Kans dat Zeeland ook
„Zeeland" blijft
De blote-voeten watersport.
Varen-voor-je-plezier hoeft geen ingewik
keld technisch probleem te zijn met elek
tronische instrumenten, heteluchtverwar-
ming, dieselmotoren met indirecte inspui
ting, radar, koelkasten en de rest: er zijn
plenty eenvoudiger oplossingen, andere
randvoorwaarden.
Er is een literatuur over kanovaren waar
we van genieten: Rittlinger, Lehman, Tiller,
Xenakis, e.a.: met de vouwboot is de hele
wereld te bereizen! We zijn dat niet van
plan. maar kochten onlangs inderdaad zo'n
boot: twee grote linnen zakken met daarin
een 5,5 m lange, ruime boot, compleet
met zeiltuig, gewoon achter in de auto.
Als proef naar de Schotsmanplaat, de boot
opgebouwd; een kwartiertje passen, meten
en duwen dan voelt de zeslagen-grijze
rubberheid het water, schijnt de zon op
het donkerblauwe dek, stappen we in en
beginnen die rustige, heilzame peddelbe-
wegingen terwijl de boot moeiteloos het
meer opstevent.
Een kapitaal motorjacht compleet met
boeggolf komt langs, even hebben we
het moeilijk, peinzen dan: die man daar
achter het stuurwiel, die meters en die
knoppen, hoort hij die overvliegende wul
pen en tureluurs? Wat merkt hij van die
zo pittig ruikende voorzomer-zeewind in
de middag? Kijkt hij ooit naar boven om
te zien of er een gunstig vlaagje volgt op
die overzeilende wolk? Ziet hij vlak naast
zich een dikke krab zijdelings wegscharrelen
over de bodem met die schelpen, dat groen
en die duizenden zandheuveltjes van graaf-
dieren daaronder? Natuurlijk is hij er ver
rukt van, met een der mooiste schepen
van de haven te varen, zijn invités wat te
imponeren, schipper te zijn op zo'n vaartuig.
Maar wij genieten evenzeer van hetgeen
we ervaren aan indrukken: zonlicht, zee
wind, helder water en vogels vlakbij; ze
geven rust, een andere wereld, een betere
stemming, een heilzame lichaamsbeweging
in de buitenlucht, de vibrerende nabijheid
van de natuur. Afstand nemen van alles
waar je al zolang tegenaan hebt zitten
kijken: een kano is al voldoende! Idem om
je eigen kracht te nieten met die van wind
en golven! Idem om na een moeizaam af
gelegde twintig kilometer aan land te schui
ven, het tentje uit het achterschip te halen,
dat op te zetten en terwijl de primus bromt
en snort de voorbereidingen voor een sim
pele maaltijd te treffen.
Lehman en Römer peddelden de Atlan
tische Oceaan over, Rittlinger bevoer de
Donau en de Eufraat; wij zoeken het dich
terbij, riskeren vrijwel niets maar zijn
helemaal gegrepen door de geweldige mo
gelijkheden die de vouwboot biedt! Beslist
geen boot voor die een top-inkomen hebben.
De kano is een ding waarmee je zélf
de voortbeweging en de vaarstijl bepaalt,
een ding dat je op de duur krachtiger
spieren geeft, dat je leert woekeren met
je kracht en dat je het water beter leert
kennen dan wat ook. Je neemt het comfort
waarmee je overal wordt verwend nu eens
niet mee op het water, maar je geniet
na een dag in de vouwboot dubbel
van de fauteuil thuis, dat verzekeren we u.
Zeilen zonder rompslomp.
Nee hoor, voor mij/ons gaat er niets
boven zeilen: dat is de reactie van velen.
Inderdaad, er lopen tienduizenden rond
„met zeiltjes" achter in de ogen; men is
wat milieubewuster geworden (zeilen is je
voortbewegen met zonne-energie) en wenst
meer snelheid en afwisseling. De zeilHISWA
dit jaar trok driemaal zoveel bezoekers
als de motorboot-dito; er is een enorme
verscheidenheid van wensen op zeilgebied
die ook met de leeftijd samenhangt. Voor
een kind is een Piraat of Optimist het
mooiste cadeau van hun leven! Worden ze
ouder, dan moeten ze wat groters hebben
om wedstrijd te varen, onverschillig wat
voor weer het is. Ma vaart bij voorkeur
op een zonnige dag met een licht briesje
om wat bij te kleuren en een oud stadje
vanaf het water te zien. Er is een grote
verscheidenheid van verlangens, wensen en
eisen; er zijn dan ook vele tientallen klas
sen, series, modellen zowel voor kant-en-
klare levering als om zelf te bouwen.
Inderdaad vereist de traditionele manier
van een houten zeilboot bouwen vakman
schap, een vaste hand bij houtbewerking,
en iets van een bootbouwersoog. Maar het
is een feit: men is de helft goedkoper uit,
en het heeft al voor tallozen de mogelijkheid
geopend, zich een boot aan te schaffen.
Typerend is bijvoorbeeld de snelle groei
van de Mirror klasse, waarover we in no.
40 van dit blad vertelden. Die Mirror
heeft er dit jaar een zusje bij gekregen,
de Miracle (plm. 4 x 1,60 m en plm.
9 vkm zeil, gewicht compleet 77 kilo).
