De toestand voor 1800. Oorspronkelijk was Middelburg met het buitenwater verbonden door het riviertje dc Arne. Toen deze vaarweg in de 15e eeuw begon te zerzanden, groef men een haven kanaal van Middelburg naar de Welzinge, dat in 1535 geopend werd. Op bijgaande situatie, die de toestand aangeeft omstreeks het jaar 1545 staat dit kanaal aangegeven. De huidige Nieuwiandse weg ligt nog op de noord-oostelijke oever van het oude ha venkanaal naar de Welzinge. Drie eeuwen lang konden de schepen via deze vaarweg Middelburg bereiken. De even eens hierbij afgedrukte plaat laat ons de bedrijvigheid zien, zoals die er heerste in lang vervlogen tijd. Tn het begin van de 19e eeuw was als gevolg van opslibbing en verontdieping de toestand van het havenkanaal naar de Welzinge zo ongunstig geworden, dat be sloten werd een nieuw havenkanaal te graven van Middelburg naar het Sloe bij Wulpenburg. Dit nieuwe kanaal werd op 9 augustus 1817 geopend. Het eerst schip dat het kanaal opvoer was het jacht aan boord waarvan Koning Willem 1 zich be vond. Een gedenknaald op het punt waar de Dwarskaai en de Rouaanse kaai samen De Middelburgse haven met gedenknaald. komen houdt de herinnering aan deze ope ning levendig. De grote verwachtingen die men van het nieuwe havenkanaal had, werden niet be waarheid. Middelburg bleef, omdat een schutsluis ontbrak, slechts over een tijha ven beschikken en hoe verder de 19e eeuw vorderde, hoe groter de behoefte werd, niet alleen aan een betere verbinding te water, maar tevens aan een goede verbin ding te land met Holland en Brabant. Verlossing uit het isolement. In het bijzonder ook voor Zeeland was 1860 een belangrijk jaar. Toen kwam nl. een wet tot stand die de kosten van de aanleg van spoorwegen voor rekening bracht van de staat. Ook ten aanzien van bepaal de scheepvaartkanalen volgde men eenzelfde gedragslijn. De gebeurtenissen volgden el kaar daarna in snel tempo op, zoals we aanstonds zullen zien. Reeds op 23 december werd een spoor lijn door Noord-Brabant geopend, met als eindpunt Bergen op Zoom. Kort daarop werd van Middelburg uit een stoomboot- dienst geopend op Bergen op Zoom. Deze „spoorboot" gaf daar dan aansluiting op de trein. Inmiddels namen ook de plannen tot aan leg van een spoorlijn door Zuid-Beveland en Walcheren, met als eindpunt Vlissingen, steeds vastere vormen aan. Aan afdamming van Kreekrak en Sloe viel niet meer te ontkomen, nadat men van eerdere plannen tot overbrugging van deze waterwegen had afgezien. Van de aan te leggen „Zeeuws Duitse" spoorlijn had men nog steeds grote verwachtingen mits tevens in Vlissingen havens aangelegd werden die wat afmetin gen, diepte en inrichting betroffen dienden te voldoen aan de eisen die men toen aan zeehavens stelde. Toen eenmaal besloten was het Sloe af te dammen, besloot men tevens een kanaal door Walcheren aan te leggen, aan weerszijden te voorzien van schutsluizen. Dat kanaal zou niet alleen moeten dienen ter vervanging van de vaar weg door het, Sloe, maar zou tevens een verbetering betekenen van de vaarweg naar Middelburg en zou bovendien de aan te leggen Vlissingse zeehavens verbinden met dc Nederlandse binnenwateren en de boven- rivieren. Tussen Middelburg en Vlissingen werd het te graven kanaal ontworpen evenwijdig aan de aan te leggen spoorlijn. Van Middelburg naar het Veersegat wilden de ontwerpers het uit 1817 daterende kanaal naar Wul penburg volgen. Toen Veere en in het bij zonder zijn toenmalige burgemeester mr. Snijder tegen deze plannen in verzet kwam, werd het oorspronkelijke tracee ten slotte over een lengte van 3 km omgebogen naar Veere. Zowel de haven- als de kanaalplannen zijn ontworpen en uitgevoerd door de staatsspoorwegen. Ondanks alles moet het in hoge mate worden betreurd dat de toen malige overheid toestond dat de Middel burgse bolwerken aan de zuidzijde van de stad werden afgegraven, waarbij tevens de uit 1639 daterende Vlissingse poort zonder vorm van proces werd afgebroken. Aan het gave en fraaie stadsgeheel werd zo doende onherstelbare schade toegebracht. Blijkbaar meende men destijds dat deson danks van de stad nog zoveel moois over bleef, dat men zich die in onze ogen onvergeeflijke ingreep, in het economisch belang van Middelburg wel kon veroorloven. Ook de Veerse bolwerken vielen gedeel telijk ten offer aan de aanleg van buiten haven en sluizen. 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1973 | | pagina 6