Nieuwe stirlingmotor: geruisloos en milieu-schoon in een motorboot
In de loop van februari of maart 1974
draaien in het natuurkundig laboratorium
van Philips in Eindhoven twee splinter
nieuwe stirling-motoren (hete luchtmotoren)
van 170 pk proef. Deze dubbelwerkende
vier cilinder stirlingmotoren van de tweede
generatie worden eind 1974 in Amerika
ingebouwd in twee Ford personenwagens
voor een praktische beproeving van enkele
honderdduizenden kilometers. Het werkme-
dium van deze stirlingmotoren, die al lich
ter zijn dan vergelijkbare conventionele
dieselmotoren, is waterstof. De afvalgassen
zullen nauwelijks het tiende deel van toch
al vrij schone gasturbinemotoren, bedragen.
De motor die volkomen trillingvrij en
bijna geruisloos draait, lijkt ook voor de
toekomstige watersport grote toepassings
mogelijkheden te krijgen. De afgelopen twee
jaar zijn een aantal kinderziekten overwon
nen en enkele technische vindingen hebben
deze motor van de toekomst veel dichter
bij gebracht. De recente energiecrisis en
olieboycot betekent, dat de Philips ont
wikkelgroep en de betrokken afdeling ex
perimenten van Ford in Amerika met ver
dubbelde energie op de praktische be
proeving in personenwagens werpen.
Deskundigen bij Philips, waaronder de
hete luchtmotor pionier dr. ir. R. J. Meijer
verwachten, dat voor Europa eerder lichte
motoren van dit type van 10, 30 of wel
licht 70 pk aan de orde komen. Amerika
zit voor de auto's en boten veel hoger in
de aantallen p.k.'s. De Philips technici heb
ben al met succes een 10 pk stilling motor
gemaakt. Men verzekert in Eindhoven, dat
het technisch en economisch moeilijker is
de 170 of 200 pk te maken dan een lichte
motor. De geruisloze en trillingvrije stir
lingmotor is uniek voor toepassing op sche
pen en motorboten. De laatste jaren zijn de
grote verschillen in prijs en exploitatie al
belangrijk verkleind vergeleken bij de con
ventionele diesel- en bezine-motor. De
huidige oliecrisis maakt de kansen op een
economische toepassing van de Stirling mo
tor veel groter. Hoe dan ook, zegt men bij
Philips als er een schonere benzinemotor
moet komen kost dat handelvol geld. De
gedachten van vele regeringen gaan steeds
meer uit naar krachtbronnen, die van na
ture schoon zijn. De stirlingmotor, die op
waterstof accumulatoren draait is de ideale
oplossing. De vraag is alleen nog of de mo
tor binnen enkele jaren betaalbaar wordt
en de concurrentie met de verbeterde ben
zinemotor. die aan zware milieu eisen zal
moeten voldoen, kan doorstaan. De Philips
technici gaan de komende maanden op de
proefbank bewijzen hoe schoon de stirling
motor kan draaien.
Eind 1974 kan de motor dan in een echte
Ford personenwagen van het type Torino
bewijzen, dat aan de hoogste eisen van
„schoon-draaien" wordt voldaan. Dit is
nodig omdat de afvalstoffen per mijl moe
ten worden gemeten. De oliecrisis heeft de
verdere ontwikkeling van de stirlingmotor
sterk in de kaart gespeeld. Ir. Meijer heeft
al 10 jaar geleden in een boot met een
heteluchtmotor erin geruisloos over het
Eindhovcns kanaal en de Biesbosch gevaren.
Zodra de motor rijp is voor de personen
wagen, is ook de ingang naar de watersport
gemaakt. Vele watersportliefhebbers zullen
beslist wat extra kosten willen investeren
als ze geruisloos en trillingvrij kunnen
varen en geen vervuiling van het water en
de lucht veroorzaken. De tijd, dat ook aan
de motoren van schepen bepaalde eisen
van het milieu gesteld worden, is echt niet
ver meer. De nieuwe generatie stirling
motoren. die dit jaar in beproeving komt,
zijn de voorlopers van een nieuw geslacht
milieuschone tractie en aandrijving. De
kansen van de heteluchtmotor zijn door de
Arabische oliesheiks sterk gestegen. De af
stand in rendabele exploitatie is belangrijk
kleiner geworden. De techniek is sterk ver
beterd en bijna volmaakt.
Cor van Heugten.