Burghsluis, toen en nu Aan de noordzijde van de meest bespro ken zeearm der laatste jaren, de Ooster- schelde, ligt de haven Burghsluis als een laatste uitwijkmogelijkheid voor schepen en jachten alvorens de eindeloze uitge strektheid van de Noordzee op te zoeken. Niet zo heel veel schepen nemen deze route naar de Noordzee via het Westgat omdat vanuit de richting Colijnsplaat en Zeeland- brug het vaarwater naar zee langs de Noord-Bevelandse kust en de Roompot kor ter is. Toch is Burghsluis de laatste jaren als het ware opgestaan uit een soort droomtoestand door de Deltawerken met als belangrijk onderdeel de sluiting van de Oosterschelde. Rijks Waterstaat nam de situatie aldaar terdege op en de haven bleek uitermate geschikt voor het tijdelijk haven een paats vonden, liet Waterstaat steigers bouwen, terwijl nu tevens een pon tonbrug werd voltooid, zodat het hinder lijke „klimwerk" met laag water tot het verleden behoort. Tevens werden een 25- tal zware meerpalen in de haven geheid, waartussen de schepen een veilige plaats kunnen vinden. Momenteel vallen twee fraaie schepen in de haven op; n.l. de „Delta" en de „Stormvogel". De „Delta" is een snel motorjacht van Waterstaat dat dient voor het vervoer naar de werkeilanden van personeel en eventuele excursies. De „Stormvogel" is pas gearriveerd en is eigen dom van Dijksbouw. Deze polyester-boot kan een 25 personen vervoeren met een snelheid van ongeveer 50 km per uur. Het schip valt in de fel-oranje kleur zeer op. Haven Burghsluis. Vele boten van Rijkswaterstaat hebben hier hun thuishaven. Foto Joh. Berrevoets, Zierikzee. herbergen van de benodigde vletten, sleep boten en ander varend materieel, terwijl daarnaast de haven Schelphoek voor het grotere en zwaardere werk werd benut. Waterstaat bouwde naast de haven een groot administratie- en voorlichtingsgebouw waarbij tevens de staf een deel tot zijn be schikking kreeg. Dijksbouw. een combinatie van verschillende firma's en n.v.'s die de dichting der Oosterschelde uitvoeren plaats te eveneens een dergelijk gebouw waarin veel „papieren" werk wordt verricht. Burgh sluis, eigendom van de gemeente Westen- schouwen werd dan ook een z.g. Water staatshaven en dagelijks vertrekken (of ke ren terug) talloze vletten en grotere sche pen naar het Oosterscheldewerk met arbei ders en ander uitvoerend personeel. Voor het aanleggen en afmeren van de schepen van Waterstaat die aan de zuidzijde der zowel in de haven als varende op de Oosterschelde. Twee motoren van 450 pk stuwen het voort. Doch ook anderen „bevolken" de haven, want de werphengelsport, eerst een typische zeedijk-sport, vroeg nog meer mogelijk heden en die werden geschapen door de komst van sportvisserij-boten met de heer Moermond als pionier. De „Harpoen" en de „Breeveertien" varen nog regelmatig en ze werden gevolgd door andere schepen omdat de vraag naar varende hengelruimte steeds groter werd. Geen wonder dat voor al in het seizoen talrijke auto's op de kade's geparkeerd staan; ja zelfs bussen, want verenigingen uit het gehele land hoorden van de prachtige vismogelijkheden die de Oosterschelde bood en ze trokken er op uit. Het is tevens mogelijk op de Noord zee te vissen, doch dan moet er zwaarder materiaal aan te pas komen en hierin voor ziet de omgebouwde coaster „Cascade", die echter vanuit de haven Schelphoek ope reert, Als notedopjes liggen aan de noord zijde der haven de kleine bootjes der henge laars. die het gemak in eigen hand willen houden en er tijdens de weekends of in de vakanties er op uit trekken om te pro beren een visje te verschalken. Het is tevens mogelijk om van deze visbootjes te huren en de havenmeester, de heer M. Overbeeke, die pas zijn vader, de heer C. Overbeeke (niet weg te denken van de ha- vendrukte) opvolgde, zal de belangstellende gaarne helpen. Voor het afmeren van deze bootjes liet de gemeente een steiger aan leggen die helaas veel te klein is geworden en her bereiken van de scheepjes met laag water vraagt een hele klimpartij. Eveneens aan de noordzijde der haven ligt, verbonden door een vaste steiger met de wal, de reddingboot „President Jan Leis" een der oudste schepen van de vloot der Kon. Zuid-Hollandse Mij tot Redding van Schipbreukelingen. Het schip, geschil derd in de bekende oranje-blauwe kleuren, dateert van 1929 en wordt voortgestuwd door twee dieselmotoren van 110 pk. Het is uitgerust met de modernste appa ratuur voor het opzoeken van schepen die in moeilijkheden verkeren en is voorzien van een half gesloten cockpit. Schipper is Kees Schot, een oude rot in het vak die vroeger de monding der Oosterschelde be viste en het water op zijn duimpje kent. De „Leis" heeft als enige reddingboot in Europa een opstapster, n.l. mevr. C. v. d. Haven - Eikelenboom uit Haamstede die, tel kens wanneer de boot uitvaart, het oranje oliegoed aantrekt en met zuidwester op wacht of eventueel haar hulp gevraagd zal worden als volledig bevoegd E.H.B.O.- ster bekend met o.a. zuurstofapparatuur. De boot heeft al vele reddingen verricht en voer ook vele malen tevergeefs uit, om dat de bezitters van kleinere scheepjes (hengelaars) door plotseling opkomende wind Burghsluis niet meer konden bereiken en ergens aan de Noord-Bevelandse kust aan wal gingen en daar in een café wacht ten. Inplaats van hun echtgenotes te bellen namen ze daar een borreltje, terwijl hun bange wederhelft de reddingboot belde die weer eens voor niets in het nachtelijk don ker de Oosterschelde afzocht. De toekomst voor de „Leis" is onzeker omdat het nog onzeker is of er aan de buitenzijde der Oosterscheldedam een ligplaats voor sche pen ingepland gaat worden. Voor Burgh sluis is het jammer dat de Stormwaarschu- wingsdienst de z.g. „seinpaal", staande vlak bij het havenlicht, liet verwijderen, want hierdoor konden zeer veel „kleinere mannen re water" al vroeg ingelicht worden over een opkomende harde wind. eventueel storm. Even voorbij de „Leis" een drijvende steiger die al stamt uit de ramp tijd van 1953. Hiervan maken naast de grote vis- boten des zomers ook de toeristenboten van de R.T.M. gebruik. De „Stad Zierikzee" een der grootste boten van de R.T.M. vaart in het seizoen tweemaal per dag de Ooster schelde op om de zomergasten een blik te laten werpen op de sluitingswerkzaam heden in de mond der Oosterschelde. Hier van wordt een zeer druk gebruik gemaakt. Het is tevens mogelijk om deze grote sche pen te huren voor partijen of balavonden te water, een zeer aantrekkelijk en steeds toenemend vermaak. We belanden dan in het oudste deel der haven Burghsluis waar nog steeds grote binnenvaartschepen aanleggen om bouw materialen of z.g. „plaatzand" af te leveren. Hier werd vroeger de procuratie uit de agrarische sector van de Westhoek van 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1973 | | pagina 13