in zitten. Misschien vind je het leuk, een
voorwendsel om veel buiten te zijn, eens
wat met de handen te doen; schilderen is
interessant werk; misschien werkt de eige
naar liever aan zijn boot dan dat hij ermee
vaart, niet onwaarschijnlijk dat het gelijk-
op gaat en dat hij iets van het ambach
telijke dat-ie in zich heeft wil uitleven.
Maar voor de meesten is de watersport
in de eerste plaats een vaar-sport! En dan
is de kleine watersport veel rendabeler!
De kleinschalige oplossing is makkelijker
haalbaar voor duizenden, en langer vol te
houden. Na de oorlog hebben we de ple
zierboten geleidelijk-aan steeds groter zien
worden, verdubbelen in lengte, breedte en
dikte: schaalvergroting in onze sport! Stijl,
stand en status spelen erin mee. Ja, het hele
gezin kan nu mee, het water op; maar
hoelang blijven de kinderen thuis, tegen
woordig? Hoeveel tijd kan een drukbezet
huisvader vrijmaken om te varen met de
hele „clan"? Hoe komt hij bij de be
perkte uren dat hij aan boord kan zijn en
van zijn schip genieten aan de zo hard
nodige bevarenheid? Goed schipperschap is
een kwestie van véél op het water zijn en
is nauwelijks te realiseren door thuis te
blijven als het hard waait, omdat men het
grote schip niet of nauwelijks aan kan.
De kleine watersport biedt veel meer
mogelijkheden, juist ook nu diverse Zeeuwse
wateren daarvoor worden ingericht: vaar
eens het Vecrse Meer rond: aanlegplaatsen,
steigers, eilanden, geen stroom, helemaal
aangepast aan de kleine watersport. De
wedstrijdballen zijn druk in gebruik, de
trailerhellingen beginnen populair te wor
den, de kinderen en de honden kunnen naar
hartelust uitdollen op de aangelegde ter
reinen en eilanden, de Noordzeestranden
zijn vlakbij.
Ook op bescheiden schaal is er heerlijk
te varen, te zeilen!
Andere criteria.
De kleine watersport waarover we
nog wat gaan uitweiden, als het mag
kan het „gat" vullen tussen aan-de-kant-
blïjven-zitten en iets-formidabels-kopen
waarvoor je toch te weinig tijd hebt, of
waarvan je slaaf dreigt te worden als je
het goed wilt doen. Je hoeft niet persé
Zonsopkomst wordt meestal gemistFoto: Van Schaick Zillesen.
enige jaren lang aan te kijken tegen de
aanschaf van een zeezeilkruiser of motor
jacht; hoe langer je spaart des te duurder
zo'n schip wordt! Er zijn andere criteria
dan tonnage en paardekrachten voor plezier-
op-het-water. We leven juist in een land
dat ontelbare mogelijkheden biedt voor de
kleine watersport. Ook een bootje van vijf
of zes meter kan een „droomschip" zijn,
een makkelijk vaarklaar te maken scheepje
dat je onder alle omstandigheden beheersen
kunt, een aanschaf die levenspatroon en
recreatiebudget niet te zwaar belast, een
boot die je zoveel makkelijker kunt inte
greren in je weekend- en vakantiebesteding.
In de Verenigde Staten heeft Volkswagen
jarenlang geadverteerd met „Think small";
de kleine auto is in Europa gemeengoed
geworden. Men doet er goed aan, ook de
watersport te relativeren, minder roman
tisch te zien, aan te passen aan het leef
patroon, de tijdnood en de vele andere
bezigheden en beslommeringen die we alle
maal hebben.
Natuurlijk speelt het water méé: een
jolletje van 4 meter is niet veilig op de
Oosterschelde of de Krammer, maar er is
in Zeeland genoeg getemd en aangepast
water. Het voordeel van de speedboat/auto/
combinatie is dat er hier nog afstanden
zijn, er is hier nog ruimte voor een snelle
boot en. er zijn hier toch legio stille mor
gens en avonden zónder wind voor het
perfectioneren van je waterski-stijl, ver weg
van de overvolle door vervuiling en vaar-
vergunningen geteisterde randstadpiassen.
Vaar-, zwem-, duik- en skidagen met
een etentje in een Zeeuws stadje of dorp
en dan naar huis, je kunt er weer helemaal
tegen en haalt een optimaal „rendement"
uit je boot-aanschaf: de auto is er „so
wieso", en Zeeland is niet ver. De com
binatie van zeil- en vaarwater vlak achter
het strand is uniek en zo zijn er nog meer
pluspunten. Wellicht wordt later de speed
boat verkocht en daarvoor komt dan een
kleine snelle dagkruiser met kajuit in de
plaats, met slaapplaatsen en enig comfort
maar in ieder geval met een royale open
kuip: je gaat het water op om de zon
en de wind, niet om achter allerlei blauwe
vaarzeiltjes te zitten sturen.
Inderdaad, die fikse buitenboordmotor
verbruikt meer dan een inbouw-dito, maar
service en stalling zijn zóveel eenvoudiger,
en ze neemt veel minder plaats in. Ook
dit hele ..vaarspulletje" blijft mobiel, je
hoeft niet op de wachtlijst voor een lig
plaats en als je het in Zeeland wel weer
gezien hebt rijd je eens naar Friesland,
of Denemarken, of de Rivièra. Met die
stalen zeil- of motorkruiser is dat minder
eenvoudig, resp. kan het niet. Je leeft maar
eens en niet eens erg lang; Europa ligt
voor je open met een eindeloos-grote varia
tie aan vaarwater! Begin in Zeeland en
houd de pleziervaart mobiel: altijd maar
weer diezelfde drukke plas rond is ook
niet alles!
De kleinschalige oplossing is langer vol
te houden, eerder op te pakken, de een
voud van een micro-watersportprojekt is
verbluffend. Maar zet alle afgunst dan opzij;
wees niet jaloers op die dikke sneeuwwitte
motorkruiser met alle denkbare comfort,
op die stoere zeewedstrijd-kielboot met die
volledige uitzet aan bijzeilen en elektro
nische meetapparatuur, en. schoten die nog
slechts met lieren kunnen worden bediend.
„Think small" nu het ekonomisch wat
moeilijker gaat, bootprijzen en liggelden de
pan uit rijzen, zoveel andere uitgaven even
eens „aantrekken"; je kunt tóch wel het
water op! Het avontuur met een klein
zeilkruisertje, gereefd en met stormfokje
onderweg naar Willemstad of Brouwers
haven is niet minder van allure dan de
Hoek-van-Holland Harwich race, beslist niet.
19