BoekeiCover archeologie, zeil- en zeevaart Van Odysseus tot Onassis (vervolg) Onder volle tuigage, door H. J. Hansen en B. Wundshammer: De Boer Maritieme Handboeken, 1972, Unie boek, Bussum; 34 x 25 cm, 112 pag. Fotoboek van de „Windjammerparade" 1972: zeventig grote zeilschepen die deel namen aan „Operation Sail 1972": de TLABTS1NG VAN ■Q TSiLCLis t PUpEFiatfixex MN BEN AOOTXETiL „Christian Radich" (Noorwegen), de „Glo ria" uit Columbia, de „Danmark", de „Dar Pomorza" (Polen), de „Eagle" (V.S.), de „Gorch Fock" (BRD) en vele andere in de Kieier Förde, een half miljoen toeschouwers: enorme indruk van de grootsheid, schoon heid en levendigheid van de moderne zeil- scheepvaart, het werk aan boord, de vloot kleine jachten rond de reuzenschepen. Su blieme fotoreportage toont ook de „Jaco- mina" uit Amsterdam, de schokker MD3: sobere Nederlandse presentatie. Hijs de zeilen. door H. J. Hansen: een dergelijke indruk wekkende reportage van de „Windjammer parade" 1974, waarbij dan de „Eendracht", prachtschip. Ook de nabouw „America" 1851. Ook dit boek 34 X 25 cm, 112 pag. net als het vorige; ook hier het bewijs hoe de moderne fotografie prachtige beelden levert van die romantische schepen van vandaag- de-dag. De Boer Maritiem, Bussum. Zeilschepen, door Björn Landstrom, 1970, uitg. Else vier, Amsterdam, Brussel, 192 bladz., 340 tekeningen waarvan vele in kleur, 12 X 21 cm, zelfde opzet als reeds genoemde grote boek van B. L. Verkleinde reprodukties van zijn knap tekenwerk, aanvullend en corrigerend op de grote uitgave, goedkoper, maar altijd weer gedegen uitleg hoe een schip tot stand komt in natuurlijke ontwikkeling volgens de wetten der zee. Een willekeurige zin: „begin 17e eeuw voeren er tienduizend Hollandse koopvaar ders, de helft van die de Sont (Denemarken) passeerden waren fluitschepen." Als auteur iets gist of schat zegt hij dat ook, zijn reconstructies zijn uitdagingen en aanspo ringen om een model te gaan bouwen. Alléén de zeilschepen van de Westelijke wereld en van de Middellandse Zee in dit pocketformaat-boek. Geschiedenis van de Scheepvaart, door George F. Bass, 28 x 22 cm, 320 blz„ 150 kleurenfoto's. Veel over de scheepsarcheologie; de opgravingstechnieken ontsluieren de gehei men van schepen die al eeuwenlang op de zeebodem liggen; de enorme mogelijkheden van de onderwatersport op geschiedkundig gebied; onaangeraakte wrakken en schatten; door de zee verzwolgen havens en steden; een Byzantijns schip met amforen; Romeinse schepen geiocaliseerd in Engeland; het ver gane schip met marmerplaten bij Tarente (It.); munten, ringen, gereedschappen, ko- maliewant, draagwapens, ankers, astrolabia; grote beschouwingen over de Engelse en Hollandse marinestrategie en de invloed van deze op de toenmalige scheepsbouw (1440—1850), de handels- en de kaapvaart op de Atl. Oceaan, recente vondsten bij de Bermudas, het lot van de Armada en wat daarvan teruggevonden is. Prachtige documentatie, boeiende tekst. West-Europese Scheepvaart in de Middel eeuwen, door Dr. G. Asaert (Antwerpen), 1974, Unieboek, Bussum, 31 x 21 cm, 145 bladz., een deel uit een serie van negen monogra fieën. Zeehandel en zeevervoer langs de kusten van Westeuropa tussen de 6e en de 16e eeuw. De Vikingtochten, het gebeuren van de kruistochten, het Hansaverbond: de scheepstypen (bark, hulk, kogge e.a. zoals balengier, baardze, buis, galei, heude, kar veel en kraaier). Technische aspecten van toenmalige scheepsbouw en zeevaartkunde, vooral ook: de menselijke aspecten, het leven aan boord en in de havens. Sint Anna ter Muiden, Damme, Aardenburg, de Zwinhavens, de Zeeuwse havens: ze komen naar voren in dit werk. De baai van Bourgneuf (voor Nan tes) was voor de middeleeuwse scheepvaart wat nu de Europoort is. Die Kolumbusschiffe von 1492, door FI. Winter, Hinstorff Verlag, Ros tock, DDR; 25 X 17 cm, map met teke ningen, 68 bladz. Kaarten, zeilplannen, instrumenten, scheepsuitrusting, de vele reconstructies van de Columbus schepen in de loop der eeuwen gemaakt, dikwijls van regeringswege. Bron van gegevens voor wie zich voor deze epi sode interesseert. 25 X 17 cm, 50 afbeeldingen. Zeilvaart 1520—1914, door Donald Mclntyre, 1970, Ned. bew. G. J. v. Nimwegen, uitg. W. Gaade, Den Haag, oblong formaat 32 cm lang, 26 hoog, 4,5 cm dik, 256 bladz., grote verklarende woordenlijsten, 300 illustraties. Het zeiltechnische avontuur in de ge schiedenis, ook de kunstenaar verkeert in de ban daarvan; er is trouwens altijd vraag geweest naar weergave van hetgeen zich op zee afspeelt, dit voor minder en onbe- varenen. De historie van het zeilschip vanaf de eerste zeilreis om de wereld tot de ver dwijning van het vierkant getuigde schip, met weergave en interpretatie van eigen tijdse beschrijvingen van schepen van veler lei nationaliteiten. Romp, zeil en tuig van karveel, kraak en galjoen: de meestal vijan dige, soms zakelijke wedijver tussen volken die aan zeeën wonen. Stormen, schipbreuk, gevechten, ogenblikken van wanhoop, de vrees voor Kaap Hoorn, de mislukte poging van Willem Barentsz de Noordoostelijke K U,,r,,r mimmim iniiii IIII1H III"" 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1975 | | pagina 13