer niet! Nadat de „International Yacht Racing Union" de maximum-maten voor „A-Class Catamarans" had vastgelegd (in 1966) werd de eerste „Unicorn" gebouwd door John Mazzotti; het jaar daarop werden vele prij zen gewonnen. Sindsdien zijn er meer dan ■600 „Unicorns" gebouwd door „Trowbridge Sons", te Durngate, Winchester, Hamp shire, Engeland. Er is een „Unicorn Club" in Nederland, en een klasse-organisatie: de meeste van deze boten vindt men in Enge land Interieur van „De Pottekijker". Foto Paul Maartense, Hoek (Zvl.). 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1973 | | pagina 26