veel vakmanschap getuigt. De prachtige intonatie der verschillende orgelstemmen valt altijd weer op: zo moet dit instrument bedoeld zijn door de bouwers! Er worden regelmatig recitals gegeven, er wordt over dag op gestudeerd. Leeflang en Ke ijzer b.v. te Apeldoorn, de restaurateurs hebben alle eer van hun werk. We gaan naar boven in de aanbouw, steile wenteltrap met dik grijptouw. Ergens staat een 17e-eeuwsc kast, zo maar in oude bruine verf, subliem werkstuk; ergens kijk je over oud Middelburg, een dakenpano rama; ergens houdt alle metselwerk op en ruik je hout, ja, na driehonderd jaar ruik ie nog het eiken. Binnen in de kerk kijk je tegen de planken van de binnenkoepel: hier kijk je tegen de constructie-kant van die binnenkoepel. Verticale spanten, eiken, 'n decimeter in het vierkant, gegroeid of gebrand volgens de kromming, dicht op elkaar geplaatst. Diagonalen erin als wind verband. zwaarder spantwerk op regel matige afstanden. Je loopt rond de binnen koepel. en op plm. twee meter afstand is de buitenkoepel: daartussen loopplanken, bordessen, een sprinklerinstallatie, rookver- klikkers, andere veiligheidsmaatregelen. gens daarboven doet een rood lampje bran den bij de brandwacht. Bliksemafleiders met relais, en wat meer zegt: een koster, de heer De Groot, die van z'n prachtige kerk houdt als geen ander; een kerkbestuur dat moeite noch lasten teveel vindt om dit prachtige stuk Zeeuwse barok, dit uni cum tot in lengte van jaren zo te bewaren als het nu is! Mensen die enorm veel weten van dit massale bouwwerk; in de consistoriekamer een ingelijste tekening van de opmetingen in 1953; de geschiedenis van dc bouw, waarbij meermalen gestopt werd wegens geldgebrek, verschillen van mening over de uitvoering en gewijzigde inzichten der raadgevers. Het is allemaal terdege gedocumenteerd, goddank gespaard gebleven in de oorlog; de kerk is gewoon in gebruik voor de ere dienst, de zon schijnt naar binnen door de ramen rondom. Over het smetteloze witte kleed van de lange avondmaaltafel, kleuren van de ramen met de wapens der destijdse kerkvoogden, het stemmig donker eikenhout van dc banken. Het maakt een diepe indruk, vooral ook die koepel. Kruiskerken hebben een schip, zoals dat heet; deze kerk heeft boven het massale metsel- en kolommenwerk twee schepen in elkaar: houten zeventiende- ceuwers, de binnen- en de buitenkoepel. En nergens is de orgelwand zo mooi als hier: Louis XVI, in wit en goud en dof metalen pijpen. Niet elke excursie op Walcheren is even interessant, maar déze Van Schaick Zillesen. Die buitenkoepel is een binnenste-buiten gekeerde binnenkoepel, zwaarder gebouwd wegens stormkrachten, hier en daar kleine ramen tussen het machtige balkenwerk; met houten pennen en (latere) gesmede nagels zit het in elkaar, zijn beide koepels onderling verbonden. Plotseling realiseren we ons: dit is scheepswerk; dit is een enorme houten Zeeuwse hoogaars, en dat is een Oostinjevaarder uit de zeventiende eeuw. Waar we nu onze auto neerzetten op de Dam was toen een bouwdok; er zijn in Middelburg zeeschepen gebouwd, en dit nu. dit is zo'n schip! De constructie is precies dezelfde, de spanten, de diagonalen, de beplanking: twee schepen van eiken, in elkaar en om elkaar heen. Inhouten, knieën, liggers, stutten, dekbalken, een loopdek: het is hier allemaal aanwezig, dertig en veertig meter boven de straat. Zó bouwde men toen een zeeschip, daar binnen de lichtere binnenkoepel als 'n vissersschip, alles perfect geconserveerd. Er is een „hot line" naar de brandweer kazerne, de geringste rookontwikkeling er Winterzonnetje in Middelburg. Foto: Van Schaick Zillesen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1974 | | pagina 25