Kans dat Zeeland ook „Zeeland" blijft De blote-voeten watersport. Varen-voor-je-plezier hoeft geen ingewik keld technisch probleem te zijn met elek tronische instrumenten, heteluchtverwar- ming, dieselmotoren met indirecte inspui ting, radar, koelkasten en de rest: er zijn plenty eenvoudiger oplossingen, andere randvoorwaarden. Er is een literatuur over kanovaren waar we van genieten: Rittlinger, Lehman, Tiller, Xenakis, e.a.: met de vouwboot is de hele wereld te bereizen! We zijn dat niet van plan. maar kochten onlangs inderdaad zo'n boot: twee grote linnen zakken met daarin een 5,5 m lange, ruime boot, compleet met zeiltuig, gewoon achter in de auto. Als proef naar de Schotsmanplaat, de boot opgebouwd; een kwartiertje passen, meten en duwen dan voelt de zeslagen-grijze rubberheid het water, schijnt de zon op het donkerblauwe dek, stappen we in en beginnen die rustige, heilzame peddelbe- wegingen terwijl de boot moeiteloos het meer opstevent. Een kapitaal motorjacht compleet met boeggolf komt langs, even hebben we het moeilijk, peinzen dan: die man daar achter het stuurwiel, die meters en die knoppen, hoort hij die overvliegende wul pen en tureluurs? Wat merkt hij van die zo pittig ruikende voorzomer-zeewind in de middag? Kijkt hij ooit naar boven om te zien of er een gunstig vlaagje volgt op die overzeilende wolk? Ziet hij vlak naast zich een dikke krab zijdelings wegscharrelen over de bodem met die schelpen, dat groen en die duizenden zandheuveltjes van graaf- dieren daaronder? Natuurlijk is hij er ver rukt van, met een der mooiste schepen van de haven te varen, zijn invités wat te imponeren, schipper te zijn op zo'n vaartuig. Maar wij genieten evenzeer van hetgeen we ervaren aan indrukken: zonlicht, zee wind, helder water en vogels vlakbij; ze geven rust, een andere wereld, een betere stemming, een heilzame lichaamsbeweging in de buitenlucht, de vibrerende nabijheid van de natuur. Afstand nemen van alles waar je al zolang tegenaan hebt zitten kijken: een kano is al voldoende! Idem om je eigen kracht te nieten met die van wind en golven! Idem om na een moeizaam af gelegde twintig kilometer aan land te schui ven, het tentje uit het achterschip te halen, dat op te zetten en terwijl de primus bromt en snort de voorbereidingen voor een sim pele maaltijd te treffen. Lehman en Römer peddelden de Atlan tische Oceaan over, Rittlinger bevoer de Donau en de Eufraat; wij zoeken het dich terbij, riskeren vrijwel niets maar zijn helemaal gegrepen door de geweldige mo gelijkheden die de vouwboot biedt! Beslist geen boot voor die een top-inkomen hebben. De kano is een ding waarmee je zélf de voortbeweging en de vaarstijl bepaalt, een ding dat je op de duur krachtiger spieren geeft, dat je leert woekeren met je kracht en dat je het water beter leert kennen dan wat ook. Je neemt het comfort waarmee je overal wordt verwend nu eens niet mee op het water, maar je geniet na een dag in de vouwboot dubbel van de fauteuil thuis, dat verzekeren we u. Zeilen zonder rompslomp. Nee hoor, voor mij/ons gaat er niets boven zeilen: dat is de reactie van velen. Inderdaad, er lopen tienduizenden rond „met zeiltjes" achter in de ogen; men is wat milieubewuster geworden (zeilen is je voortbewegen met zonne-energie) en wenst meer snelheid en afwisseling. De zeilHISWA dit jaar trok driemaal zoveel bezoekers als de motorboot-dito; er is een enorme verscheidenheid van wensen op zeilgebied die ook met de leeftijd samenhangt. Voor een kind is een Piraat of Optimist het mooiste cadeau van hun leven! Worden ze ouder, dan moeten ze wat groters hebben om wedstrijd te varen, onverschillig wat voor weer het is. Ma vaart bij voorkeur op een zonnige dag met een licht briesje om wat bij te kleuren en een oud stadje vanaf het water te zien. Er is een grote verscheidenheid van verlangens, wensen en eisen; er zijn dan ook vele tientallen klas sen, series, modellen zowel voor kant-en- klare levering als om zelf te bouwen. Inderdaad vereist de traditionele manier van een houten zeilboot bouwen vakman schap, een vaste hand bij houtbewerking, en iets van een bootbouwersoog. Maar het is een feit: men is de helft goedkoper uit, en het heeft al voor tallozen de mogelijkheid geopend, zich een boot aan te schaffen. Typerend is bijvoorbeeld de snelle groei van de Mirror klasse, waarover we in no. 40 van dit blad vertelden. Die Mirror heeft er dit jaar een zusje bij gekregen, de Miracle (plm. 4 x 1,60 m en plm. 9 vkm