Recreatie en -mogelijkheden in Zeeland Autodakvervoer is geen probleem. Foro: Mirbo Monnickendam. Voor velen is Zeeland het jaarlijkse va kantieland. De drukstbezochte rekreatiege- bieden in Zeeland zijn: De Westhoek van Schouwen-Duiveland; de kuststrook van Walcheren; de kuststrook van west Z. Vlaanderen en het Veerse Meer. I-Iet Veerse Meer is het eerste meer dat door afsluiting van een zeegat (het Veerse- gat in 1961) in het kader van het Deltaplan is ontstaan. Inmiddels is het meer uitge groeid tot een rekreatiegebied van natio nale betekenis en gezien de nationali teit van bezoekers en jachten interna tionale allure. De bevaarbare oppervlakte bedraagt ruim 1500 ha, het buitendijks grondoppervlak 1800 ha, terwijl het geschikt is voor veler lei vormen van rekreatie, Er zijn een tiental jachthavens in het Veerse Meer tegenover een twintigtal in overige delen van Zeeland. Het aantal ligplaatsen be draagt ruim 2.000 in het Veerse Meer en in heel Zeeland zijn er in totaal circa 3.800. Het aantal campings in Zeeland ligt boven de 100 en in de Westhoek alleen zijn er zowat 50. In 1971 werden in totaal ruim zes mil joen toeristische overnachtingen geregis treerd. In 1959 waren dat er nog maar 1,6 miljoen. Ongeveer tachtig procent van het verblijfs- bezoek concentreert zich in de kuststreek. De verhouding buitenlanders Nederlan ders is 25 75. Van het totaal aantal slaapplaatsen (137.900 in 1968, raming voor 1985: 322.000) neemt de kampeersektor plm. 65% voor haar rekening. Een andere toeristische trekpleister is in Zeeland ongetwijfeld het oud steden schoon. Vooral Middelburg, Veere, Zierikzee, Sluis, Hulst en Tholen dienen daarbij te worden vermeld. De kulturele akkommodatie in Zeeland is de laatste jaren sterk verbeterd. Middelburg heeft een schouwburg met 500 zitplaatsen, Axel (De Halle) heeft 400 zitplaatsen en Terneuzen (het Zuidlandtheater) 485 plaat sen. De koncertzaal te Zierikzee is hersteld en verbeterd en de Middelburgse Koncert- cn Gehoorzaal is afgebouwd. Hieruit moge dan blijken dat aan het verbeteren en op peil brengen van het rekreatiemilieu in Zeeland de laatste jaren heel wat werd gedaan. De ontwikkeling van het werken en wo nen in het Scheldegebied bracht immers met zich mee dat steeds meer inwoners ruimte moesten kunnen vinden voor ont spanning in de sfeer van de openlucht- rekreatie in de eerste plaats. Hierbij moes ten worden onderscheiden de behoefte aan dagrekreatie en die aan weekend- en va- kan tierekreatie. De voorzieningen voor de dagrekreatie moeten worden gerekend tot het voorzie ningenpakket dat bij het wonen hoort. Zij behoren dan ook in het werk- en woon gebied, dat het Scheldebekken vormt, thuis. Het ligt voor de hand dat, aangezien het hier zo al niet om een min of meer dagelijkse, dan toch wel om een vrij fre- kwente rekreatiebehoefte gaat, deze dag- rekreatieve voorzieningen dicht bij de gro tere woonkernen moeten liggen en van daaruit goed bereikbaar moeten zijn. Zij dienen veelzijdige mogelijkheden voor zowel aktieve, als passieve rekreatie te bie den. Zo moet enerzijds worden gedacht aan sport- en speelvelden, een zwembad, een manege, e.d.; anderzijds aan park- of bos- terreinen met wandelgelegenheid en moge lijkheden tot dagkamperen. Het spreekt vanzelf dat dergelijke voor zieningen pas aangelegd kunnen worden bij een voldoende vraag, zodat een zekere concentratie van de bebouwing ook uit dagrekreatieve overwegingen gewenst is. Daarnaast bieden de aantrekkelijke on derdelen van het agrarisch gebied de moge lijkheid zich op korte afstand