Bliksemsnel groeiende klasse
DE MIRROR ZEILBOOT
Textielzaak, ten dele door zuilen geschraagd. Foto: Johan Berrevoets, Zierikzee.
Enige jaren geleden werd door experts
voor een Brits dagblad een kleine zeilboot
ontworpen, die voor het eerst te Amsterdam
werd getoond op de HISWA van 1973; on
officieel, in een dieristgangetje door de
heer Hoveling uit Monnickendam: blauw
bootje met oranje zeiltjes, nauwelijks op
vallend in het enorme aanbod van super
schepen. Intussen werden er in Nederland
al zeshonderd van verkocht; ook in Zeeland
zijn het populaire boten geworden die bij
alle weer te vinden zijn waar het niet ai
te hard stroomt.
Merkwaardig hoe de ontwerpers precies
in de roos schoten: de boot moest hanteer
baar en veilig zijn op ruw water en voor
de kust ze moest als vakantieboot op
het auto-imperiaal mee naar het zuiden
kunnen ze moest vooral niet te duur
zijn ze moest door tieners gebouwd
kunnen worden van hechthout ze moest
onzinkbaar zijn door ruim bemeten lucht-
kasten er moest een aanhangmotor tot
4 pk achter kunnen ze moest geschikt
zijn om beginners te leren zeilen, maar ook
voor top-wedstrijdzeilers aantrekkelijke ei
genschappen hebben (ballonfok) het
moest een tweemansboot worden. En zo
ging het maar door!
Het werd de Mirror, er kwam belang
stelling voor via de Daily Mirror. De heer
Hoveling begon Mirrors te importeren (hij
heeft er in ons land nu al zeshonderd
verkocht!) er is een. Nederlandse Mirror-
vloot en een Mirrorclub.
Sinds januari 1975 is de Mirror een Ne
derlandse wedstrijdklasse. De zeiltjes zijn
nauwelijks groot genoeg om de astrono
mische registratienummers te bevatten
hun aantal over de hele wereld loopt al
tegen de vijftigduizend bij Monnicken
dam zal in 1976 het wereldkampioenschap
worden verzeild opmerkelijk is dat veel
Mirrors in wedstrijden bemand worden met
vaders met een zoon of dochter (en in de
prijzen komen ook!) zestig Mirrors aan
de start was vorig jaar te Loosdrecht een
gewone zaak. Een hobbyblad met een artikel
over de Mirror was in no time uitverkocht.
Bij welke andere zeilboot van 3,3 m kan
men dit ook doen?
Foto: Mirbo Monnickendam.
De boten kunnen compleet worden ge
leverd, maar het is veel interessanter de
boot zelf te bouwen: er is een uitstekend
geïllustreerde Nederlandstalige bouwhand-
leiding bij het bouwpakket, dat veel goed
koper is dan de complete boot. De Mirror
raakt de komende jaren niet uit de mode,
integendeel, ook de tweedehandsprijzen lig
gen goed dit voor de bouwer die zijn
Mirror eventueel toch zou willen verkopen.
Aangeraden wordt in elk geval de Mirror
zo te bouwen dat aan de maten en meet-
voorwaarden wordt voldaan voor meting,
zodat de boot aan wedstrijden kan worden
20