doorvaart te vinden. De ontvangst van
Bougainville op Tahiti, die van de matrozen
van Cook met de nimfen van Nootka Sound.
Slavenhandel, walvisvaart, zeeslagen; de
ijzeren barken en de vijfmasters met hun
zo geheel eigen schoonheid.
„Journael
ofte Gedenckwaerdighe Beschrijvinghe van
de Oost-Indische Reyse van Willem IJs-
brandsz. Bontekoe van Hoorn, anno 1648".
Herdruk in boekformaat „begrijpende veel
wonderlijcke en ghevaerlijcke saecken hem
daer in wedervaeren. Begonnen den 18.
December 1619 en vol-eyndt den 16 No
vember 1625. Waer bij gevoeght is het
Tournael van Dirck Albertsz. Raven, als ook
verscheyden gedenckwaerdige geschiedenis
sen, op veel plaetsen verbetert en een groot
deel vermeerdert." Vele etsen.
Roemruchte jaren van onze vloot
1665 1666 1667,
door Aage Scheffer, 1966, Het Wereld
venster, Baarn, 200 badz., 20 X 18 cm,
met kaarten, reprodukties.
Voor ons herleeft een spannende en be
wogen episode van een machtsstrijd; vloten
van rond honderd schepen, met 20.000 op
varenden in totaal, bewapend met 4000—
5000 kanonnen kwamen in de strijd. Lowe
stoft 1665, de Vierdaagse Zeeslag samen
vallend met de pest in Londen. De Twee
daagse zeeslag waar de Engelsen honderd
koopvaartschepen in het Vlie vernielden.
De tocht naar Chatham sloot de rij wisse
lende kansen, luidde de vrede van Breda in.
De vloot van De Ruyter,
door Dr. C. M. Schuiten, 1971. pocket,
96 bladz.. Fibula Juniorreeks 10, Van Dis-
hoeck Bussum.
Zijn tijd, zijn jeugd, zijn loopbaan, zijn
leven, zijn successen ter zee. Hij was de
man die het best eenheid in zijn vloot
kon bewaren, een vloot van drie eskaders,
zeilende in kiellinie 20 km lang! Is ook
stuurman op de Groene Leeuw geweest,
voer ter walvisvangst, woonde te Amster
dam, Prins Hendrikkade 131.
De Oorlogsvloot in de Zeventiende Eeuw,
door F. L. Diekerhoff, 1967, uitg. Van
Dishoeck Bussum, Fibulareeks 33.
Uitgebreide beschrijving van de zeeslag
voor Schooneveld, een vlakte dwars voor
de kust van Walcheren, voorzomer 1672,
met kaarten, diagrammen van manoeuvres
als halzen en wenden; het werk van de
opperchirurgijn, tussendeks bij kaarslicht
wachtend op de komst van gewonden. Een
voedsellijst: „een peeckelharingh als die te
bekomen zijn, een back grauuwe erritten
ende een pond vleesch". Een interessant
bestek van een Amsterdams oorlogsschip
1641 met Artikelbrief. Details van zeevaart
kundige paskaarten.
Pocketboek, 114 bladz., 40 tekeningen en
reprodukties.
Geschiedenis van de piraten,
door Sergio Tassinari, vertaald, Uitg. De
Goudvink Schelle (B), 80 bladz., 32 x 24
cm, kleurenschilderijen vol actie.
De kaapvaart begon al tijdens de Tro
jaanse oorlogen. Pogingen tot onderdrukking
van de Ottomaanse kaapvaart door de rid
ders van Rhodos, die later naar Malta
moesten wegens val van Rhodos. Kaapvaart
tijdens Elisabeth I; de vrijbuiters uit die
tijd (Drake, Hawkins, Frobisher).
Veel over Jean Bart en de Duinkerkse
kapers rond 1650. Legenden, avonturen in
het Caraibische gebied, de Maleise zee
rovers. Spannend!
De boekaniers,
door J. Piekalkiewicz, 1974, vertaald uit
het Duits, uitg. Unieboek bv Bussum, 199
bladz., vele origin, reproducties, 25 x 19 cm.
Franse en Engelse gelukzoekers vestigden
zich begin 17e eeuw op Tortuga eiland in
de Caraib. zee. Later via landengte van
Panama ook acties in de Stille Oceaan.
Andere namen dan al genoemd: Pierre Le
grand. Bartholomeus de Portugees, Francois
Lolonais, Henry Morgan.
Prenten geven weer hoe ze Indianen parel
oesters lieten zoeken, ezels met geweren
op de rug op de Spanjaarden afjoegen,
branderschepen op koopvaardijschepen lie
ten koersen. Hun schepen, forten, barrica
des, strategie, zwerftochten.
De laatste reis van de Amsterdam,
door Peter Marsden, 1974, Unieboek bv
Bussum, 246 bladz., 25 X 19 cm, vele
foto's en tekeningen.
Dit schip (Verenigde Oostindische Com
pagnie) werd in 1748 te Amsterdam ge
bouwd op de werf Oostenburg; het wrak
ligt bij Hastings, komt bij zeer lage eb
gedeeltelijk bloot. Het is mogelijk, het
schip te bergen en naar ons land te brengen,
waarvoor geldmiddelen moeten worden ge
vonden. Stichting „VOC-Schip Amsterdam".
Beschrijving hoe het schip kan zijn ver
gaan, onderzoek met magnetometer en so
nar. De vondsten; wapens, kandelaars, jene
verkruiken, schoenen, pannen, eetgerei, ta
bakspijpen, scheepsblokken uit magazijn.
Andere vergane schepen uit die tijd, even
eens goed bewaard gebleven in zand en
modder.
Architectura Navalis Mercatoria,
door F. H. af Chapman, 1768, facsimile
VEB Verlag Hinstorff Rostock 1968, DDR;
gevolgd door „Tractat om Skepps-Byggeriet"
1775.
62 lijnen- en algemeen-plannen op dik
getint papier, het zijn wel 100 schepen,
fregatten le klasse, barken, pinken, ook
jollen, galeassen, tartanes, chebeques, ook
Hollandse schuiten, hoekers en galjoten.
Een blad met diverse tuigplannen. Beschou
wingen over scheepsweerstand, logarith-
14