mische berekeningen van scheepsafmecingen, proporties van snelle kaper- en kapervracht- vaartuigen, lastenschalen, tabellen met rond houtenafmetingen. 35 x 25 cm; een feest voor het oog, voor de modelbouwer met interesse voor het historische schip. Onze vloot in de Franse tijd, door Dr. C. N. Fehrmann, 1969, uitg. Kruseman Uitgevers Mij, pocket, 135 bladz. De rol van de admiraals De Winter en VerHuell, het vlootherstel in 1795 op in stigatie van de Franse bezetters; de slag bij Kamperduin 1797 (Bataafse vloot totaal verslagen, onbetwiste suprematie van de Engelse marine); de Engelse expeditie op de Westerschelde juli 1809. Met 18.000 man landingstroepen voer men de Zeeuwse wa teren binnen, veroverde Veere; overrompe ling Vlissïngen mislukte door weerstand van het garnizoen daar. Fort Bath werd bezet, men stootte niet door naar Antwer pen; beleidsfouten; Zeeuwse koortsen deden de rest. Alleen de Bevelanden en Walcheren bezet. Het boek is geschreven rond de admiraals De Winter en VerHuell. Van Raderboot tot Atoomschip, door W. A. Baker, 1965, uitg. Van Ditmar, Amsterdam, De Branding, Antwerpen, 270 bladz., 28 breed X 25 cm hoog. Dit is de geschiedenis van het werktuig lijk voortgestuwde schip, fraai geïllustreerd, vanaf de „Pyroscaphe" 1783 en Jonathan Hull's stoomsleepboot uit 1736, de „Cura sao" in 1825 (eerste stoomschip van de Kon. Ned. Marine). Rond 1850 verliezen de stoomschepen hun tuigages en zeilen, on geveer 1890 ook hun fraaie klipperboegen; omstreeks 1900 gaan de tot dusver hellend geplaatste masten loodrecht omhoog. De „Selandia" uit 1911 heeft geen schoorste nen meer, dan komen de reuzen: de „Bre men" (1928), de „Normandie" (1933), de „Queen Mary" (1934), de „United States" (1951). Vrijwel uitsluitend silhouetten in dit boek, echter ook vele technische bijzonderheden als scheepsvormen, grootspantdoorsneden, machines, raderen, schroeven en roeren. Album met honderden tekeningen. Van linieschip tot vliegkampschip, door L. D. de Kroon en Have Thomas, 1964, Elsevier pocket, Amsterdam/Brussel, 192 bladz., zeer vele afbeeldingen. De Koninklijke Marine sinds het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden in 1813. Toen schepen die wel groter en zwaarder bewapend waren maar in wezen nauwelijks verschilden van die van Tromp en De Ruy- ter: dezelfde hoge eisen aan het personeel gesteld. Toen de grote omwentelingen op tech nisch gebied: de overgang van zeil op stoom, van hout op ijzer, geheel andere strategie en taktiek. Technisch vakmanschap wordt even belangrijk als zeemanschap. De torpedo, de Marine Luchtvaartdienst, de Mijnenveegdienst, de elektronika bij de ge vechtsleiding. Twee niet gemakkelijk meer te verkrijgen boeken van de expert Harold A. Underbill, beide met een schat aan tekeningen, dia grammen, matentabellen en details van het 19e- en 20e-eeuwse zeilschip. Uitgegeven te Glasgow, bij Brown, Son Ferguson Ltd. resp. in 1946 en 1963: Masting and Rigging (the Clipper Ship and Ocean Carrier) en Deep-water Sail. Beide 350320 bladz., formaat 25 x 20 cm, met authentieke plannen, tuig- en werktekeningen, dekfittings, rondhoutschet- sen, zeilafbeeldingen, beschrijving van oc trooien om hoger aan de wind te zeilen; veel over schoeners, kitsen, vijfmastschoe- ners, zesmastbarken en volgetuigde schepen, alles met stalen masten, raas en verstaging. Dus: de gehele optuiging van de schepen uit de slotfase van de zeilvaart. Zeer onlangs verschenen in facsimile als delen in de serie „Monumenta Nautica His torica Selecta" bij Fontes Pers, Postbus 1850 (Singel 395), Amsterdam 1000: Handleiding tot de kennis van tuig, masten, zeilen, enz. van het schip, door J. C. Pilaar en G. P. J. Mossel (1858), 534 bladz. met 140 figuren, en: Handleiding tot de Kennis van het Schip, door G. P. J. Mossel (1859), 450 bladz. met 275 afbeeldingen (beide werken formaat 23 X 16 cm, elk 5 cm dik). In de Franse tijd was veel vakmanschap in de scheepsbouw, en zeemanschap ver loren gegaan, terwijl de scheepsontwikkeling in het buitenland snel voortgang maakte. Enige decennia later was de Nederlandse scheepsbouw weer op niveau, getuige de fraaie, degelijke en snelle schepen die men ging bouwen. Pilaar en Mossel