Het Maritiem Havenpoort - museum te Zierikzee Door de geografische ligging was en is, men denke aan de huidige ontwikkeling van de watersportrecreatie, het wel en wee van de stad Zierikzee onverbrekelijk ver bonden met de zee. Bedrijvigheid van vis serij en scheepvaart bepaalde de historie. De geschiedenis van de Zierikzeese commer cie is zowel die van de plaatselijke vissers en hun typisch Zeeuwse vaartuigen als die van trotse koopvaardijschepen en de namen van bekende Zierikzeese redersfa milies. Het drie jaar geleden totstand ge komen maritiem museum in de Noord havenpoort biedt een boeiende verzameling, veelal historisch, materiaal, getuigend van het maritiem verleden van zowel stad als provincie. Een bijzonder geslaagde visserij- en scheepvaarttentoonstelling naar aanleiding van het vijftigjarig bestaan van de vissers vereniging "Helpt Elkander", onder auspi ciën van de stichting "ZZ 70" vormde de aanzet voor het maritiem museum. De bij Gildeglas van het Schippersgilde te Zie rikzee, 18de eeuw. (Gemeentemuseum Zierikzee). Foto: Joh. Berrevoets, Zierikzee. deze gelegenheid in het historische Graven steen ondergebrachte expositie was geor ganiseerd met een drievoudige doelstelling. In de eerste plaats dus ter omlijsting van het halve eeuwfeest van de Zierikzeese vissersvereniging "Helpt Elkander". In twee de en derde instantie om nog eens extra de aandacht te vestigen op de tot verdwijnen gedoemde schaal- en schelpdierencultuur én om te komen tot een visserij- en scheep vaartsmuseum te Zierikzee. De grote belangstelling van de zijde van het publiek in de zomer van 1970, bijna 1300 bezoekers, was uiteraard een stimulans om dat laatste initiatief te realiseren. Dat het maritiem museum reeds op 30 juni 1971 zijn poorten kon openen was mede te danken aan de inzet van de heren J. Cou- mou, voorzitter van de gemeentelijke mu seumadviescommissie, W. H. Keikes, archi varis-conservator der gemeente Zierikzee en het voltallig bestuur van "ZZ 70", met name de voorzitter J. Schot BWzn., die met ongebreideld enthousiasme de initia tiefnemers vaak over het dode punt wist te helpen. Naast financiële bijdragen van andere zijde zorgden curieus genoeg commissaris sen van de z.g. "Slavenkas" voor de nood zakelijke geldmiddelen. De Zierikzeese "Sla venkas" dateert in ontwerp reeds van 1753. Niet alleen de grillige elementen vormden destijds een bedreiging voor de zeelieden. Zeeschuimers, vooral de Barbarijse zee rovers maakten het de legale scheepvaart maar al te lastig, zodat men kwam tot een soort verzekeringsfonds dat tot doel had eventuele gevangenen los te kopen. Iedere zeeman droeg zijn steentje bij in de vorm van een gedeelte van zijn gage. In later, minder woelige en gevaarlijke tijden werd van deze gelden gebruik gemaakt voor sociale- en culturele doeleinden. Zo ook dus bij de totstandkoming van het maritiem museum. Om verschillende redenen werd van ge bruik van het Gravensteen voor het mu seum afgezien. Er bleek echter een prachtig alternatief te zijn in de vorm van het mo numentale Havenpoortcomplex. Het oog viel op een bijzonder boeiend gedeelte van dit middeleeuwse verdedigingswerk en wel een Noordhavenpoort Foto: Joh. Berrevoets, Zierikzee 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1974 | | pagina 5