Met twee Amerikanen op stap
bootje en een windscherm, de man met het
piepkleine caravannetje, met het zelfge-
prutste visbootje: die zijn de kwetsbaren!
Die zijn gewoon nergens als de regen neer
klettert, de noordwester gaat oppijpen. Jul
lie voelt je er best, want je woont er; je
kunt er op een mooie middag, een vrije
dag van genieten. De Randstadter is al di
rect zeven gulden kwijt op de Zeelandbrug
en kan dan op een drassig terrein gaan
staan. Jullie oeverrecreatieterreinen: prach
tig maar alleen bij prachtig weer.
Waarom staat er bij de Piet, bij de
Ruiterplaat geen paar Nissenhutten waar
de kinderen kunnen spelen als het giet?
Is er nu nooit eens een middag dat het
Zeeuws Museum, of de Schotse Huizen in
Veere, of de musea van Zierikzee gratis
toegankelijk zijn? Geloof me, een paar be
zichtigingen van musea, kerken en zo met
de kinderen: het kost dertig, veertig gulden
of het niks is. En je moet toch ergens
heen als het bar slecht weer is.
Nee, we hebben het al gezien: naar
Zeeland moet je komen met een dure sta
caravan, met een motorkruiser of een fikse
zeilboot met onderkomen. Je moet er een
tweede huis bezitten, anders is het de moeite
van de reis niet waard! Heb je dan tegen
vallers met het weer, dan ben je goed on
derdak. Dan heb je ook een aanleiding
om méér naar Zeeland te komen! Om van
je bezit, je investering te gaan genieten,
juist ook als het er stil is: slecht weer bij
de open haard, bij een borrel met mede
zeilers in de kajuit: een middag grasmaaien
als je warm wilt blijven. Zeeland vraagt
om dure spullen, om groot investeren, om
er veel geld uit te geven wil je meedoen
met de buitenlanders.
Met een paar punten was ik het niet
eens, en ik zei hem dat. Een wandeling
over de zeedijk, de Vlissingse boulevard, de
Schotsman; wat kost dat? Niets! Na de
auto-, trein- of busrit de zeehengels uit
zetten aan de kust, wat kost het? Bramen
plukken met de kinderen, garnalen vangen,
vogels bespieden, fietsen over de eilanden
met de kinderen, trimmen, zwemmen,
strandjutten: het kost niets. Maar toege
geven: het weer moet redelijk zijn. Reken
er niet op dat je wordt bezig gehouden
door derden. Inderdaad is het voor velen
moeilijk, de juiste „invalshoek" naar Zee
land te vinden. Maar de stilte, de rust, de
eenzaamheid, de ruimte, de stemmingen van
wolken, wind en water: die kosten toch
niets? Je moet er jezelf voor openstellen;
ze worden je niet opgedrongen, ze worden
niet geadverteerd. En je hoeft er heus niet
veel voor te investeren! Maar met opmer
kingen dat veel dingen hier erg duur zijn
als in de rest van Nederland daar ben
ik het mee eens. Kan het ook niet helpen!
Veerse Meer gebruikers.
Typische „gebruiker": in de morgen huurt
hij een zeilboot in Kortgene, Wolphaarts-
dijk of Oranjeplaat. Hij zeilt met gezin of
gezelschap naar de Veerse Dam, waar het
meestal hogerwal is. Daar meren aan de
steiger, even lopen, de lunch, een wande
ling, in de late namiddag weer terug. Fijne
dag gehad, kostte honderd gulden met het
etentje erbij; war is honderd gulden als
je zelf een boot in de vaart hebt?
Menig buitenlands jacht komt van de
Oosterschelde, vaart het meer rond, men
vindt hier precies wat men zoekt: beschut
ting tegen de wind onder de duinen, bus
halte vlakbij, parkeerterrein, resto, steigers,
ligplaatsen. ankerbaaien ook. Een vondst,
die westhoek van het meer! Enorm in trek!
Kijk, een prima plekje, daar gaan we
liggen, zeggen anderen. Ze maken er hun
boot vast. Voor een dag, een weckend?
Nee, voor een week, veertien dagen, zes
weken en langer! Ja maar, dit zijn daglig
plaatsen! Enkelen beschouwen dit als hun
(gratis) jachthaven, onder aan de duinen.
Nou ja, er is geen toezicht! Hangslot op
de kajuit, af en toe eens gaan kijken, uurtje
varen en weer meren!
Verordeningen en bepalingen worden zeer
tolerant en soepel toegepast. Dat is ook
waar voor de eilanden: verblijf voor de
nacht, enkele nachten. Er zijn in de top-
maanden nu eenmaal geen ligplaatsen; er
zijn voor velen die een boot hebben ge
kocht helemaal geen boxen aan het Veerse
Meer; er zijn wachtlijsten en het wil maar
niet lukken een plekje te vinden. Dan maar
daar, al is er geen toezicht, en is het bij
een harde Noordooster de lagerwal.
Opperde er een: ik lees in jullie verslag
dat er 1267 meter openbare steigers zijn
aan het meer. Is het nou zo gek, een klein
deel van die steigers vrij te geven voor
permanente ligplaatsen, pak weg van eind
mei tot begin september, dat is drie maan
den! We willen er ook best wat voor be
talen, maar niet veel! Enige tientallen klei-
nebootbezitters die met geen mogelijkheid
een ligplaats kunnen vinden zouden ermee
gebaat zijn! Het ene jaar hier, het andere
daar?