Met haar luchtkasten, uitgediepte zitplaat
sen voor de mensen-voorin en bijzonder
gemakkelijke bouw (stitch glue method
met glasvezelband) kan iedereen deze boot
zelf bouwen, het bouwpakket bestaat uit
sluitend uit volgens mallen geprefabriceerde
delen. De grotere auto's nemen de Miracle
moeiteloos op een bootimperiaal mee; er
is veel ruimte in deze midzwaardboot waar
mee men alle kanten uitkan: wedstrijdzei
len, toeren, traileren. Kortom: men bouwt
zijn eigen „wereldje" en kan dat meenemen
naar welk zeilwater men wil.
We noemen een willekeurige aanbieding;
er zijn er zovele, ook voor kleine zeilkrui-
sertjes. En wie de adverentiekolommen zo
tegen het einde van het seizoen nasnuffelt
en er niet tegen op ziet, direct te reageren
en te gaan kijken vindt ongetwijfeld iets
van zijn gading. Wij menen dat wie een
zeilboot wil aanschaffen éérst zelf moet
leren zeilen, om wat „achtergrond" te ver
krijgen, om beter te weten wat er moet
komen, en om niet teleurgesteld te worden.
Men moet dan tevoren écht eens met zich
zelf en met de anderen, overleggen hoe
de waterrecreatie, de zeilerij en het varen
het best kunnen worden „ingebouwd" in
het privéleven en de vrije tijd.
Af en toe eens oplettend, kritisch kij
kend door een jachthaven wandelen, op de
„spitsuren" (ja, die zijn daar ook!) kan
helpen, de keus nader te bepalen. Maak
notities, schrijf afmetingen en prijzen op,
bestudeer de manier waarop de mensen
met hun boot werken; vraag jezelf af wat
essentieel is voor zeilen en varen, en wat
er niet zoveel toe doet.
De watersport is een erg materiaal-
intensieve sport en er is zo'n enorme ver
scheidenheid van aanbiedingen dat het écht
wel enig nadenken vereist om precies de
goede boot te kopen, de boot die al
thans voor de eerstkomende twee of drie
seizoenen aantrekkelijke mogelijkheden
zal bieden.
S. Z.
OPLOSSING PUZZEL.
Horizontaal:
2. boterbloem 6. jachtslot 8. toebak
10. traploper 11. schoof 12. lap
13. ezelin 14. kunnen 16. dweil
17. wenk 19. verfraaien 20. opsnorren.
Verticaal:
1. schip 3. tropenhelm 4. bedotten
5. waarschuwen 7. stoffen 9. Kam
perland 12. legering 15. nekken
16. draver 18. Teer.
Is het gevaar voorlopig afgewend? Is er
geen driedeling van Zeeland op komst, zo
als wij in Zeeland Magazine, no. 39 nog
vreesden?
Als we de persberichten mogen geloven,
zijn de kansen op het handhaven van onze
oude, mooie provincie weer gestegen. Ook
als provincie nieuwe stijl zal Zeeland vol
ledig in tact worden gelaten.
Tliolen, Reimerswaal en Sint Philipsland
gaan dan niet naar Brabant, maar blijven
evenals Zeeuws-Vlaanderen Zeeuws.
Zo is het tenminste volgens het voor
ontwerp tot wijziging van de provinciewet,
dat uit de ambtelijke Haagse molen is ge
rold.
Hierin is het plan van de 44 gewesten
dat ook driedeling van Zeeland met zich
zou meebrengen verlaten. Ons land
wordt volgens de nieuwste conceptie nu
ingedeeld in 26 provincies nieuwe stijl met
nieuwe taken. Dit na ernstige kritiek op de
„gewestvorming", die een vierde bestuurs
laag zou hebben veroorzaakt, met nog meer
loketjes en afstand burger - bestuur.
Zeeland en de twee noordelijke provincies
Groningen en Friesland genieten onder de
nieuwe conceptie de eer onverdeeld te
blijven
Kennelijk heeft „Den Haag" toch enigszins
rekening gehouden met historisch gegroeide
waarden bij de bevolking van bepaalde
provincies. Hoewel de overige niet aan het
herindelingsmes zijn ontkomen
Hoe het ook zij, ons is dit lot voorlopig
bespaard. Voorlopig, want op het moment
dat we dit schrijven moet het kabinet dit
voorontwerp-provinciewet nog aanvaarden.
En dan moet het parlement er nog zijn
mening over geven. Er kan dus nog van
alles gebeuren.
Maar zoals de plannen er nu liggen,
blijft Zeeland toch Zeeland. Laten we blij
ven hopen!
Joris van Hoedekenskerke.
we zeiden t
i laten we deze dag goed proeven J
J zalig versmelten laten
i op onze tong
als kenners de samenstelling ervan J
determineren
tegen ons verhemelte
we zeiden J
laten we deze dag van zoet en zout
i vermengd met kruidig en zilt
in uiterst geraffineerde dosering
met welbehagen smaken
met vreugde genieten
vanavond zal het wel weer t
t allemaal mis zijn
J bij het nieuws i
t achter het nieuws
J we zien wel
we zeiden
deze dag ligt in onze handen
t als een onverwachte verrassing
als een felgekleurde pistache
i waarvan we de klap
j wel op de kop toenemen J
j mirja muurling J
20