derne synthetische verven." En er achter aan: „Als de kinderen en mijn man niet zo meewerkten zou ik er allemaal geen tijd voor hebben. Ze houden er echt alle maal rekening mee. Dat miniatuurtje van het meisje met een vogelnestje in het haar is geschilderd met een penseel waaraan nog één haar zat. Ik heb werkelijk uren zitten prie gelen met een loupe." Olieverf blijkt wel de grootste uitdaging. „Zo'n gloednieuw wit doek. daar loop ik in 't begin een beetje griezelend omheen te draaien. Als die vage schets er eenmaal opstaat zit je er voor je 't weet toch mid denin. Af en toe werk ik wel met potlood, krijt en houtskool maar kleur is verschrik kelijk belangrijk voor me. Zo'n doekje als ..Mama"! Dat was een panische kreet in de gang van Ruth, de jongste die thuis kwam. Ik hing net een vuurrode handdoek aan de lijn. Die kleur en dat „maama!" vormden qua intensiteit een perfekte har monie, één grote schreeuw!" Het gegeven was er, een simpele situatie, je moet het wel zien. Marja's meeste schilderijen heb ben een verhalend karakter. Zo is het bedeesd vragende gezichtje van het meisje met de paardebloem op de voorplaat ge baseerd op een jeugdherinnering. „Op de lagere school brachten alle kinderen bloe men mee voor de juf", vertelt Marja. „We hadden geen tuin dus ik plukte paardebloe men. Op 't schoolplein was het al mis. Iedereen in sappig Zeeuws: „Eh bah, pisse- blommen!" Met een wat gematigd vertrou wen in m'n boeket heb ik het toch gewaagd ze aan de juf te geven. Reaktie: „Kind toch, gooi maar gauw weg!" Nou ja, daar sta je dan." Een nog steeds diep verontwaardigd gezicht en terecht. Gelukkig staat tegen woordig die „vuulte" langs de berm van de weg in een wat zonniger belangstelling. Marja maakt in haar schilderijen gebruik van de glaceer-techniek. Over een dekkende onderlaag wordt met transparante verf ver der gewerkt. Laagje na laagje, alleen de transparanten worden gemengd. Een tech niek waarmee een heel boeiend en levendig kleureffekt wordt bereikt door de transpa rante bovenlagen. „Ik stel nogal hoge eisen aan de verf. Als ik in een museum oude doeken bekijk vraag ik me altijd af hoe ze die fantastische kleuren voor elkaar ge kregen hebben, ongelooflijk. Ik ben me daarom destijds ook gaan verdiepen in verfbereidings-technieken, heb m'n eigen ver ven nog gewreven. Het wordt alleen steeds moeilijker de juiste ingrediënten te pakken te krijgen. In België is me dat uiteindelijk toch nog gelukt. Op school heb ik het in een voorlichtingsfilm laten zien, van ouderwets verfwrijverij tot het samenstellen van mo De Schreeuw! Foto: Johan Berrevoets, Zietikzee Foto: Johan Berrevoets Zierikzee Kinderen, bloemen, vogels, een wat ver- droomd sfeertje dat in de jachtige en vaak gewelddadige realiteit dikwijls nauwelijks tot z'n recht komt. Marja heeft geen oogkleppen voor en kiest bewu st. Ze erkent de grote waarde van kleine din gen en legt die vast. Vandaar haar verontwaardiging bij de soms wat meewarige steoreotiepe reaktie: „Ja leuk, echt vrouwelijk werk hè." Kritiek best, vrouwelijk prima, mannen kunnen er mis schien te weinig tijd voor opbrengen, maar haar onderwerpen vindt ze niet minder essentieel dan de „grote mensen-problemen" die kleine lichtpuntjes overschaduwen. Kin deren vragen om harmonie. Drie kinderen De Lange samen op de bank: „Ik wou dat er niemand meer achter prikkeldraad zat, zelfs paarden niet. Nie mand meer bang, mensen niet, vogels niet, niemand. Geen honger meer ook!" En de jongste: „Ik vind bloemen zo mooi hè, soms zou ik ze wel op kunnen eten." Het schilderij staat hierbij afgedrukt. 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1974 | | pagina 6