Een ander: vind je het niet vreemd dat
een prachtig eiland als de Haringvreter uit
sluitend bereikbaar is voor mensen die
een boot bezitten? Zou een der kleinere
rondvaartboten dar eiland niet enige malen
per dag kunnen aandoen, om wandelaars,
niet-7eilcrs, mensen met kleine kinderen de
gelegenheid te geven, er eens op hun gemak
rond te kijken? Te picknicken?
Nog iemand: even ten Noorden van de
Goudplaat is een inham, een prachtig stuk
water, heerlijke ankerplaats voor de nacht,
tegen alle winden beschut; het lééft er
van de vogels! Maar het is er zó ondiep
dat we er zelfs met ons kleine kajuit
kruisertje niet kunnen komen. Zou het niet
wat uitgediept kunnen worden?
En: wilt u volgend seizoen nog eens
waarschuwen voor de gevaarlijke situatie
waar het Kanaal door Walcheren in het
Veerse Meer uitkomt? Bij westenwind is
daar de luwte van Veere en de wallen;
kleine zeil- en roeibootjes drijven er rond,
kunnen niet uit de voeten als er een groot
binnenvaartschip, uit de sluis komend, het
meer opstevent (schipper kan óók niet
In de dertiger jaren speelde hij saxofoon;
je trof dan in een kroeg in Harlem, New-
York nog enkele musici, gekleurd of blank
het deed er niet toe. Nee, geen muziek
van het blad, ze improviseerden voor de
vuist weg, de blues vooral en het klonk
fantastisch goed, die échte jazz! Jammer
dat er toen nog geen bandrecorders waren:
het is niet hetzelfde als wanneer je in de
studio een recording maakt.
Tien jaar geleden verkochten Alvin en
zijn vrouw Mary, toen hun enig kind naar
de universiteit ging, hun huis in Yellow
Springs, Ohio. Ze zetten de halve opbrengst
op de bank, kochten voor de andere helft
travellers cheques en maakten een reis om
de wereld, tegen zon. Met hun auto door
de States, naar Seattle, daar vonden ze
een vrachtboot naar Hawaii; maandenlang
daar geleefd en het échte eiland gezien.
Toen naar Fiji, geruime tijd in Nieuw-
Zeeland en in Australië gewerkt, dan met
een boot naar Hongkong en zo ging
wijken, heeft voorrang). Laat klein spul
bij lichte wind daar uit de buurt blijven
nu de binnenvaart over het Veerse Meer
zo enorm toegenomen is!
En: is er al een goede kaart van het
Veerse Meer verkrijgbaar waar de juiste
plaats en nummers van de tonnen staat
aangegeven, de nieuwe situatie aan de zuid
kant van de Haringvreter, de juiste diep
ten, de situatie bij Geersdijk? Zou het niet
orettig en veilig zijn als passanten
die kaart konden kopen van de sluismeesters
in Kats en in Veere?
En: waarom mag er niet gekano'd wor
den in het krekengebied rond Veere? Bij
harde wind is het op het meer niet veilig;
laat men dan tot op zekere hoogte
kanovaren toelaten op dat prachtige gebied
waar ook gewandeld en geparkeerd mag
worden!
En: krijg ik een bekeuring als ik mijn
caravan een nacht Iaat overstaan op het
parkeerterrein aan de Schotsman? Dan kun
nen we de volgende morgen meteen weer
het water op om te vissen, te waterskiën
of te zeilen. Het trailerhellinkje is een uit
komst, maar je moet alsmaar heen en weer
rijden met de caravan.
En: om vroeg op de Oosterschelde te
schutten wilden we vlak bij de sluis van
Kats voor anker, buiten de vaargeul. Met
een was het er erg ondiep. Kunnen de
zeilers daar geen „diep gat" gezogen krij
gen, zo dat we daar met bijv. 1.80 m diep
gang kunnen ankeren in zicht van de sluis?
Algemene indruk van de gesprekken: het
zal wel niet eenvoudig zijn, een gebied
als het Veerse Meer dat nagenoeg „uit
ontwikkeld" is en waar steeds meer mensen
heentrekken volgens een bepaalde koers
te „loodsen" door de belangen van water
sporters, oeverrecreantcn, binnenvaart, na
tuurbescherming, ecologie, ruimtelijke or
dening en dergelijke. Het is er prachtig
en juist daarom komen er steeds mécr
mensen naar toe! Dat de vaste gebruikers
van het Veerse Meer geen uitbreiding van
de ligplaatsen willen valt te begrijpen: dat
de slecht-weer voorzieningen ontoereikend
zijn is een feit. Maar dat er met enig „bij
regelen" nog wel wat te bereiken is, blijkt
uit allerlei reacties.
S.
het alsmaar verder. Moet je ze horen over
Ceylon
En daar stonden Mary en Alvin op onze
Walcherse stoep, die regenmorgen. We wis
ten dat ze zouden komen voor een weekje
in Zeeland, dat ze interesse hebben voor
history. Vorig najaar hadden mijn vrouw
en ik met hen kennis gemaakt in Cannes;
ze komen ieder jaar naar Europa, nu eens
Frankrijk dan weer Engeland of Neder
land: w-c zullen jullie iets van Zeeland laten
zien, hadden we beloofd.
Af en toe vliegt de KLM rechtstreeks
van Davton, Ohio, naar Amsterdam: niets
makkelijker dan dat, je huurt op Schiphol
een auto (Hertz. Alvis, of Dick's) en neemt
samen een land in Europa op de korrel,
tijdens je vakantie. We lieten hen ons bun-
galowtje zien. Ze bewonderden de tuin. die
oktobermiddag, en na een paar drinks wil
den ze echt wat gaan slapen; het tijdver
schil, you see?
16