Zeeland in
met een Scheldekmiser
plassenscheepje; waar je het moet kunnen
bolwerken bij harde wind tegen de Wester-
scheldestroom of aan lagerwal de haven
uitkomend.
Daar moet je wel een boot hebben die
lekker dóór- en inzet met halvemeter-
golven op de kop, en met een niet te
zuinig aantal dieselpaardekrachten.
Daar ben je gewoon nérgens met een
lief licht plastic plassenscheepje en moet
je binnenblijven (weer een verloren vakan
tiedag of weekend), terwijl de Scheldekrui-
sers glorieuze tochten maken door Zeeland:
ze kunnen het aan, zijn erop gebouwd, ze
beheersen de situatie door snelheid, scheeps-
vorm en motorvermogen, ze kunnen zich
handhaven temidden van de beroepsvaart
die zoveel sneller vaart dan vroeger.
Er zijn twee versies: een van 8.20 meter
en een van 9.20 meter; de eerste wordt
het meest gebouwd, is 2.80 m breed bij
85 cm diepgang. De foto's geven er een
indruk van, iemand zei: het is een hitsig
schip, dat ding wil wég, het wije op:
kun je zo zien! We voeren met een 8.20
meter Scheldekruiser uit; de GM Bedford
diesel, type 220 geeft 65 pk bij 2600
toeren max. en bij 2200 toeren is dat nog
altijd 53 pk, waarmee de boot de kruis
snelheid aanhoudt; de motor is dan opval
lend stil. Dit is een sportieve boot: de
stuurstand is overdekt en de kuip is bij
zonder ruim echt ook iets voor zee
vissers! Men kan naar wens een bank
dwarsover krijgen of die hele ruimte open
laten voor vouwstoelen en tafeltje, in de
haven. Ook is er een kuiptent.
De GM diesel werkt met interkoeling:
er worden ook Scheldekruisers met de
Mercedes OM 636 motor uitgerust en die
hebben kielkoeling (geen zeewater in het
schip, wel eventueel antivries voor winter-
vaart). Er zijn er met Eberspacher hete-
luchtverwarming, met koelkast: vele acces
soires en inrichtingen kunnen naar wens
worden ingebouwd. De overmaat-accu (340
Amp. uren) start de diesel moeiteloos en
heeft een heleboel reserve voor de navigatie-
en de binnenverlichting. De tankinhouden
zijn groot, de hoofdschakelaar, afsluiter en
vetpot (van de schroefas) makkelijk toe
gankelijk; de motorophanging is uitstekend
verzorgd: de overmaat knaldemper houdt
de viercilindermotor wel koest. De boten
zijn ook als casco leverbaar.
De 8.20 meter boot weegt leeg 4.45 ton
(weegbrug), wat erop wijst dat nergens
materiaal is gespaard, integendeel! In de
Heel wat motorbootvaarders bezitten
een kleine motorkruiser, maar bij velen is
het in feite meer een drijvend tweede
huisje om wat op het water te bivakkeren
en het leven in zijn eigen huis of flat
voort te zetten, misschien op tien minuten
varen van de jachthaven waar de boot
iedere avond trouw wordt teruggebracht
en afgemeerd. Vissen, zwemmen, koffie.
makkelijk bij kunt komen, en die je
als-ie z'n werk doet gemakkelijk kunt
overpraten.
De Scheldekruisers (Jachtwerf Van Vugt,
Breskens) zijn zulke boten; een dozijn wer
den er al gebouwd en ze zijn beproefd-goed
gebleken: soliede stalen motorkruisers met
een messcherpe kop, royaal vrijboord, een
subliem gelijnde opbouw met stuurstand.
borrelen, eten, zonnen, zwemmen en weer
naar huis: de bootnormen voor tallozen.
We gunnen het ze gaarne, dat lekker re
laxen en thuisblijven als het waait of
gaat waaien.
Er zijn er die een andere opvatting
hebben: de vaarders-voor-het-plezier, de
tochtenmakers-met-het-gezin. de motorboot
schippers die zo graag naar Zeeland komen.
Zeggen ze; óns niet gezien op die drukke
plassen, aan eilandjes en steigertjes, de
lieve lange zomerdag aan 'n ankerlijntje.
Zeeland heeft rond honderdduizend hec
taren water, grotendeels stromend water,
en daar voel ik me in mijn element: ik
hou me intensief bezig met varen, ik wil
Zeeland en Nederland echt van de water
kant leren kennen, mijn schipperschap op
peil brengen en houden, en verre haventjes
aandoen; als ik naar Friesland ga voor
een paar weken vaar ik de Oranjesluizen
uit en kom in Stavoren of Lemmer binnen.
Punt uit.
En daarbij zoeken ze toch echt leef-
comfort op hun boot: een eethoek tegen
over de aanrecht, voor de maaltijden: een
royaal ontbijt vóór de vaardag begint, een
koude lunch voor opvarenden-min-roergan-
ger, een stevig warm maal als de bestem
ming voor die dag is bereikt. Ruime slaap
plaatsen, goed door te luchten en muggen-
vrij. Een goed toilet, een heleboel berg
ruimte, royale brandstof- cn watertanks,
goed elektrisch licht. Een dieselmotor erin
waarop je rekenen kunt, waar je desnoods
strak plaatwerk, kortom: vakmanschap bij
ontwerp, bouw en afwerking. Het is zonder
meer duidelijk dat deze boten iets hebben
meegekregen van Breskens: waar het water
vraagt om 'n zeewaardige schuit en geen
26