hebben hierover hand boeken uitgegeven: ze behandelen de klip pers, het gebruik van ijzer en staal in het want, het ontstaan van het barktuig, de snaauwsmasten, het schiemanswerk, de be handeling van zeilen en grondtakel; in het tweede boek de komst van de stoomvoort- stuwing, het sterkteverband van het houten en het ijzeren schip, de theoretische achter grond zoals zeil- en lateraalpunt. Een rijke bron van informatie voor de historicus en de modelbouwer. Ships and seafarers in Australian waters, door Max Colwell, 1973, uitg. Lansdowne Press Pty Ltd., Melbourne; 30 X 26 cm oblong formaat, 124 bladz., reproducties en foto's. „Australia gave the redoubtable British sailor his last great field of danger-charged action and glory". Minder dan 200 jaar geleden duurde de reis Engeland Aus tralië negen maanden, op zee in minder prettig ruikende verblijven. De klippers maakten het van Plymouth naar Port Jackson in zestig of zeventig da gen. Masten en mensenlevens konden afknappen bij zeer zware storm of als het schip bij windstilte door stromingen op koraalriffen werd gedreven. Australië heeft altijd op vertrouwde voet gestaan met zeilschepen, de wolklippers, de walvisvaarders; de schepen die paarden exporteerden naar het Britse leger in India, de emigrantenklippers. Terug naar Enge land via Kaap Hoorn, naar Australië via Kaap de Goede Hoop. Heen: machines, locomotieven, rails, ijze ren onderdelen, terug: schapen, wol. De concurrentie van de stoomschepen, een groot hoofdstuk over de walvisvangst rond dat continent. Prachtig! Shipwreck, tekst: John Fowles, foto's: de familie Gibson, op de Scillies, 80 bladz., 25 cm breed, 21 cm hoog. De Scilly eilanden en het westen van Cornwall hebben levensgevaarlijke kusten aan de zo druk bezeilde en bevaren ingang van Het Kanaal. Vier generaties Gibson hebben sinds 1860 gestrande schepen ge fotografeerd; sommige schepen konden ter plaatse worden gesloopt. De raderstoomboot Earl of Arran (1872), de Yankee klipper met voltuig op de rotsen, de „industry of wrecking"; als laatste de Torrey Canon, 18 maart 1967, ramp met verstrekkende gevolgen. Ook uit de authentieke schipbreuk-foto's is veel te leren over de schepen van de laatste eeuw en de soms zo merkwaar dige samenloop van omstandigheden die tot hun einde leidde. We zijn weer terug aan de Nederlandse kust: Redden, foto's: Cees van der Meulen, tekst: Evert Werkman (1973), uitgeverij Ploegsma, Am sterdam, 180 bladz., 28 x 22 cm. Alle facetten van het reddingswerk der beide maatschappijen: De Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandse Redding-Maat schappij en de Koninklijke Zuid-Hollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreuke lingen. De samenwerking der instanties, hun taken en hoe die gecoördineerd worden. Het werk van de Kustwacht, van Scheve- ningen Radio, van de Opsporings- en Red dingsdienst (OSRD) van de Koninklijke Ma rine, van de strandreddingsbrigades; de Rijkspolitie te water, de zeesleep- en ber gingsdiensten. Historische reddingen, kaarten met red- dingsposten, tekeningen van reddingsboten, prachtige stormfoto's, sommige in kleuren. Activiteiten ook op het IJsselmeer en in het Deltagebied: het werk van gewone mensen met hun vakmanschap, moed en doorzettingsvermogen en natuurlijk ook hun twijfels, angst en aarzeling. Goed dat dit boek er is! Wel, dat was dan een willekeurig stukje zee-bibliografie. Uw boekhandel, uw anti quariaat: ze kunnen u aan veel helpen. Ongetwijfeld vindt u door opvragen van uitgaven-catalogi, door zoeken en snuffe len, in bibliotheken en op verkopingen nog veel meer. Over die twee factoren die altijd en in hoge mate medebepalend zijn geweest in de beschavings- en handelsgeschiedenis en ook in de historie van kunst en handwerk: het schip en de zeevaart. S. Z. iv^NE 6 oktober. Postzegelbeurs met veiling in hotel „Du Commerce" te Oostburg. 29 oktober. Circus „Boltini" te Oostburg. ZEILWEDSTRIJDEN 21 september. Zeilwedstrijden snelheidsbekers (w.s.v. Wolphaartsdijk). 27 en 28 september. Teamwedstrijden (w.v. Arne). Eind september begin oktober. Eindzeilwedstrijden (Marine Watersport Vereniging). 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1975 | | pagina 15