zeil, gewicht compleet 77 kilo). Met haar luchtkasten, uitgediepte zitplaat sen voor de mensen-voorin en bijzonder gemakkelijke bouw (stitch glue method met glasvezelband) kan iedereen deze boot zelf bouwen, het bouwpakket bestaat uit sluitend uit volgens mallen geprefabriceerde delen. De grotere auto's nemen de Miracle moeiteloos op een bootimperiaal mee; er is veel ruimte in deze midzwaardboot waar mee men alle kanten uitkan: wedstrijdzei len, toeren, traileren. Kortom: men bouwt zijn eigen „wereldje" en kan dat meenemen naar welk zeilwater men wil. We noemen een willekeurige aanbieding; er zijn er zovele, ook voor kleine zeilkrui- sertjes. En wie de adverentiekolommen zo tegen het einde van het seizoen nasnuffelt en er niet tegen op ziet, direct te reageren en te gaan kijken vindt ongetwijfeld iets van zijn gading. Wij menen dat wie een zeilboot wil aanschaffen éérst zelf moet leren zeilen, om wat „achtergrond" te ver krijgen, om beter te weten wat er moet komen, en om niet teleurgesteld te worden. Men moet dan tevoren écht eens met zich zelf en met de anderen, overleggen hoe de waterrecreatie, de zeilerij en het varen het best kunnen worden „ingebouwd" in het privéleven en de vrije tijd. Af en toe eens oplettend, kritisch kij kend door een jachthaven wandelen, op de „spitsuren" (ja, die zijn daar ook!) kan helpen, de keus nader te bepalen. Maak notities, schrijf afmetingen en prijzen op, bestudeer de manier waarop de mensen met hun boot werken; vraag jezelf af wat essentieel is voor zeilen en varen, en wat er niet zoveel toe doet. De watersport is een erg materiaal- intensieve sport en er is zo'n enorme ver scheidenheid van aanbiedingen dat het écht wel enig nadenken vereist om precies de goede boot te kopen, de boot die al thans voor de eerstkomende twee of drie seizoenen aantrekkelijke mogelijkheden zal bieden. S. Z. OPLOSSING PUZZEL. Horizontaal: 2. boterbloem 6. jachtslot 8. toebak 10. traploper 11. schoof 12. lap 13. ezelin 14. kunnen 16. dweil 17. wenk 19. verfraaien 20. opsnorren. Verticaal: 1. schip 3. tropenhelm 4. bedotten 5. waarschuwen 7. stoffen 9. Kam perland 12. legering 15. nekken 16. draver 18. Teer. Is het gevaar voorlopig afgewend? Is er geen driedeling van Zeeland op komst, zo als wij in Zeeland Magazine, no. 39 nog vreesden? Als we de persberichten mogen geloven, zijn de kansen op het handhaven van onze oude, mooie provincie weer gestegen. Ook als provincie nieuwe stijl zal Zeeland vol ledig in tact worden gelaten. Tliolen, Reimerswaal en Sint Philipsland gaan dan niet naar Brabant, maar blijven evenals Zeeuws-Vlaanderen Zeeuws. Zo is het tenminste volgens het voor ontwerp tot wijziging van de provinciewet, dat uit de ambtelijke Haagse molen is ge rold. Hierin is het plan van de 44 gewesten dat ook driedeling van Zeeland met zich zou meebrengen verlaten. Ons land wordt volgens de nieuwste conceptie nu ingedeeld in 26 provincies nieuwe stijl met nieuwe taken. Dit na ernstige kritiek op de „gewestvorming", die een vierde bestuurs laag zou hebben veroorzaakt, met nog meer loketjes en afstand burger - bestuur. Zeeland en de twee noordelijke provincies Groningen en Friesland genieten onder de nieuwe conceptie de eer onverdeeld te blijven Kennelijk heeft „Den Haag" toch enigszins rekening gehouden met historisch gegroeide waarden bij de bevolking van bepaalde provincies. Hoewel de overige niet aan het herindelingsmes zijn ontkomen Hoe het ook zij, ons is dit lot voorlopig bespaard. Voorlopig, want op het moment dat we dit schrijven moet het kabinet dit voorontwerp-provinciewet nog aanvaarden. En dan moet het parlement er nog zijn mening over geven. Er kan dus nog van alles gebeuren. Maar zoals de plannen er nu liggen, blijft Zeeland toch Zeeland. Laten we blij ven hopen! Joris van Hoedekenskerke. we zeiden t i laten we deze dag goed proeven J J zalig versmelten laten i op onze tong als kenners de samenstelling ervan J determineren tegen ons verhemelte we zeiden J laten we deze dag van zoet en zout i vermengd met kruidig en zilt in uiterst geraffineerde dosering met welbehagen smaken met vreugde genieten vanavond zal het wel weer t t allemaal mis zijn J bij het nieuws i t achter het nieuws J we zien wel we zeiden deze dag ligt in onze handen t als een onverwachte verrassing als een felgekleurde pistache i waarvan we de klap j wel op de kop toenemen J j mirja muurling J 20

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1975 | | pagina 20