Schelde-Rijn Kanaal bracht Tholen en Sint Philipsland dichter bij Nederland was en is. Tor 1928 een werkelijk eiland, met al leen maar veerpontverbindingen, zoals Zee land die in zo grote getale kende. Dat was ook op Tholen het geval, want er waren voor de brugverbinding over De Eendracht in 1928 vijf veerdiensten, waarmee je overi gens op niet geregelde tijden naar het Brabantse of de andere Zeeuwse eilanden kon oversteken. Het overzetveer vanaf Sint Annaland is een ver-vooroorlogse aangelegenheid. Vanuit de haven of als het eb was vanaf buiten dijks kon men met een roeiboot naar Sint Philipsland oversteken. Hier ging het dus om zuiver persoonlijk vervoer. Heel primitief. Zo primitief, dat de veer man Arie van Schouwen er het slachtoffer van werd en verdronk. Hij werd op een zandbank gevonden. Later werd een wat groter motorbootje ingezet, waarvan de schipper, naarmate er zich passagiers meld den, een ongeregelde dienst onderhield naar Sint Philipsland, Zijpe of zelfs Ouwerkerk oo Schouwcn-Duiveland. De Tweede Wereldoorlog heeft een vol ledig eind gemaakt aan deze onrendabele verbinding. Stavenisse Rotterdam. Veel belangrijker was het veer Stavenisse. Het fungeerde voor de Tweede Wereldoorlog als aanlegplaats, als een tussenstation in de geregelde bootdienst Rotterdam Mid delburg en eveneens van de zogenaamde Zierikzeesche boot, die met als begin- en eindpunt Zierikzee Rotterdam, ook Sta venisse aandeed. Daarmee was er tegelijker tijd een redelijke verbinding tussen Tholen en Schouwen-Duiveland. Vanuit Stavenisse Tholen had het voornaamste en drukste overzetveer, al ging het allemaal nog primi tief in vergelijking met bijvoorbeeld de huidige verbinding Kruiningen - Perkpolder. Via een kabel werd de veerpont overge trokken. Eenzelfde verbinding was er tussen Oud- en Nieuw-Vossemeer, het pontje dat het langst dienst heeft gedaan tot eerst in 1973 de Schelde Rijnwerken er een eind aan maakten. Het was niet alleen de directe Een nieuwe ontsluiting van het Thoolse land vormt de op 11 april 1974 in gebruik genomen brug tussen Oud- en Nieuw-Vossemeer, waardoor weer een kortere verbinding met de Randstad is ontstaan. De brug werd de vervanger van het pontje vol romantiek tussen Oud- en Nieuw-Vossemeer. Tholen is een stad. Poortvliet een gat Scherpenisse stinkt Smerdiek blinkt Stavenisse kun m'n misse Setalland is een toverkot In Vosmeer stoppen ze kousen mè te deure op slot. Het was in oude tijden de zelfkritiek van de Thoolse zeven woonkernen. Van zeven dorpen kun je ook nu nog niet spreken, want de woonkern Tholen is al meer dan 600 jaar stad en de inwoners van Sint Maartensdijk, die het minst voor de eertijds hoofdgemeente van het eiland Tholen wil len onderdoen, zien zich graag als de Smal- stad genoemd. Dat als een doekje voor het bloeden, omdat in feite toch Tholen stad schakel tussen Oud- en Nieuw-Vossemeer, het was ook voor een gedeelte van de ei landbewoners de kortste verbinding met Brabant, Sint Philipsland en via Anna Jacobapolder, ook de aangewezen route voor Schouwen-Duiveland. In het algemeen werd er nog een vrij druk gebruik van gemaakt, ook door bestuurders van per sonenwagens, waarvan er vier tegelijk op het pontje plaats vonden en in mindere mate door vrachtwagens. Deze laatste van de veer-mohikanen was tot begin 1973 de romantische schakel met het verleden en als zodanig een attraktie voor de toerist. ging ook altijd de post mee naar het land van de öage bomen. Toch waren er ook daar geen vaste ver trek- en aankomsttijden. Dat was immers afhankelijk van eb en vloed, zij het in mindere mate als wanneer een haven moest worden aangedaan. Het veer Stavenisse lag een paar kilometer uit de haven van dat dorp en was vrijwel steeds bereikbaar. Wel werd wekelijks naar gelang het getij aangekondigd hoe laat de boot vanaf het beginpunt, hetzij vanuit Middel burg of vanuit Rotterdam vertrok. Men moest dan zelf uitrekenen, hoe laat ze ongeveer bij het Stavenisse veer zou aan leggen en er was toch altijd nog het Veerhuis, waar je hoog en droog kon wach ten. Naarmate de verbindingen te land beter werden, trein- en autoverkeer zich ont wikkelden, verdwenen de „grote" boot-veer diensten en ook in Stavenisse bleef er tenslotte alleen een rechtstreekse verbin ding over met een kleinere motorboot tus sen Stavenisse en hoek Ouwerkerk. Tot vlak na de Tweede Wereldoorlog was deze verbinding er nog, aanvankelijk volgens vastgestelde lijd, maar later ook naarmate men reserveerde of naarmate er passagiers op het veer van Stavenisse arriveerden. Van de verbindingen te water in de streek Tholen en Sint Philipsland bleef nog slechts over de veerdienst Zijpe Anna Jacobapolder. 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1974 | | pagina 23