Zeeland in met een Scheldekmiser plassenscheepje; waar je het moet kunnen bolwerken bij harde wind tegen de Wester- scheldestroom of aan lagerwal de haven uitkomend. Daar moet je wel een boot hebben die lekker dóór- en inzet met halvemeter- golven op de kop, en met een niet te zuinig aantal dieselpaardekrachten. Daar ben je gewoon nérgens met een lief licht plastic plassenscheepje en moet je binnenblijven (weer een verloren vakan tiedag of weekend), terwijl de Scheldekrui- sers glorieuze tochten maken door Zeeland: ze kunnen het aan, zijn erop gebouwd, ze beheersen de situatie door snelheid, scheeps- vorm en motorvermogen, ze kunnen zich handhaven temidden van de beroepsvaart die zoveel sneller vaart dan vroeger. Er zijn twee versies: een van 8.20 meter en een van 9.20 meter; de eerste wordt het meest gebouwd, is 2.80 m breed bij 85 cm diepgang. De foto's geven er een indruk van, iemand zei: het is een hitsig schip, dat ding wil wég, het wije op: kun je zo zien! We voeren met een 8.20 meter Scheldekruiser uit; de GM Bedford diesel, type 220 geeft 65 pk bij 2600 toeren max. en bij 2200 toeren is dat nog altijd 53 pk, waarmee de boot de kruis snelheid aanhoudt; de motor is dan opval lend stil. Dit is een sportieve boot: de stuurstand is overdekt en de kuip is bij zonder ruim echt ook iets voor zee vissers! Men kan naar wens een bank dwarsover krijgen of die hele ruimte open laten voor vouwstoelen en tafeltje, in de haven. Ook is er een kuiptent. De GM diesel werkt met interkoeling: er worden ook Scheldekruisers met de Mercedes OM 636 motor uitgerust en die hebben kielkoeling (geen zeewater in het schip, wel eventueel antivries voor winter- vaart). Er zijn er met Eberspacher hete- luchtverwarming, met koelkast: vele acces soires en inrichtingen kunnen naar wens worden ingebouwd. De overmaat-accu (340 Amp. uren) start de diesel moeiteloos en heeft een heleboel reserve voor de navigatie- en de binnenverlichting. De tankinhouden zijn groot, de hoofdschakelaar, afsluiter en vetpot (van de schroefas) makkelijk toe gankelijk; de motorophanging is uitstekend verzorgd: de overmaat knaldemper houdt de viercilindermotor wel koest. De boten zijn ook als casco leverbaar. De 8.20 meter boot weegt leeg 4.45 ton (weegbrug), wat erop wijst dat nergens materiaal is gespaard, integendeel! In de Heel wat motorbootvaarders bezitten een kleine motorkruiser, maar bij velen is het in feite meer een drijvend tweede huisje om wat op het water te bivakkeren en het leven in zijn eigen huis of flat voort te zetten, misschien op tien minuten varen van de jachthaven waar de boot iedere avond trouw wordt teruggebracht en afgemeerd. Vissen, zwemmen, koffie. makkelijk bij kunt komen, en die je als-ie z'n werk doet gemakkelijk kunt overpraten. De Scheldekruisers (Jachtwerf Van Vugt, Breskens) zijn zulke boten; een dozijn wer den er al gebouwd en ze zijn beproefd-goed gebleken: soliede stalen motorkruisers met een messcherpe kop, royaal vrijboord, een subliem gelijnde opbouw met stuurstand. borrelen, eten, zonnen, zwemmen en weer naar huis: de bootnormen voor tallozen. We gunnen het ze gaarne, dat lekker re laxen en thuisblijven als het waait of gaat waaien. Er zijn er die een andere opvatting hebben: de vaarders-voor-het-plezier, de tochtenmakers-met-het-gezin. de motorboot schippers die zo graag naar Zeeland komen. Zeggen ze; óns niet gezien op die drukke plassen, aan eilandjes en steigertjes, de lieve lange zomerdag aan 'n ankerlijntje. Zeeland heeft rond honderdduizend hec taren water, grotendeels stromend water, en daar voel ik me in mijn element: ik hou me intensief bezig met varen, ik wil Zeeland en Nederland echt van de water kant leren kennen, mijn schipperschap op peil brengen en houden, en verre haventjes aandoen; als ik naar Friesland ga voor een paar weken vaar ik de Oranjesluizen uit en kom in Stavoren of Lemmer binnen. Punt uit. En daarbij zoeken ze toch echt leef- comfort op hun boot: een eethoek tegen over de aanrecht, voor de maaltijden: een royaal ontbijt vóór de vaardag begint, een koude lunch voor opvarenden-min-roergan- ger, een stevig warm maal als de bestem ming voor die dag is bereikt. Ruime slaap plaatsen, goed door te luchten en muggen- vrij. Een goed toilet, een heleboel berg ruimte, royale brandstof- cn watertanks, goed elektrisch licht. Een dieselmotor erin waarop je rekenen kunt, waar je desnoods strak plaatwerk, kortom: vakmanschap bij ontwerp, bouw en afwerking. Het is zonder meer duidelijk dat deze boten iets hebben meegekregen van Breskens: waar het water vraagt om 'n zeewaardige schuit en geen 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1974 | | pagina 26