h trïfi'n If wf® tei Ijl i tYrm1 uw Loodsen op de Schelde ,}f-' -IT J sfu*ÊiïdK fair->-'■>! isS 1 *3*-' <r* i>< van maakten om het schip op de rede als eerste te praaien. Meer dan eens kwamen beide loodsen tezelfdertijd bij de loodsladder en werden de riemen als doorslaggevende argumenten gebruikt. Niet te verwonderen, dat de loodsen hierbij wel eens in het water terecht kwamen in plaats van op het schip. Nu echter bestaat een akkoord tussen België en Nederland. Er werd overeen gekomen, dat de Belgen 72,5% van de schepen op Antwerpen zouden beloodsen. De overige 27,5% zouden de Nederlanders voor hun rekening nemen. Deze regeling is heden ten dage nog steeds in voege. Om alle schepen veilig in en uit te brengen, beschikt België over zo'n 185 ri- vierloodsen. De Nederlanders, die maar een vierde van het aantal schepen op De Schel de te beloodsen hebben, over zo'n 85. Waar 80% van de Belgische loodsen hun kapiteinsbrevet behaalden, telt de Neder landse loodsendienst slechts zo'n 5 ten honderd kapiteins. De Nederlandse loodsen zijn verbonden aan het ministerie voor marine. De Belgische loodsen zijn in dienst van het ministerie van verkeerswezen en gaan prat op een behoorlijk weddestelsel, dat in toepassing kwam na de afschaffing van het fooienstelsel, wat echter niet zonder een staking van ruim een week kon ge schieden. De Belgische loodsen zijn 9 dagen in touw om 4 dagen vrijaf te krijgen. De wedde van een Belgische loods even aart na een volledige loopbaan de wedde van een direkteur in de overheidsadmini stratie. Elij heeft een vast maandelijks basisloon, vermeerderd met premies die in verhouding met de tonnage van het aantal geloodste schepen worden vastgesteld. Het loodsgeld daarentegen wordt bere kend volgens de diepgang van het schip, uitgedrukt in decimeter. Zo zal een super tanker, die elf meter onder water steekt, bij zijn aankomst in Antwerpen de som van 15.000 fr. aan loodsgeld moeten neer tellen. Vaak zijn er interieurs met interessante bijzonderheden, zowel technisch als historisch. Beschildering in stellingmolen. Hulst. Waarbij nooit moge worde vergeten wat wij aan die vinding van de breideling van de windkracht te danken hebben. De in die tijd tot zo hoge ontwikkeling gekomen windmolens, daaraan hebben we een 17e eeuwse gouden eeuw te danken. Anderzijds: dat we in West-Nederland, in dat zo laag gelegen gebied, kunnen wonen, leven en werken, dat hebben we aan de industrie- en watermolens te danken. Daarom: hoed af voor deze werktuigen, die energie omzetten in welvaart! M. van Hoogstraten. Er is evenwel geen enkel schip verplicht een loods te nemen. Maar de reputatie van De Schelde is zo slecht, dat zelfs de Belgische kapiteins van kustvaarders, die het vaarwater uiteraard beter kennen, het niet zullen wagen zonder loods naar Ant werpen door te stomen. Overigens zijn de schepen met meer dan zes voet diepgang toch altijd loodsgeld verschuldigd. Bovendien zou de verzeke ringsmaatschappij in geval van averij op De Schelde, deze toestand handig weten uit te buiten. De grootste schepen doen zelfs niet alleen meer beroep op een loods, maar engageren daarenboven te Vlissingen een roerganger, die heel sekuur zal sturen, hetgeen een eerste vereiste is om veilig aan te komen. Er is een tijd geweest, dat tussen Bel gische en Hollandse loodsen op De Schelde het regime van vrije konkurrentie heerste. Dit hield in, dat de loodsen met wacht dag en nacht op vinkeslag lagen om aan elk schip dat de uitkijk gesignaleerd had, het eerst zijn loodsdiensten aan te bieden. Beide nationaliteiten beschikten over een sloep met elk een equipage potige kerels als roeiers, die er eveneens een erezaak Ten overstaan van de scheepskapitein, die te allen tijd op zijn schip de meester na God blijft, treedt de loods op als ad viseur. Zijn adviezen worden echter door gaans als wet beschouwd, in zover dat de meeste kapiteins aan de loodsen gewoon het bevel overlaten. Maar soms is het te gendeel ook wel eens waar en wil een kapitein het mordicus beter weten. Komen er dan ongevallen van, dan is de loods medeverantwoordelijk. Wat de verantwoordelijkheid betreft is

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1976 | | pagina 7