Nog even en een druk bevaren Schelde Rijnkanaal doorsnijdt het rustig Thooise polderland. Bij Gorishoek. De laatste van de vijf veerdiensten die Tholen rijk was, kon men vinden op het puntje van Gorishoek. Merkwaardig heb ben de inwoners van Tholen en Sint Phi- lipsland er nooit een enorm probleem van gemaakt, dat men overig Zeeland niet te best kon beueiken. Men richtte zich vanuit deze contreien ook in de oude tijden veel meer op het westen (Rotterdam) en op Brabant. De enige directe schakel met midden Zeeland was dan ook de veerdienst Gorishoek Yerseke. Ook daar geen geregelde verbinding. Het begon met een zeilbootje en zonder de helpende hand van de veerman (Larooy) was het met name voor oudere passagiers al een opgave in het bootje te klauteren vanaf een glibberige steenglooiïng. Gelukkig was die helpende hand er altijd wel. De niet vaste vertrektijden waren er oorzaak van, dat menig gegadigde arri veerde, terwijl het bootje de wal juist had verlaten. Dan mocht je weer een uurtje zoet zijn in het veerhuis, want men leefde nog in de periode zonder hartinfarcts. Bij vloed kon het bootje rechtstreeks de lijn Gorishoek Yerseke aanhouden, bij laag water duurde het minstens tien minu ten langer, eer je voet aan wal zette aan de overkant. Ook aan deze verbinding te water is kort na de oorlog een eind ge komen. Zijpe Anna Jacobapolder. De enige thans nog overgebleven veer dienst in de streek Tholen en Sint Philips- land is die tussen Zijpe en Anna Jacoba polder. Jarenlang een druk veer, vooral toen het toerisme zich steeds meer ont wikkelde en er nog geen vaste verbinding tot stand was gekomen tussen Schouwen en Goeree. In de vakantieperiode betekende het uren wachten, maar de drukte is nu belangrijk minder, want de randstad maakt gebruik van de Grevelingendam, evenals menig Brabants weggebruiker. Wie een boot moet wachten aan Anna Jacobapolder kan even goed de vanuit de Thooise contreien nog wel fikse omweg rijden over Willemstad. Nog altijd wel voile veerboten in de zo mermaanden, maar de urgentie is na de dammenverbinding toch belangrijk afgeno men. De Schelde Rijnwerken hebben Tholen, zij het wel eenzijdig, naar een toch veel ruimere ontsluiting gebracht. Een nieuwe brug bij Tholen-stad, die als eerste van de Thooise Schelde Rijnkunst werken tot stand kwam en al een paar jaar in gebruik is. Met aansluitende wegen, die Tholen-stad aan de linkerkant houden en het voor het doorgaande verkeer ge makkelijk maken. Een tweede brug bij Oud-Vossemeer kon na enige vertraging 11 april 1974 worden opengesteld en vormt thans de hoofdver binding naar Steenbergen, maar eveneens naar de randstad, waardoor het autover keer Tholen Rotterdam niet meer dan een uur nodig heeft. Een derde ontsluiting vormt de aangelegde dam tussen Tholen en Sint Philipsland, die nodig was voor afsluiting van de kanali sering. Nu de brug bij Vossemeer in ge bruik is, beperkt de damverbinding zich nog als een lokaal traject tussen Sint Annaland en Sint Philipsland, maar het is toch wel de derde schakel in de overspan ning van Eendracht en Krabbenkreek. Genoeg van het goede. Eeuwenlang zat de streek Tholen en Sint Philipsland in een zeker isolement. Niet alleen vanwege het water, want na de Eerste Wereldoorlog was er toch al snel de Slaakdam, die van Sint Philipsland een schiereiland maakte en voor Tholen sinds 1928 de vaste Eendracht-overspanning, maar ook omdat dit gebied aan de periferie lag van het doorgaand verkeer tussen Zee land en het westen. De enorme vlucht van de zeehengelsport heeft menigeen in de laatste jaren Tholen en Sint Philipsland doen ontdekken. De thans via de Schelde Rijnwerken tot stand- gebrachte vaste verbindingen maken het bereiken van de streek tot een fluitje van een cent. De afstanden zijn vervaagd en pok de Thooise contreien worden sterker dan tevoren doorgroefd met snelwegen. Langzamerhand gaat deze streekbewoner die altijd veel tijd heeft moeten uittrekken om zich naar elders te kunnen verplaatsen, zich afvragen of het nu ook niet genoeg van het goede gaat worden. Snellere ver binding, een verdere ontsluiting heeft ook een keerzijde van de medaille. De schoonheid van het open polderland, de rust die deze streek kenmerkt, wordt ook door de bewoners zelf steeds hoger aangeslagen. De wetenschap tevens, dat elke verdere ontsluiting daaraan even hard knaagt als een noordwesterstorm aan de zeewering. Het is nog altijd goed wonen in dit gebied, het is nog altijd plezierig vissen en recreatief verpozen. Als verdere Deltawerken echter ook nog een ontsluiting naar Midden-Zeeland be werken, als Tholen nog eens ooit moet komen te liggen in ecn doorgaande west oost of noord-zuidroute, dan zou zoveel van wat met de dag waardevoller wordt, verloren gaan. dat men reeds nu op het punt is aangekomen, dat men in dit gebied tot de conclusie komt: genoeg van het goede. Al weet men evengoed dat het knusse veerpontje tussen Oud- en Nieuw-Vossemeer niet meer dienst zal doen. Verdere ontsluiting en nieuwe verbindingen doen de waarde van een polde dit, in de Thooise contreien belangrijk stijgen. Igglgj r weg je als 24

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1974 | | pagina 24