Met twee Amerikanen op stap bootje en een windscherm, de man met het piepkleine caravannetje, met het zelfge- prutste visbootje: die zijn de kwetsbaren! Die zijn gewoon nergens als de regen neer klettert, de noordwester gaat oppijpen. Jul lie voelt je er best, want je woont er; je kunt er op een mooie middag, een vrije dag van genieten. De Randstadter is al di rect zeven gulden kwijt op de Zeelandbrug en kan dan op een drassig terrein gaan staan. Jullie oeverrecreatieterreinen: prach tig maar alleen bij prachtig weer. Waarom staat er bij de Piet, bij de Ruiterplaat geen paar Nissenhutten waar de kinderen kunnen spelen als het giet? Is er nu nooit eens een middag dat het Zeeuws Museum, of de Schotse Huizen in Veere, of de musea van Zierikzee gratis toegankelijk zijn? Geloof me, een paar be zichtigingen van musea, kerken en zo met de kinderen: het kost dertig, veertig gulden of het niks is. En je moet toch ergens heen als het bar slecht weer is. Nee, we hebben het al gezien: naar Zeeland moet je komen met een dure sta caravan, met een motorkruiser of een fikse zeilboot met onderkomen. Je moet er een tweede huis bezitten, anders is het de moeite van de reis niet waard! Heb je dan tegen vallers met het weer, dan ben je goed on derdak. Dan heb je ook een aanleiding om méér naar Zeeland te komen! Om van je bezit, je investering te gaan genieten, juist ook als het er stil is: slecht weer bij de open haard, bij een borrel met mede zeilers in de kajuit: een middag grasmaaien als je warm wilt blijven. Zeeland vraagt om dure spullen, om groot investeren, om er veel geld uit te geven wil je meedoen met de buitenlanders. Met een paar punten was ik het niet eens, en ik zei hem dat. Een wandeling over de zeedijk, de Vlissingse boulevard, de Schotsman; wat kost dat? Niets! Na de auto-, trein- of busrit de zeehengels uit zetten aan de kust, wat kost het? Bramen plukken met de kinderen, garnalen vangen, vogels bespieden, fietsen over de eilanden met de kinderen, trimmen, zwemmen, strandjutten: het kost niets. Maar toege geven: het weer moet redelijk zijn. Reken er niet op dat je wordt bezig gehouden door derden. Inderdaad is het voor velen moeilijk, de juiste „invalshoek" naar Zee land te vinden. Maar de stilte, de rust, de eenzaamheid, de ruimte, de stemmingen van wolken, wind en water: die kosten toch niets? Je moet er jezelf voor openstellen; ze worden je niet opgedrongen, ze worden niet geadverteerd. En je hoeft er heus niet veel voor te investeren! Maar met opmer kingen dat veel dingen hier erg duur zijn als in de rest van Nederland daar ben ik het mee eens. Kan het ook niet helpen! Veerse Meer gebruikers. Typische „gebruiker": in de morgen huurt hij een zeilboot in Kortgene, Wolphaarts- dijk of Oranjeplaat. Hij zeilt met gezin of gezelschap naar de Veerse Dam, waar het meestal hogerwal is. Daar meren aan de steiger, even lopen, de lunch, een wande ling, in de late namiddag weer terug. Fijne dag gehad, kostte honderd gulden met het etentje erbij; war is honderd gulden als je zelf een boot in de vaart hebt? Menig buitenlands jacht komt van de Oosterschelde, vaart het meer rond, men vindt hier precies wat men zoekt: beschut ting tegen de wind onder de duinen, bus halte vlakbij, parkeerterrein, resto, steigers, ligplaatsen. ankerbaaien ook. Een vondst, die westhoek van het meer! Enorm in trek! Kijk, een prima plekje, daar gaan we liggen, zeggen anderen. Ze maken er hun boot vast. Voor een dag, een weckend? Nee, voor een week, veertien dagen, zes weken en langer! Ja maar, dit zijn daglig plaatsen! Enkelen beschouwen dit als hun (gratis) jachthaven, onder aan de duinen. Nou ja, er is geen toezicht! Hangslot op de kajuit, af en toe eens gaan kijken, uurtje varen en weer meren! Verordeningen en bepalingen worden zeer tolerant en soepel toegepast. Dat is ook waar voor de eilanden: verblijf voor de nacht, enkele nachten. Er zijn in de top- maanden nu eenmaal geen ligplaatsen; er zijn voor velen die een boot hebben ge kocht helemaal geen boxen aan het Veerse Meer; er zijn wachtlijsten en het wil maar niet lukken een plekje te vinden. Dan maar daar, al is er geen toezicht, en is het bij een harde Noordooster de lagerwal. Opperde er een: ik lees in jullie verslag dat er 1267 meter openbare steigers zijn aan het meer. Is het nou zo gek, een klein deel van die steigers vrij te geven voor permanente ligplaatsen, pak weg van eind mei tot begin september, dat is drie maan den! We willen er ook best wat voor be talen, maar niet veel! Enige tientallen klei- nebootbezitters die met geen mogelijkheid een ligplaats kunnen vinden zouden ermee gebaat zijn! Het ene jaar hier, het andere daar? Een ander: vind je het niet vreemd dat een prachtig eiland als de Haringvreter uit sluitend bereikbaar is voor