h trïfi'n If wf®
tei Ijl i tYrm1 uw
Loodsen op de Schelde
,}f-' -IT
J sfu*ÊiïdK fair->-'■>!
isS
1
*3*-'
<r*
i><
van maakten om het schip op de rede als
eerste te praaien. Meer dan eens kwamen
beide loodsen tezelfdertijd bij de loodsladder
en werden de riemen als doorslaggevende
argumenten gebruikt. Niet te verwonderen,
dat de loodsen hierbij wel eens in het water
terecht kwamen in plaats van op het schip.
Nu echter bestaat een akkoord tussen
België en Nederland. Er werd overeen
gekomen, dat de Belgen 72,5% van de
schepen op Antwerpen zouden beloodsen.
De overige 27,5% zouden de Nederlanders
voor hun rekening nemen. Deze regeling
is heden ten dage nog steeds in voege.
Om alle schepen veilig in en uit te
brengen, beschikt België over zo'n 185 ri-
vierloodsen. De Nederlanders, die maar een
vierde van het aantal schepen op De Schel
de te beloodsen hebben, over zo'n 85.
Waar 80% van de Belgische loodsen hun
kapiteinsbrevet behaalden, telt de Neder
landse loodsendienst slechts zo'n 5 ten
honderd kapiteins. De Nederlandse loodsen
zijn verbonden aan het ministerie voor
marine. De Belgische loodsen zijn in dienst
van het ministerie van verkeerswezen en
gaan prat op een behoorlijk weddestelsel,
dat in toepassing kwam na de afschaffing
van het fooienstelsel, wat echter niet zonder
een staking van ruim een week kon ge
schieden. De Belgische loodsen zijn 9 dagen
in touw om 4 dagen vrijaf te krijgen.
De wedde van een Belgische loods even
aart na een volledige loopbaan de wedde
van een direkteur in de overheidsadmini
stratie. Elij heeft een vast maandelijks
basisloon, vermeerderd met premies die in
verhouding met de tonnage van het aantal
geloodste schepen worden vastgesteld.
Het loodsgeld daarentegen wordt bere
kend volgens de diepgang van het schip,
uitgedrukt in decimeter. Zo zal een super
tanker, die elf meter onder water steekt,
bij zijn aankomst in Antwerpen de som
van 15.000 fr. aan loodsgeld moeten neer
tellen.
Vaak zijn er interieurs met interessante bijzonderheden, zowel technisch als historisch.
Beschildering in stellingmolen. Hulst.
Waarbij nooit moge worde vergeten
wat wij aan die vinding van de breideling
van de windkracht te danken hebben.
De in die tijd tot zo hoge ontwikkeling
gekomen windmolens, daaraan hebben we
een 17e eeuwse gouden eeuw te danken.
Anderzijds: dat we in West-Nederland, in
dat zo laag gelegen gebied, kunnen wonen,
leven en werken, dat hebben we aan de
industrie- en watermolens te danken.
Daarom: hoed af voor deze werktuigen,
die energie omzetten in welvaart!
M. van Hoogstraten.
Er is evenwel geen enkel schip verplicht
een loods te nemen. Maar de reputatie
van De Schelde is zo slecht, dat zelfs de
Belgische kapiteins van kustvaarders, die
het vaarwater uiteraard beter kennen, het
niet zullen wagen zonder loods naar Ant
werpen door te stomen.
Overigens zijn de schepen met meer dan
zes voet diepgang toch altijd loodsgeld
verschuldigd. Bovendien zou de verzeke
ringsmaatschappij in geval van averij op
De Schelde, deze toestand handig weten
uit te buiten. De grootste schepen doen
zelfs niet alleen meer beroep op een loods,
maar engageren daarenboven te Vlissingen
een roerganger, die heel sekuur zal sturen,
hetgeen een eerste vereiste is om veilig
aan te komen.
Er is een tijd geweest, dat tussen Bel
gische en Hollandse loodsen op De Schelde
het regime van vrije konkurrentie heerste.
Dit hield in, dat de loodsen met wacht
dag en nacht op vinkeslag lagen om aan
elk schip dat de uitkijk gesignaleerd had,
het eerst zijn loodsdiensten aan te bieden.
Beide nationaliteiten beschikten over een
sloep met elk een equipage potige kerels
als roeiers, die er eveneens een erezaak
Ten overstaan van de scheepskapitein,
die te allen tijd op zijn schip de meester
na God blijft, treedt de loods op als ad
viseur. Zijn adviezen worden echter door
gaans als wet beschouwd, in zover dat de
meeste kapiteins aan de loodsen gewoon
het bevel overlaten. Maar soms is het te
gendeel ook wel eens waar en wil een
kapitein het mordicus beter weten. Komen
er dan ongevallen van, dan is de loods
medeverantwoordelijk.
Wat de verantwoordelijkheid betreft is