fietshelm te dragen. In een interview met
„Vrij Nederland" deed de minister al
geërgerd over dat verzoek. Hij heeft ken
nelijk niet door dat voor honderden Zeeuwse
vrouwen de klederdracht geen stukje mode
is, dat je van de ene dag op de andere
even aflegt, maar een belangrijk onderdeel
van hun hele levenspatroon dat de
regering vergeve het hen nu eenmaal
anders is als „in de grote steden".
Zeeland is „anders" door historie, geo
grafische ligging, religie, volksaard, taal.
Zeeland is „eeuwig", met dien verstande
dat het huidige gebied al eeuwen onder
die oude benaming bestaat. De geschied
schrijvers Van Einpel en Pieters melden dat
uit oude stukken blijkt, dat Zeeland een
eilandengebied was ten noorden van de
Honte.
In een overeenkomst tussen graaf Lode-
wijk van Loon en Philips van Namen,
ruwaard van Vlaanderen, werd op Oude
jaarsavond van het jaar 1204 gesproken
over Zeeland als het land tussen Schelde
en Maas, maar al gauw werd bepaald,
dat de Bornisse, een water dat tussen
Heenvliet en Gecrsvliet in de Maas uitliep,
langs de heerlijkheid Voorne de grens was.
In de keur van Zeeland van 1290 wordt
gezegd dat die keur zal gelden voor allen,
die wonen tussen „Caesant ende Greve-
ninghe". „Alle die gront die hiertusschen
ghelegen is hiet men Zeeland."
Hadden de hertogen van Brabant in de
13e eeuw nog enige zeggenschap op het
oostelijk deel van Tholen, na 1248 bleek
van hun macht op dit Zeeuwse eiland
niets meer. Lange tijd is Zeeuws-Vlaanderen
niet anders geweest dan deel van de graaf
schap Vlaanderen, vóór het „Staats-Vlaan-
deren" en later deel van Zeeland werd.
Maar er was een tijd dat de graven van
Vlaanderen heel Zeeland tot hun gebied
rekenden. De banden tussen Zeeland en
Vlaanderen zijn altijd heel sterk geweest.
Vlaamse monniken bedijkten met behulp
van Vlaamse dijkwerkers die er waar
schijnlijk bleven wonen grote delen van
wat nu de Bevelanden zijn. Tijdens de 80-
jarige oorlog vestigden zich duizenden en
duizenden Vlamingen uit het huidige België
en Noord-Frankrijk in het gebied van deze
provincie, om er Zeeuw te worden. Vlaan
deren en dus ook Zeeuws-Vlaanderen is in
het geheel van „het Zeeuwse" nooit een
„vreemd element" geweest.
Zeeland, dat reeds in de vroege tijden
een begrip was, moet nu maar worden
opgedoekt. Calvinistische mensen uit Oost-
Beveland, Tholen, St. Philipsland, mensen
met een eigen levensstijl en opvatting, ge
vormd door eeuwen, moeten met één penne-
streek bij West-Brabanders worden gevoegd.
Zeker, ook dat zijn mensen, maar met een
weer heel andere eigen levensstijl en reli
gie, maar daar maalt de minister niet om.
De Tholenaren en Fliplanders winkelen
wel in Brabant, ze werken er zelfs, maar
de minister vergeet dat deze Zeeuwen op
Tholen, Beveland, „Flipland" worden ge
boren, er naar school, naar de kerk, naar
de vereniging gaan; kortom in Zeeuwse
sfeer hun leven leven. Men staat in Zee
land overigens niet te dansen van vreugde
over de regeringsplannen Zeeland in stukjes
te snijden en zo zijn eigenheid te ontnemen.
Vrijwel alle politieke partijen in Zeeland
hebben laten weten voor de verdeelplannen
van de regering niets te voelen. De Goese
raad uitte zijn bezorgdheid over de gewest
plannen. „Reimerswaal is Zeeuws en hoort
bij Zeeland", zei de burgemeester van Rei
merswaal tot zijn gemeenteraad. In die raad
uitten ook raadsleden, die geacht kunnen
worden medestanders van de huidige rege
ring te zijn hun ernstige bedenkingen tegen
de „ont-Zeeuwsing" van Reimerswaal.
Hoewel ervaringen uit het recente ver
leden niet erg hoopgevend zijn, blijven we
toch hopen dat de Nederlandse volksver
tegenwoordiging zal luisteren naar de stem
men van het Zeeuwse volk. Zeeuwen zijn
Zeeuwen, al eeuwen, en geen „Schelde-
mondenaren" of „Zoomstrekers" of „Zuid-
west-landers".
Landen als Frankrijk en Rusland hebben
er gedurende de laatste anderhalve eeuw
blijk van gegeven bij „bestuurlijke reorga
nisaties" sterk centralistisch te denken en
te handelen. Volksaard, leefpatroon, gebieds-
grens, historische benamingen en andere
elementen speelden in de regeringsbureaus
van Parijs en Moskou geen rol. De doel
matigheid van het organisatorische patroon
preveleerde.
Hopelijk wordt „Den Haag" geen „Parijs"
of „Moskou" en blijft Zeeland zijn drie
deling bespaard!
Joris van Hoedekenskerke.
stad
rode mannetjes groene
mannetjes
geluidloos verspringend
vrolijke zeebraas
in plensen zonlicht
vol leeg vol leeg
een om de zoveel sekonden
verspringende wereld
gereglementeerd
van de wieg tot het graf
aflopend als een uurwerk
god beter het
als een onverbiddelijke
tijdbom
met zeer geraffineerd
ontstekingsmechanisme
rode groene komputermannetjes
zonder ogen
zonder hart
koelbloedig oprukkend peloton
de kleurzwakken
moeten maar zien hoe ze
het rooien
mirja muurling
26