van zijn woonplaats te verpozen in een landelijke ruimte. Hierbij valt tevens te denken aan mogelijkheden in de bufferzones, welker funktie door middel van coulissenbeplanting kan worden versterkt. Naast de dagrekreatieve voorzieningen in de direkte omgeving van de grotere woon kernen, spelen voor de dagrekreatie nog vele andere terreinen een belangrijke rol. Op korte afstand van Middelburg en Vlis- singen liggen strand- en duingebieden en delen van het Veerse Meer. Dit laatste gebied, alsmede de bosge bieden in aanleg bij 's Heer Hendrikskin deren zullen voor het groeiende Goes grote waarde krijgen. In Oost-Zeeuws-Vlaanderen bezitten Ter- neuzen in het Otheense kreekgebied, Axel in het Axelse bos en Hulst in de bosge bieden ten zuiden van deze stad, aantrek kelijke terreinen voor dagrekreatie. Voor dit Oost-Zeeuws-Vlaamse gebied vervult het Braakmangebied een zeer belangrijke dag rekreatieve funktie. Hetzelfde geldt in zekere zin ook voor het West-Zecuws-Vlaamse kustgebied, dat voorts als gebied voor verblijfsrekreatie ge heel aansluit bij het aangrenzende West- Vlaamse kustgebied in België. Het in sterke mate ontwikkelen van de verblijfsrekreatie in het Scheldegebied ver draagt zich slecht met de twee hoofdfunkties voor dit gebied: werken en wonen. Deze funkties eisen reeds zoveel ruimte en onder linge afstelling, dat de bewoners voor de weekend- en vakantierekreatie voor een groot deel op mogelijkheden buiten het Scheldegebied zijn aangewezen. Doch deze zijn in ruime mate voorhanden, ook op niet al te grote afstand. Aan de noordzijde ligt immers het grote gebied van de midden-Delta, met een veelheid van rekreatiemogelijkheden. Aan de zuid- en oostzijde bevinden zich voorts de grote open West-Vlaamse en de Kempische ruimte. Want het is duidelijk dat Zeeland niet alleen voor de rekreatieve noodwendigheden van een miljoenen-bevol king langs weerszijden van de staatsgrens kan instaan. Hoe dan ook kan Zeeland in elk geval, aan een groot gedeelte van deze behoeften voorzien, mede dank zij de uitstekende verbindingen waarover deze provincie thans beschikt met overige gedeelten van België en Nederland. De belangrijkste verkeersaders door en. naar Zeeland zijn de rijksweg 58, de z.g. Deltaroute, de toeleidingswegen vanuit Bel gië naar Zeeuws-Vlaanderen, de veerboten over de Westerschelde en de spoorlijn door Midden Zeeland. De laatste noord-zuidverbinding waarvoor de provincie thans ijvert, is een vaste oever verbinding over/onder de Westerschelde. De plannen voor zo'n verbinding, die uit een kombinatie van een brug en een tunnel, (onder de vaargeul) zal bestaan, zijn prak tisch gereed. Als tracée is de lijn Kruiningen- Perkpolder gekozen. Er is een N.V. opge richt die de voorbereiding tot de bouw en later de exploitatie (het wordt een tol verbinding) zal verzorgen. De lengte van het secundaire wegennet in Zeeland (beheer en onderhoud door de provincie) is 121 kilometer. Het tertiaire net meet ongeveer 400 km (beheer en on derhoud door provincie, waterschappen en gemeenten) en het quartaire net (beheer en onderhoud voornamelijk door de water schappen) is ca 1300 km lang. Uit een en ander mag dus blijken, dat Zeeland over een voldoende wegeninfra- struktuur beschikt, ook al om de jaarlijkse' toenemende rekreatiekliëntele op te vangen. En dat is maar goed in een tijdperk waar aan de rekreatie steeds meer aan belangrijk heid wint, mede ingevolge de eveneens: steeds toenemende vrije tijd. Arthur Deceunynck. 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1975 | | pagina 22