in zitten. Misschien vind je het leuk, een voorwendsel om veel buiten te zijn, eens wat met de handen te doen; schilderen is interessant werk; misschien werkt de eige naar liever aan zijn boot dan dat hij ermee vaart, niet onwaarschijnlijk dat het gelijk- op gaat en dat hij iets van het ambach telijke dat-ie in zich heeft wil uitleven. Maar voor de meesten is de watersport in de eerste plaats een vaar-sport! En dan is de kleine watersport veel rendabeler! De kleinschalige oplossing is makkelijker haalbaar voor duizenden, en langer vol te houden. Na de oorlog hebben we de ple zierboten geleidelijk-aan steeds groter zien worden, verdubbelen in lengte, breedte en dikte: schaalvergroting in onze sport! Stijl, stand en status spelen erin mee. Ja, het hele gezin kan nu mee, het water op; maar hoelang blijven de kinderen thuis, tegen woordig? Hoeveel tijd kan een drukbezet huisvader vrijmaken om te varen met de hele „clan"? Hoe komt hij bij de be perkte uren dat hij aan boord kan zijn en van zijn schip genieten aan de zo hard nodige bevarenheid? Goed schipperschap is een kwestie van véél op het water zijn en is nauwelijks te realiseren door thuis te blijven als het hard waait, omdat men het grote schip niet of nauwelijks aan kan. De kleine watersport biedt veel meer mogelijkheden, juist ook nu diverse Zeeuwse wateren daarvoor worden ingericht: vaar eens het Vecrse Meer rond: aanlegplaatsen, steigers, eilanden, geen stroom, helemaal aangepast aan de kleine watersport. De wedstrijdballen zijn druk in gebruik, de trailerhellingen beginnen populair te wor den, de kinderen en de honden kunnen naar hartelust uitdollen op de aangelegde ter reinen en eilanden, de Noordzeestranden zijn vlakbij. Ook op bescheiden schaal is er heerlijk te varen, te zeilen! Andere criteria. De kleine watersport waarover we nog wat gaan uitweiden, als het mag kan het „gat" vullen tussen aan-de-kant- blïjven-zitten en iets-formidabels-kopen waarvoor je toch te weinig tijd hebt, of waarvan je slaaf dreigt te worden als je het goed wilt doen. Je hoeft niet persé Zonsopkomst wordt meestal gemistFoto: Van Schaick Zillesen. enige jaren lang aan te kijken tegen de aanschaf van een zeezeilkruiser of motor jacht; hoe langer je spaart des te duurder zo'n schip wordt! Er zijn andere criteria dan tonnage en paardekrachten voor plezier- op-het-water. We leven juist in een land dat ontelbare mogelijkheden biedt voor de kleine watersport. Ook een bootje van vijf of zes meter kan een „droomschip" zijn, een makkelijk vaarklaar te maken scheepje dat je onder alle omstandigheden beheersen kunt, een aanschaf die levenspatroon en recreatiebudget niet te zwaar belast, een boot die je zoveel makkelijker kunt inte greren in je weekend- en vakantiebesteding. In de Verenigde Staten heeft Volkswagen jarenlang geadverteerd met „Think small"; de kleine auto is in Europa gemeengoed geworden. Men doet er goed aan, ook de watersport te relativeren, minder roman tisch te zien, aan te passen aan het leef patroon, de tijdnood en de vele andere bezigheden en beslommeringen die we alle maal hebben. Natuurlijk speelt het water méé: een jolletje van 4 meter is niet veilig op de Oosterschelde of de Krammer, maar er is in Zeeland genoeg getemd en aangepast water. Het voordeel van de speedboat/auto/ combinatie is dat er hier nog afstanden zijn, er is hier nog ruimte voor een snelle boot en. er zijn hier toch legio stille mor gens en avonden zónder wind voor het perfectioneren van je waterski-stijl, ver weg van de overvolle door vervuiling en vaar- vergunningen geteisterde randstadpiassen. Vaar-, zwem-, duik- en skidagen met een etentje in een Zeeuws stadje of dorp en dan naar huis, je kunt er weer helemaal tegen en haalt een optimaal „rendement" uit je boot-aanschaf: de auto is er „so wieso", en Zeeland is niet ver. De com binatie van zeil- en vaarwater vlak achter het strand is uniek en zo zijn er nog meer pluspunten. Wellicht wordt later de speed boat verkocht en daarvoor komt dan een kleine snelle dagkruiser met kajuit in de plaats, met slaapplaatsen en enig comfort maar in ieder geval met een royale open kuip: je gaat het water op om de zon en de wind, niet om achter allerlei blauwe vaarzeiltjes te zitten sturen. Inderdaad, die fikse buitenboordmotor verbruikt meer dan een inbouw-dito, maar service en stalling zijn zóveel eenvoudiger, en ze neemt veel minder plaats in. Ook dit hele ..vaarspulletje" blijft mobiel, je hoeft niet op de wachtlijst voor een lig plaats en als je het in Zeeland wel weer gezien hebt rijd je eens naar Friesland, of Denemarken, of de Rivièra. Met die stalen zeil- of motorkruiser is dat minder eenvoudig, resp. kan het niet. Je leeft maar eens en niet eens erg lang; Europa ligt voor je open met een eindeloos-grote varia tie aan vaarwater! Begin in Zeeland en houd de pleziervaart mobiel: altijd maar weer diezelfde drukke plas rond is ook niet alles! De kleinschalige oplossing is langer vol te houden, eerder op te pakken, de een voud van een micro-watersportprojekt is verbluffend. Maar zet alle afgunst dan opzij; wees niet jaloers op die dikke sneeuwwitte motorkruiser met alle denkbare comfort, op die stoere zeewedstrijd-kielboot met die volledige uitzet aan bijzeilen en elektro nische meetapparatuur, en. schoten die nog slechts met lieren kunnen worden bediend. „Think small" nu het ekonomisch wat moeilijker gaat, bootprijzen en liggelden de pan uit rijzen, zoveel andere uitgaven even eens „aantrekken"; je kunt tóch wel het water op! Het avontuur met een klein zeilkruisertje, gereefd en met stormfokje onderweg naar Willemstad of Brouwers haven is niet minder van allure dan de Hoek-van-Holland Harwich race, beslist niet. 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1975 | | pagina 19