loodswezen gevestigd is, net zoals er overi gens in Vlissingen een Belgisch loodswezen bestaat sedert het ontstaan van het Schel- dereglement in 1843. Dit Nederlands loodswezen te Antwerpen is sedert jaar en dag tc Antwerpen gelegen aan de Tavenierkaai en wordt momenteel beheerd door de heer J. Roose, inspekteur van het Nederlands loodswezen, die sinds 1972 te Antwerpen zijn funktie als hoofd van het Nederlands loodswezen waarneemt. Inspekteur J. Roose, die 48 jaar is en een rasecht Zeeuws-Vlaming, geboren en getogen Oostburgenaar, is sedert zijn 29 jaar in dienst van het loodswezen en derhalve vergroeid als gewezen rivier- loods met de Scheldevaart, die voor hem bij wijze van spreken niet de minste ge heimen meer heeft in velerlei opzicht. Is zijn hobby immers niet de getijenleer waarin hij tot vaak geraadpleegd specialist is uit gegroeid en is, houdt hij zich anderzijds niet aktief bezig met de studie van het zee- en binnenvaartrecht, waarin hij overi gens bij wijze van hobby nog steeds kur- sussen volgt aan de Universitaire Fakulteiten St. Ignatius te Antwerpen (UFSIA), terwijl hij tevens in Den Helder lesgever en exa minator is in de ingewikkelde stof van de aanvaringsreglementen. Kortom inspecteur Roose is in velerlei opzicht de geknipte man om het Nederlands Loodswezen te Antwerpen onder zijn beheer te houden, beschikkend over een enorme kennis in verband met alle aspekten van de Scheldevaart. Over de samenwerking tussen het Belgisch en het Nederlands Loodswezen, waarvan de gebouwen te Antwerpen praktisch aan elkaar palen, is inspekteur Roose gewoonweg enthousiast. „Het is net of we tot dezelfde firma behoren", zegt hij, „de te behandelen aangelegenheden worden ook steeds meer en meer met elkaar verweven, zowel van Belgische, als van Nederlandse zijde." Waar het Nederlands Loodswezen te Ant werpen tot voor enkele jaren een eerder administratieve funktie had, evolueert deze van langsom meer tot een kommunikatieve rol. Het regelen en coördineren van de af voer van de Nederlandse loodsen, die met diverse schepen te Antwerpen toekomen of afvaren. Het Nederlands Loodswezen te Antwerpen telt zo'n 160 loodsbewegingen per week. Dat betekent, dat evenveel Ne derlandse loodsen wekelijks van Nederland naar België moeten worden gebracht om aan boord van hun schepen te gaan om ze naar zee te loodsen, of weerom naar Nederland moeten worden gebracht als ze hun loodstaak van zee naar de Antwerpse haven hebben volbracht. Sedert 1950 worden 72,5% der schepen op de Westerschelde beloodsd door Belgische loodsen en 27,5der schepen door Ne derlandse loodsen. Wijzen we er terloops even op dat alle Westerscheldehavens resorteren onder het Scheldereglement. Ook het kanaal Gent Terneuzen en dit sedert 1957. Alle loods gelden, zowel deze geïnd door het Neder lands loodswezen, als deze ontvangen door de diensten van het Belgisch loodswezen komen in een gezamenlijke pot terecht en worden elk jaareind evenredig verdeeld. Waar vroeger de loodsgelden voor Neder landse loodsingen geïnd werden op het Ne derlands loodswezen te Antwerpen, gebeuren alle inningen voor loodsingen door Neder landse loodsen thans op het Nederlands loodswezen te Vlissingen. dit binnen het raam van de rationalisering van het loods wezen. Wat op het Nederlands loodswezen te Antwerpen nog wel gebeurt, is tariefstelling voor de loodsingen en het afleveren van de daartoe nodige certificaten. Het Nederlands loodswezen te Antwerpen is het enige Hollandse loodswezen in het buitenland. Alle trafiek uit volle zee naar Antwerpen of van Antwerpen naar volle zee valt onder de toepassing van het Schelde reglement. Op dit stuk is deze Belgisch-Nederlandse overeenkomst dus biezonder duidelijk en zijn alle betwistingen uitgesloten. „Ik had wel eens een keertje de geschie denis willen schrijven van dit Nederlands Loodswezen te Antwerpen", zegt inspekteur Roose, „maar dat is nu eenmaal uitgesloten, hoe interessant dit dan wellicht ook had mogen worden." Met de overstromingen in februari 1953, waarvan ook Antwerpen wel wat te lijden kreeg, werden hier ook de kel ders van ons Nederlands loodswezen over stroomd. En meteen waren alle dokumenten die tot de wedersamenstelling van deze geschiedenis hadden kunnen leiden, tot pa pierpap herleid." Er bestaat niets meer waaruit de geschiedenis van het Nederlands Loodswezen te Antwerpen zou kunnen wor den geschreven. Alles werd door de februari storm vernield. Het enige wat men met enige zekerheid uit herinneringen van oude loodsen kan opdiepen, is dat het huidige gebouw van het Nederlands Loodswezen te Antwerpen in de eerste helft der twintiger jaren moet zijn opgetrokken. Maar dat is dan ook vrij wel alles. De geschiedenis van het Neder lands Loodswezen te Antwerpen is dus tot Het gebouw van het Nederlands loodswezen met op de achtergrond het complex van het Belgisch loodswezen aan de Tavernierkaai te Antwerpen. Foto: Jan Prene.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1975 | | pagina 28