mensen die een boot bezitten? Zou een der kleinere rondvaartboten dar eiland niet enige malen per dag kunnen aandoen, om wandelaars, niet-7eilcrs, mensen met kleine kinderen de gelegenheid te geven, er eens op hun gemak rond te kijken? Te picknicken? Nog iemand: even ten Noorden van de Goudplaat is een inham, een prachtig stuk water, heerlijke ankerplaats voor de nacht, tegen alle winden beschut; het lééft er van de vogels! Maar het is er zó ondiep dat we er zelfs met ons kleine kajuit kruisertje niet kunnen komen. Zou het niet wat uitgediept kunnen worden? En: wilt u volgend seizoen nog eens waarschuwen voor de gevaarlijke situatie waar het Kanaal door Walcheren in het Veerse Meer uitkomt? Bij westenwind is daar de luwte van Veere en de wallen; kleine zeil- en roeibootjes drijven er rond, kunnen niet uit de voeten als er een groot binnenvaartschip, uit de sluis komend, het meer opstevent (schipper kan óók niet In de dertiger jaren speelde hij saxofoon; je trof dan in een kroeg in Harlem, New- York nog enkele musici, gekleurd of blank het deed er niet toe. Nee, geen muziek van het blad, ze improviseerden voor de vuist weg, de blues vooral en het klonk fantastisch goed, die échte jazz! Jammer dat er toen nog geen bandrecorders waren: het is niet hetzelfde als wanneer je in de studio een recording maakt. Tien jaar geleden verkochten Alvin en zijn vrouw Mary, toen hun enig kind naar de universiteit ging, hun huis in Yellow Springs, Ohio. Ze zetten de halve opbrengst op de bank, kochten voor de andere helft travellers cheques en maakten een reis om de wereld, tegen zon. Met hun auto door de States, naar Seattle, daar vonden ze een vrachtboot naar Hawaii; maandenlang daar geleefd en het échte eiland gezien. Toen naar Fiji, geruime tijd in Nieuw- Zeeland en in Australië gewerkt, dan met een boot naar Hongkong en zo ging wijken, heeft voorrang). Laat klein spul bij lichte wind daar uit de buurt blijven nu de binnenvaart over het Veerse Meer zo enorm toegenomen is! En: is er al een goede kaart van het Veerse Meer verkrijgbaar waar de juiste plaats en nummers van de tonnen staat aangegeven, de nieuwe situatie aan de zuid kant van de Haringvreter, de juiste diep ten, de situatie bij Geersdijk? Zou het niet orettig en veilig zijn als passanten die kaart konden kopen van de sluismeesters in Kats en in Veere? En: waarom mag er niet gekano'd wor den in het krekengebied rond Veere? Bij harde wind is het op het meer niet veilig; laat men dan tot op zekere hoogte kanovaren toelaten op dat prachtige gebied waar ook gewandeld en geparkeerd mag worden! En: krijg ik een bekeuring als ik mijn caravan een nacht Iaat overstaan op het parkeerterrein aan de Schotsman? Dan kun nen we de volgende morgen meteen weer het water op om te vissen, te waterskiën of te zeilen. Het trailerhellinkje is een uit komst, maar je moet alsmaar heen en weer rijden met de caravan. En: om vroeg op de Oosterschelde te schutten wilden we vlak bij de sluis van Kats voor anker, buiten de vaargeul. Met een was het er erg ondiep. Kunnen de zeilers daar geen „diep gat" gezogen krij gen, zo dat we daar met bijv. 1.80 m diep gang kunnen ankeren in zicht van de sluis? Algemene indruk van de gesprekken: het zal wel niet eenvoudig zijn, een gebied als het Veerse Meer dat nagenoeg „uit ontwikkeld" is en waar steeds meer mensen heentrekken volgens een bepaalde koers te „loodsen" door de belangen van water sporters, oeverrecreantcn, binnenvaart, na tuurbescherming, ecologie, ruimtelijke or dening en dergelijke. Het is er prachtig en juist daarom komen er steeds mécr mensen naar toe! Dat de vaste gebruikers van het Veerse Meer geen uitbreiding van de ligplaatsen willen valt te begrijpen: dat de slecht-weer voorzieningen ontoereikend zijn is een feit. Maar dat er met enig „bij regelen" nog wel wat te bereiken is, blijkt uit allerlei reacties. S. het alsmaar verder. Moet je ze horen over Ceylon En daar stonden Mary en Alvin op onze Walcherse stoep, die regenmorgen. We wis ten dat ze zouden komen voor een weekje in Zeeland, dat ze interesse hebben voor history. Vorig najaar hadden mijn vrouw en ik met hen kennis gemaakt in Cannes; ze komen ieder jaar naar Europa, nu eens Frankrijk dan weer Engeland of Neder land: w-c zullen jullie iets van Zeeland laten zien, hadden we beloofd. Af en toe vliegt de KLM rechtstreeks van Davton, Ohio, naar Amsterdam: niets makkelijker dan dat, je huurt op Schiphol een auto (Hertz. Alvis, of Dick's) en neemt samen een land in Europa op de korrel, tijdens je vakantie. We lieten hen ons bun- galowtje zien. Ze bewonderden de tuin. die oktobermiddag, en na een paar drinks wil den ze echt wat gaan slapen; het tijdver schil, you see? 16

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1974 | | pagina 16