BoekeiCover archeologie,
zeil- en zeevaart
Van Odysseus tot Onassis (vervolg)
Onder volle tuigage,
door H. J. Hansen en B. Wundshammer:
De Boer Maritieme Handboeken, 1972, Unie
boek, Bussum; 34 x 25 cm, 112 pag.
Fotoboek van de „Windjammerparade"
1972: zeventig grote zeilschepen die deel
namen aan „Operation Sail 1972": de
TLABTS1NG VAN
■Q TSiLCLis t PUpEFiatfixex
MN BEN AOOTXETiL
„Christian Radich" (Noorwegen), de „Glo
ria" uit Columbia, de „Danmark", de „Dar
Pomorza" (Polen), de „Eagle" (V.S.), de
„Gorch Fock" (BRD) en vele andere in de
Kieier Förde, een half miljoen toeschouwers:
enorme indruk van de grootsheid, schoon
heid en levendigheid van de moderne zeil-
scheepvaart, het werk aan boord, de vloot
kleine jachten rond de reuzenschepen. Su
blieme fotoreportage toont ook de „Jaco-
mina" uit Amsterdam, de schokker MD3:
sobere Nederlandse presentatie.
Hijs de zeilen.
door H. J. Hansen: een dergelijke indruk
wekkende reportage van de „Windjammer
parade" 1974, waarbij dan de „Eendracht",
prachtschip. Ook de nabouw „America"
1851.
Ook dit boek 34 X 25 cm, 112 pag. net
als het vorige; ook hier het bewijs hoe de
moderne fotografie prachtige beelden levert
van die romantische schepen van vandaag-
de-dag. De Boer Maritiem, Bussum.
Zeilschepen,
door Björn Landstrom, 1970, uitg. Else
vier, Amsterdam, Brussel, 192 bladz., 340
tekeningen waarvan vele in kleur, 12 X 21
cm, zelfde opzet als reeds genoemde grote
boek van B. L.
Verkleinde reprodukties van zijn knap
tekenwerk, aanvullend en corrigerend op
de grote uitgave, goedkoper, maar altijd
weer gedegen uitleg hoe een schip tot stand
komt in natuurlijke ontwikkeling volgens
de wetten der zee.
Een willekeurige zin: „begin 17e eeuw
voeren er tienduizend Hollandse koopvaar
ders, de helft van die de Sont (Denemarken)
passeerden waren fluitschepen." Als auteur
iets gist of schat zegt hij dat ook, zijn
reconstructies zijn uitdagingen en aanspo
ringen om een model te gaan bouwen.
Alléén de zeilschepen van de Westelijke
wereld en van de Middellandse Zee in dit
pocketformaat-boek.
Geschiedenis van de Scheepvaart,
door George F. Bass, 28 x 22 cm, 320
blz„ 150 kleurenfoto's.
Veel over de scheepsarcheologie; de
opgravingstechnieken ontsluieren de gehei
men van schepen die al eeuwenlang op de
zeebodem liggen; de enorme mogelijkheden
van de onderwatersport op geschiedkundig
gebied; onaangeraakte wrakken en schatten;
door de zee verzwolgen havens en steden;
een Byzantijns schip met amforen; Romeinse
schepen geiocaliseerd in Engeland; het ver
gane schip met marmerplaten bij Tarente
(It.); munten, ringen, gereedschappen, ko-
maliewant, draagwapens, ankers, astrolabia;
grote beschouwingen over de Engelse en
Hollandse marinestrategie en de invloed
van deze op de toenmalige scheepsbouw
(1440—1850), de handels- en de kaapvaart
op de Atl. Oceaan, recente vondsten bij de
Bermudas, het lot van de Armada en wat
daarvan teruggevonden is.
Prachtige documentatie, boeiende tekst.
West-Europese Scheepvaart in de Middel
eeuwen,
door Dr. G. Asaert (Antwerpen), 1974,
Unieboek, Bussum, 31 x 21 cm, 145 bladz.,
een deel uit een serie van negen monogra
fieën.
Zeehandel en zeevervoer langs de kusten
van Westeuropa tussen de 6e en de 16e
eeuw. De Vikingtochten, het gebeuren van
de kruistochten, het Hansaverbond: de
scheepstypen (bark, hulk, kogge e.a. zoals
balengier, baardze, buis, galei, heude, kar
veel en kraaier).
Technische aspecten van toenmalige
scheepsbouw en zeevaartkunde, vooral ook:
de menselijke aspecten, het leven aan boord
en in de havens. Sint Anna ter Muiden,
Damme, Aardenburg, de Zwinhavens, de
Zeeuwse havens: ze komen naar voren in
dit werk. De baai van Bourgneuf (voor Nan
tes) was voor de middeleeuwse scheepvaart
wat nu de Europoort is.
Die Kolumbusschiffe von 1492,
door FI. Winter, Hinstorff Verlag, Ros
tock, DDR; 25 X 17 cm, map met teke
ningen, 68 bladz.
Kaarten, zeilplannen, instrumenten,
scheepsuitrusting, de vele reconstructies van
de Columbus schepen in de loop der eeuwen
gemaakt, dikwijls van regeringswege. Bron
van gegevens voor wie zich voor deze epi
sode interesseert.
25 X 17 cm, 50 afbeeldingen.
Zeilvaart 1520—1914,
door Donald Mclntyre, 1970, Ned. bew.
G. J. v. Nimwegen, uitg. W. Gaade, Den
Haag, oblong formaat 32 cm lang, 26 hoog,
4,5 cm dik, 256 bladz., grote verklarende
woordenlijsten, 300 illustraties.
Het zeiltechnische avontuur in de ge
schiedenis, ook de kunstenaar verkeert in
de ban daarvan; er is trouwens altijd vraag
geweest naar weergave van hetgeen zich
op zee afspeelt, dit voor minder en onbe-
varenen.
De historie van het zeilschip vanaf de
eerste zeilreis om de wereld tot de ver
dwijning van het vierkant getuigde schip,
met weergave en interpretatie van eigen
tijdse beschrijvingen van schepen van veler
lei nationaliteiten. Romp, zeil en tuig van
karveel, kraak en galjoen: de meestal vijan
dige, soms zakelijke wedijver tussen volken
die aan zeeën wonen. Stormen, schipbreuk,
gevechten, ogenblikken van wanhoop, de
vrees voor Kaap Hoorn, de mislukte poging
van Willem Barentsz de Noordoostelijke
K U,,r,,r
mimmim iniiii IIII1H III""
13