iemand van Van Duivendijk vaak door de adspirant-koper gevraagd eens een kijkje te gaan nemen. De koop zal er wel vaak vanaf hangen, wat weet een leek doorgaans van oude houten schepen? Zelfs verzeke ringsexperts geven vaak grif toe dat ze moeiiijkheden hebben met een juiste taxatie. Dat een „leek" er meer verkeerde inzichten op na kan houden ten aanzien van scheeps bouw blijkt wel uit een verhaal van jaren terug. Dirk sr. was nog een jongetje toen het gebeurde en net op de werf. Van Waterstaat kwam iemand die er blijkbaar niet te veel van wist, op de werf om een opdracht te keuren. De schuit was prima in orde, er zat alleen in een van de gebruikte planken (Foto: Johan Berrevoets, Zierikzee). een grote kwast, waar de persoon in kwes tie niet mee akkoord kon gaan. Dat was vast veel minder sterk! De oude Van Duivendijk wist wel beter en had weinig zin de plank onnodig te vervangen. Hij deed toch een toezegging en twee weken later stormde de „keur meester" prompt op dezelfde plank af. Daar zat geen kwast. De „kenner" had niet in de gaten, dat de boot simpel was omge keerd, zodat de bewuste kwast uit het zicht zat. Een onschuldige, maar wel snuggere zei. waarmee alle partijen tevreden bleken. De boot werd goedgekeurd. Een groot deel van de tegenwoordige re paratiewerkzaamheden komt van een groep „vaste klanten", die elk of om de zoveel (Foto: Johan Berrevoets, Zierikzee). jaar terugkomen voor een flinke onder houdsbeurt. Het komt niet zelden voor dat het schip van zo'n klant destijds op de werf van Van Duivendijk gebouwd is. De hoogaars „De Atlante" met al een vijfde eigenaar wordt op het ogenblik opgekale faterd en werd hier in 1938 gebouwd. Op de werf staat ook een hengst uit Bergen op Zoom voor onderhoud. Hij is hier eerder al verboeid en de eigenaar kreeg twee jaar terug bij de reünie van platbo dems in Zierikzee een wisselbeker. De werf dankt er een wimpel aan. Die wimpel hangt in het vroegere woonhuis dat bij de werf hoort. De mannen drinken er tegen woordig koffie, 's winters brandt er een kachel en naast de oude bedsteedeuren han gen kleine modellen van vroeger gebouwde schepen. Een tekening maken van een te bouwen schip was er niet bij. „Als je erin opge groeid bent, ken je de verhouding van hoogte en breedte bij de lengte van een bepaald type schip toch wel", zegt D. van Duivendijk. „Als kleuter zag je al van alles, je pikte het gaandeweg mee." Bouwen in hout was vroeger veel meer en zwaarder werk. Planken werden op de werf gezaagd met de hand. Twee man aan de kraanzaag. Die zagen hangen er nog en ze zien er onhanteerbaar maar magnifiek uit. Tegenwoordig worden uit Frankrijk geïmporteerde eiken gebruikt. De geleverde planken gaan tot tien maanden het water in, worden daarna op latten buiten gezet en gaan later naar binnen om verder te drogen. Vier jaar gaat over het eikehout heen voordat men het goed en wel kan gebruiken. „De sappen moeten eruit, dan scheurt het minder". Alle hout wordt op de werf zelf verder verwerkt. Er vallen een paar vaktermen en grondregels als „Altijd re kening houden met de draad van het hout" en „De kleine zeeg, dat is van kromme bomen waarbij de daarvan gezaagde plan ken al een natuurlijke kromming vertonen." Schaven en schuren kwam en komt er na tuurlijk ook aan te pas. Met de „veerploeg" en dan nog een ander soort schaaf ,,'t verreken", dat ging nog zwaarder. En dan natuurlijk nog het buigen van het hout. dat nu nog steeds op een be proefde degelijke ouderwetse manier gaat. Met het „wisje", de rietvlam eronder. Het hout wordt gespannen en met een aange stoken bosje riet aan de onderzijde voor zichtig verhit waardoor het hout op die plaats gaat krimpen. Van boven wordt de rek gebogen. Er zal wel een enorme dosis ervaring en vakmanschap aan te pas moeten komen om dat precies voor elkaar te krij gen. Zelfs D. van Duivendijk sr. zegt: ,Je moet er wel zicht op hebben, er zijn krengeplanken bij van sommige bomen." Al met al ziet de werf er vergeleken bij de meeste bedrijven en werkplaatsen vriendelijk en gemoedelijk uit. Dat voelen de mensen die er werken zelf ook wel. 10

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1974 | | pagina 10