ONDERHOUD
nen" komen, het zijn tevens voor wat betreft
de afmetingen, de grootste en de kleinste
van onze duikeenden.
De Eidereend is met zijn 61 cm lichaams
lengte en een vleugelspanwijdte van 104 cm
verreweg de grootste en is gemakkelijk te
herkennen aan zijn bonte verschijning: kop,
rug en borst zijn wit, de rest zwart, boven
dien heeft hij een zwarte band, als een
masker, over de ogen. Wat bij de Eidereend
eveneens opvalt is de ver op de kop door
lopende bovensnavel, deze bereikt vrijwel
het oog.
Rest nog de Ijseend, ook deze is moeilijk
te verwarren met andere soorten. Zoals
gezegd is hij het kleinst, dit wordt enigszins
gecompenseerd doordat een aantal staart-
pennen sterk zijn uitgegroeid en ongeveer
een kwart van de lichaamslengte innemen,
in totaliteit lijkt hij daarom wat groter dan
bijvoorbeeld dc Kuifeend maar is het niet.
De vogel heeft een witte kop met een grote
bruine vlek in het centrum, donkere borst
door ing. J. T. H. C. Schepman.
Heeft u „de zeilsport" wel eens gelezen?
Jawel, dat ballast-achtige boek van H.
C. A. van Kampen, en geheel herschreven
door ir. J. Loeff. Aan het voorwoord ont
lenen we het volgende: „De grote ver
dienste van wijlen H. C. A. van Kampen,
die in 1923 met een standaardwerk over
het zeilen kwam, is zo onmiskenbaar, ter
wijl niemand over dit onderwerp in onze
taal kan schrijven „zonder op zijn publi-
katie terug te grijpen".
En zo is het ook. Neem maar welk
onderwerp ook, het staat wel in „De
Zeilsport".
Het hoofdstuk onderhoud en behandeling
van de boot geeft antwoord op vele vragen.
Nu de tijd weer aanbreekt om het schip
weer vaarklaar te maken is het goed om
zo'n hoofdstuk nog eens door te bladeren.
Je pikt hier en daar wat op.
en rugstreep, de zijden zijn hoog cn wit,
evenals de onderstaart, een bonte verschij
ning dus die hem goed kenbaar maakt.
Hiermede heb ik u geattendeerd op een
groep eenden die, zoals u gelezen hebt,
voor het grootste deel aan de kust gebonden
is, in Zeeland kun je daar, dacht ik,
moeilijk omheen.
U zult wel bemerken dat het echter in
veel gevallen niet zó simpel is, als het lijkt,
omdat deze eenden meestal wat verder
uit de oever zitten, er op grotere wateren
bijna altijd golfslag is, het zicht wel eens
wat te wensen overlaat, enz., enz.
Er wordt mij nog weieens gevraagd wat
nu een goed vogelboek is, het antwoord
luidt: „Gids voor de vogels van Europa"
door B. Bruun, het is uitgegeven door El
sevier.
U veel „vogelgenoegens" wensend.
TIPGEVER.
Toch zou het boek dat geheel gericht
is op houten en stalen jachten ook nodig
eens een opknapbeurtje moeten hebben
voor wat betreft de polyester boten. Als
we daarover gaan praten dan moet u in
de allereerste plaats denken aan Poly-
service in Arkel (bij Gorkum).
Daar weten ze alles van koud hardende
en gewapende kunststoffen.
We hebben er een hele instructieve map
van. Het is beter uw specifieke probleem
aan hun voor te leggen. Of u nu een
polyester jacht wilt bouwen, een zeilkano
of een model van wat voor scheepje dan
ook, hun devies is: we zitten er voor. U
krijgt advies over de te gebruiken pro-
dukten. U kunt les krijgen in het gebruik
van die materialen als het om grote pro-
iekten gaat.
Joachim Schuit liet met foto's van Poly-
service een boekje verschijnen „Zelf repa
reren van polyesterschepen". U kunt er
niet omheen. In 1973 verscheen eveneens
van Schuit een boekje: „Houdt zelf uw
schip in konditie."
