Nautic Shop-Boutique
Maar nu met luxe veerboot Olau Finn
Motel ,De Walvis', Vrouwenpolder (gem. Veere)
JACHTWERF VEERE B.V.
De Denen weer op Zeeuwse kust
Verhuur van zéér comfortabele en modern ingerichte appar
tementen. Voorzien van c.v., warm en koud water, luxe
keuken met koelkast en elektr. koken.
Gelegen bij Veerse Meer en Noordzeestrand. Eigen parkeer
plaats. Reduktie in voor- en naseizoen. Ook weekends.
Inlichtingen en prospectus: Dhr. J. Verlinde, Elzenoordlaan 8
te Vrouwenpolder (gem. Veere), Telefoon 01189 - 17 89.
A.N.W.B. BONDSVAKANTIE-OORD.
Verkoop van: VILMA 36 SEAMASTER.
Dealer: NAUTIC RING.
Zomer- en winterstalling. Reparatie.
Onderhoud aan boot en motor. Hellingen tot 50 ton.
Hoofdagent Zeeland van Bukh-dieselmotoren.
(7 dagen per week geopend)
VEERE VEERSE MEER TELEFOON 01181 - 5 51*
De Scandinaviers zijn een merkwaardige
volkerenfamilie. In oude tijden maakten ze
er een gewoonte van onze kusten te be
zoeken, waarbij de heren dan in hun Vi
kingschepen stouwden wat van hun gading
was.
Een vechtpartij meer of minder telde
niet. Menig maagd werd door de „Noor
mannen" uitverkoren moeder van blonde
Zeeuwse jongens te worden, ook al zag ze
zelf heel weinig in zo'n snel huwelijk. Als
de mensen zich niet al te enthousiast toon
den over dergelijk bezoek uit het hoge
Noorden, dan wilde er nog wel eens een
dorp „in de fik" gaan.
Maar lang niet alle Noormannen, die op
de kusten van Holland, Zeeland, Vlaande
ren en nog veel verder landden, waren zee
schuimers of roofridders-in-draken-schepen.
Er waren ook ordentelijke handelslui bij.
En de „Noormannen", die destijds ter
plaatse van Westkapelle een nederzetting
stichtten, waren vermoedelijk brave Deense
vissers, die met hun handwerk op de Wal-
cherse kust een stuk brood wilden ver
dienen.
Inmiddels zijn in de 70-er jaren van deze
eeuw „de Denen" nou ja, een paar dan
weer in Zeeland geland, overigens net
als de „stichters" van de „nederzetting" bij
Westkapelle, alleen maar met de beste
bedoelingen.
Al in nummer 43 van september 1975
van „Zeeland Magazine" konden we ver
melden dat de Deense Olaulijn in Vlis-
singen was neergestreken om van daaruit
een veerdienst op Sheerness in Engeland
te varen.
Een oude, vooroorlogse traditie was daar
mee begin 1975 weer hersteld: Zeeland had
„zijn boot op Engeland" weer. En zo is
het nu nog. Als dit nummer van „Zeeland
Magazine" uitkomt, zullen de nieuwsmedia
al hebben gemeld, dat de Olaulijn haar
nieuwe „terminal" aan de Vlissingse buiten
haven officieel heeft geopend. De „boot op
Engeland" hoeft dan niet meer de binnen
haven, en daarmee de nogal tijd-vragende
sluis te gebruiken.
„Olau" heeft intussen ook al weer beslag
weten te leggen op een „nieuw" schip: De
„Olau Finn". Als één der eersten hebben
we met dit fraaie schip de tocht mogen
meemaken vanuit de Vlissingse buitenhaven
naar het Engelse Sheerness. Een bootje om
van te watertanden.
„Veel te mooi voor zo'n veerdienst", ver
klaarden we tegen een Olau-official, maar
die haalde de schouders op, vond het een
normale zaak.
Wat ons aan boord van de in 1966 in
Zweden gebouwde „Olau Finn" vooral trof,
was de fraaie meubilering en stoffering,
de rustige zitjes in makkelijke stoelen, de
werkelijk kunstzinnige wandversiering. Maar
ook het grote restaurant (met zijn originele
Scandinavische „Smorgasbord"; de maaltijd
waarbij men zijn bord net zoveel keren vol
mag laden met een keuze uit de op lange
tafels uitgestalde gevarieerde spijzen, als
men zelf maar lust.
Slapen is ook belangrijk aan boord van
een schip, dat (vanuit Vlissingen) de nacht
dienst vaart. De „Olau Finn" kan 1400
passagiers vervoeren (naast enkele hon
derden personen- en tientallen vrachtwa
gens). Zeker een 800 mensen kunnen te
slapen worden gelegd in slaapplaatsen, die
variëren van luxe hutten met douche en
w.c., tot en met eenvoudige „kooien" en
pullman-stoelen.
De boot herbergt verder een cafetaria,
een bar. een dancing (met muziek, „life",
zowel als via de plaat), een casino, con
ferentiekamers, een kinderspeelplaats, zwem
bad, sauna, winkels, televisie. Je waant je
aan boord van een luxueus „cruise"-schip,
in plaats van op een „veerboot".
Geen woord kwaad van de andere Olau-
boten, de Olau-West en de Olau-Kent, die
eveneens tussen Zeeland en Engeland da
gelijks de Noordzee oversteken. Maar de
„Finn" heeft nu eenmaal ons hart gestolen.
Nog wat cijfertjes voor de liefhebbers:
De „Olau Finn" heeft een lengte van
141,2 meter, is 20,7 meter breed, heeft
een „dead-weight" van 2400 ton en kan
een snelheid van 18 knopen per uur „lopen"
Joris van Hoedekenskerke.
De Olau-Finn.
13