Monument van kaliber In St. Anna ter Muiden ging economische waarde na eeuwen over in toeristische waarde Informatief foldermateriaal van het Zeeuws-Vlaamse toeristenstadje Sluis, met klokkenist Jantje van Sluis als symbolisch handelsmerk, spreekt met heel weinig woerden van het vrijwel onaangetaste, uit de historie bewaard gebleven mini-stadje St. Anna ter Muiden. Is het eigenlijk nog wel nodig om dit plaatsje, op een steen worp afstand van de Belgische grens gelegen, op papier in het licht van de belangstelling wordt gezet. Eerlijk gezegd: neen. Van horenzeggen alleen al wordt St. Anna ter Muiden, in het bijzonder gedu rende het hoogseizoen, door honderden dag-toeristen en vakantiegangers over stroomd. De inwoners nemen deze „gezonde nieuwsgierigheid" voor lief, want ze weten dat ze in één van de mooiste, aantrekke lijkste en omvangrijkste monumenten van Monumentenzorg huizen. Het is misschien wat overdreven te stel len dat het altijd zo is. maar er zijn toch wel dagen dat de auto's bumper aan bumper dit antieke stadje binnenschuiven, in hun eerste of tweede versnelling over de hob belige kasseien van de nauwe straten, nooit berekend geweest op modern snelverkeer. Paaltjes. Jaren geleden besloot de gemeente Sluis aan dit gemotoriseerde geweld in St. Anna paai en perk te stellen. De graszoden wer den namelijk steeds verder platgewalsd door de autobanden en omgeploegd tot mod- In het centrum staat een stevige waterpomp. Foto: Paulus Maartense, Hoek. derstrips. Paaltjes met staaldraad er over moesten er voor zorgen, dat het gras weer de kans kreeg om gras en groen te worden. Al enige malen is er intussen door het raadslid C. B. A. van der Plassche voor gepleit om die straatmarkering maar weer te verwijderen, omdat het stedelijk schoon van St. Anna er mee ontsierd werd. Een ander raadslid sprak evenwel de vrees uit, dat een onafgeperkt St. Anna ter Muiden de automobielen weer vrij spel zou geven, met als gevolg dezelfde nadelige gevolgen: modderachtige. kale banen langs de kinder hoofdjes. Parkeerverbod en een algeheel auto rijverbod, exclusief voor de Muidenaren, lijkt me in dit verband een betere beslissing. Voor toeristen mag dit geen probleem zijn, want St. Anna ter Muiden kan men in vijf minuten lopend doorkruisen. Nog gezond ook, wandelen. Historie. Zonder autoverkeer zou het rustiek aan doende St. Anna van vandaag volledig kun nen terugtreden in het verleden en zou de tekst uit het derde deel van de „Beschrij ving der Verenigde Nederlanden", vanuit Sluis bekeken, weer van toepassing kunnen zijn voor de wandelaar. „Een half uur ten noordwesten van Sluis ligt het open steedje St. Anna ter Muiden, dat over zijn kerspel een bijzonder rechts gebied heeft en niet van Het Vrije afhangt. Eertijds was dit steedje met de naam Mu- den of Muiden bekend. Doch men heeft St. Anna er bijgevoegd, omdat de kerk aan die heilige was toegewijd en mogelijk om het beter van Muiden in Holland te on derscheiden. Het steedje was eertijds met vier bolwerken versterkt, die al voor lang geslecht zijn. Het bestaat uit vier straatjes, omtrent dertig huizen en tachtig inwoners." Dit lijvig boekwerk maakt verder melding van de juiste oppervlakte van het eens zelfstandige St. Anna. In 1880 werd dit stadje al slachtoffer van een nieuwe ge meentelijke indeling en viel het onder de heerschappij van Sluis. Het zogenaamde rechtsgebied of schependom van St. Anna „strekt zich uit over de 448 gemeten en 280 roeden land, die het kerspel uitmaken." Het kleine bolwerkje wordt omgord door polders, onder meer de Gouverneurpolder, de Zoutpannepolder, het Brugse poldertje en de Godefranspolder Kerkmassief. Opmerkelijkste bouwwerk van dit „mo nument" is de massieve, vierkante, stoere St. Anna-kerk. Ondanks oorlogen en ramp zalige springvloeden bleef „dit sieraad" van een eens zo bloeiende handels- en havenstad aan het drukbevaren Zwin over eind. Vrijwel in elke eeuw heeft St. Anna watersnood te verduren gehad en stonden de straten blank. In 1404 ontstond de beruchte St. Eliza- beth-vloed. Tientallen jaren later, in 1477, brak de Cosmas- en Damianusvloed door de dijken en zetten zelfs percelen grond in het Land en de Stad Aardenburg onder water. Eenmaal werd St. Anna opzettelijk prijsgegeven aan het zoute water, om zo doende Sluis tegen een op til zijnde invasie van Franse soldaten te beschermen. Het historische, goed geconserveerde stadje St. Anna ter Muiden ligt nu diep landinwaarts en wonen er al een paar honderd jaar niet meer mensen dan in het levendigste handelstijdperk. De natuur- 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1976 | | pagina 13