In het voorjaar staan het schilderen,
de mast en de motor in het middelpunt
van de belangstelling. In de zomer komt
het sopwerk aan de beurt, in dc herfst
gaan we al weer aan de winterberging
denken.
En wat kan je in de winter aan een
schip doen? Wel, in de zomer heeft u
misschien wat handige dingen gezien toen
u aan het „buurten" was op een ander
schip. Dan is de tijd aangebroken om
echte verbeteringen aan te brengen, of te
bedenken wat er allemaal „zou kunnen
gebeuren".
Te zien op dit gebied is er genoeg. De
boekjes van Schuit zijn vertaald door H.
Th. Janssen. Dezelfde meneer Janssen
schreef ook een boekje over zelf een boot
bouwen, afbouwen, verbouwen, repareren
en onderhouden.
Nu we het toch over verbeteren hebben,
leent u dan het boekje van Charles Jones
eens; verbetering en reparatie van uw po
lyester jacht. Ook al vertaald door meneer
Janssen.
Een bijzonder aardig, maar oud boekje
is van J. M. Brasser. De tweede druk is
in 1952 herzien door A. van Oudgaarden.
Het is een echt brok werkplaatstechniek
waarin nog gesproken wordt van toplichten
van 8 kaars. Toch is het een praktisch
handboek voor onderhoud en reparatie van
kano's, roei-, zeil- en motorboten, zoals
de ondertitel aangeeft. Er staan heel be
knopt een aantal zeer praktische zaken in
vermeld.
Een moderner boekje is: Aankoop en
onderhoud van uw zeilboot (met vele teke
ningen) van J. Sytema, uitg. 1973. In dit
boekje worden zeilboot-types eens goed op
een rijtje gezet, terwijl tevens een beknopt
en duidelijk overzicht gegeven wordt, wat
er zo het hele jaar te doen is.
In het ABC voor de watersport door
Ltz Al J. F. Brongers kunt u alles nog
eens alfabetisch opzoeken. Het is een uit
gave van Luitingh te Laren (1971). Het is
een boek om zelf te hebben voor iedere
vakman, kenner en geïnteresseerde leek.
Bij het onderhoud mag zeker een anker
of een dreg niet vergeten worden, omdat
een tijdig uitgeworpen anker in noodsituaties
het behoud van een schip kan zijn, en een
slordig afgemeerd schip veel schade kan
veroorzaken.
Lt.-Colonel A. T. Colin schreef: Anchors
and mooring for small craft. Oorspronkelijk
in het Frans geschreven is het in het Engels
vertaald door F. J. Gerson.
Speciale boeken over behandeling van
motorboten zijn: Alles over uw motorboot
door Martin van Daal en The complete
motor-yachtsman's manual door Loris Go-
ring. Vooral het laatstgenoemde boek is
een goed technisch werk, waarin veel aan
dacht geschonken wordt aan de installaties.
Als u dan uitgeput bent van alle gewroet
en gekrabbel, als u zich lui voelt door uw
dagelijkse beslommeringen grijp dan eens
naar The bunkside book. A yachtsman's
miscellany. Gewoon een boek met goede
korte verhaaltjes door tientallen medewer
kers geschreven en bijeen gebracht door
C. Rutten Fletcher. Ervaren zeilers zullen
er veel in vinden war hun interesseert,
voor nieuwelingen worden er veel vragen
opgelost die in de gewone standaardwerken
niet aan bod komen.
Alle genoemde boeken zijn gratis te leen
in de Technische Bibliotheek Zeeland, Edi-
sonweg 4, Vlissingen, waar een uitgebreide
maritieme kollektie voorhanden is.
Openingstijden elke werkdag van 817
uur en vrijdagsavonds van 19—21 uur.
Inlichtingen 01184 - 55 55, toestel 3 87.
Ing. J. T. H. C. Schepman,
adj. bibliothecaris van de Tech
nische bibliotheek Zeeland, Edison-
weg 4, Vlissingen.
Inlichtingen 01184-5555 toestel 387.
Jachthaven Vlissingen. Foto: J. Schepman.
12