Bliksemsnel groeiende klasse DE MIRROR ZEILBOOT Textielzaak, ten dele door zuilen geschraagd. Foto: Johan Berrevoets, Zierikzee. Enige jaren geleden werd door experts voor een Brits dagblad een kleine zeilboot ontworpen, die voor het eerst te Amsterdam werd getoond op de HISWA van 1973; on officieel, in een dieristgangetje door de heer Hoveling uit Monnickendam: blauw bootje met oranje zeiltjes, nauwelijks op vallend in het enorme aanbod van super schepen. Intussen werden er in Nederland al zeshonderd van verkocht; ook in Zeeland zijn het populaire boten geworden die bij alle weer te vinden zijn waar het niet ai te hard stroomt. Merkwaardig hoe de ontwerpers precies in de roos schoten: de boot moest hanteer baar en veilig zijn op ruw water en voor de kust ze moest als vakantieboot op het auto-imperiaal mee naar het zuiden kunnen ze moest vooral niet te duur zijn ze moest door tieners gebouwd kunnen worden van hechthout ze moest onzinkbaar zijn door ruim bemeten lucht- kasten er moest een aanhangmotor tot 4 pk achter kunnen ze moest geschikt zijn om beginners te leren zeilen, maar ook voor top-wedstrijdzeilers aantrekkelijke ei genschappen hebben (ballonfok) het moest een tweemansboot worden. En zo ging het maar door! Het werd de Mirror, er kwam belang stelling voor via de Daily Mirror. De heer Hoveling begon Mirrors te importeren (hij heeft er in ons land nu al zeshonderd verkocht!) er is een. Nederlandse Mirror- vloot en een Mirrorclub. Sinds januari 1975 is de Mirror een Ne derlandse wedstrijdklasse. De zeiltjes zijn nauwelijks groot genoeg om de astrono mische registratienummers te bevatten hun aantal over de hele wereld loopt al tegen de vijftigduizend bij Monnicken dam zal in 1976 het wereldkampioenschap worden verzeild opmerkelijk is dat veel Mirrors in wedstrijden bemand worden met vaders met een zoon of dochter (en in de prijzen komen ook!) zestig Mirrors aan de start was vorig jaar te Loosdrecht een gewone zaak. Een hobbyblad met een artikel over de Mirror was in no time uitverkocht. Bij welke andere zeilboot van 3,3 m kan men dit ook doen? Foto: Mirbo Monnickendam. De boten kunnen compleet worden ge leverd, maar het is veel interessanter de boot zelf te bouwen: er is een uitstekend geïllustreerde Nederlandstalige bouwhand- leiding bij het bouwpakket, dat veel goed koper is dan de complete boot. De Mirror raakt de komende jaren niet uit de mode, integendeel, ook de tweedehandsprijzen lig gen goed dit voor de bouwer die zijn Mirror eventueel toch zou willen verkopen. Aangeraden wordt in elk geval de Mirror zo te bouwen dat aan de maten en meet- voorwaarden wordt voldaan voor meting, zodat de boot aan wedstrijden kan worden 20

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1975 | | pagina 20