Nautic Shop-Boutique Maar nu met luxe veerboot Olau Finn Motel ,De Walvis', Vrouwenpolder (gem. Veere) JACHTWERF VEERE B.V. De Denen weer op Zeeuwse kust Verhuur van zéér comfortabele en modern ingerichte appar tementen. Voorzien van c.v., warm en koud water, luxe keuken met koelkast en elektr. koken. Gelegen bij Veerse Meer en Noordzeestrand. Eigen parkeer plaats. Reduktie in voor- en naseizoen. Ook weekends. Inlichtingen en prospectus: Dhr. J. Verlinde, Elzenoordlaan 8 te Vrouwenpolder (gem. Veere), Telefoon 01189 - 17 89. A.N.W.B. BONDSVAKANTIE-OORD. Verkoop van: VILMA 36 SEAMASTER. Dealer: NAUTIC RING. Zomer- en winterstalling. Reparatie. Onderhoud aan boot en motor. Hellingen tot 50 ton. Hoofdagent Zeeland van Bukh-dieselmotoren. (7 dagen per week geopend) VEERE VEERSE MEER TELEFOON 01181 - 5 51* De Scandinaviers zijn een merkwaardige volkerenfamilie. In oude tijden maakten ze er een gewoonte van onze kusten te be zoeken, waarbij de heren dan in hun Vi kingschepen stouwden wat van hun gading was. Een vechtpartij meer of minder telde niet. Menig maagd werd door de „Noor mannen" uitverkoren moeder van blonde Zeeuwse jongens te worden, ook al zag ze zelf heel weinig in zo'n snel huwelijk. Als de mensen zich niet al te enthousiast toon den over dergelijk bezoek uit het hoge Noorden, dan wilde er nog wel eens een dorp „in de fik" gaan. Maar lang niet alle Noormannen, die op de kusten van Holland, Zeeland, Vlaande ren en nog veel verder landden, waren zee schuimers of roofridders-in-draken-schepen. Er waren ook ordentelijke handelslui bij. En de „Noormannen", die destijds ter plaatse van Westkapelle een nederzetting stichtten, waren vermoedelijk brave Deense vissers, die met hun handwerk op de Wal- cherse kust een stuk brood wilden ver dienen. Inmiddels zijn in de 70-er jaren van deze eeuw „de Denen" nou ja, een paar dan weer in Zeeland geland, overigens net als de „stichters" van de „nederzetting" bij Westkapelle, alleen maar met de beste bedoelingen. Al in nummer 43 van september 1975 van „Zeeland Magazine" konden we ver melden dat de Deense Olaulijn in Vlis- singen was neergestreken om van daaruit een veerdienst op Sheerness in Engeland te varen. Een oude, vooroorlogse traditie was daar mee begin 1975 weer hersteld: Zeeland had „zijn boot op Engeland" weer. En zo is het nu nog. Als dit nummer van „Zeeland Magazine" uitkomt, zullen de nieuwsmedia al hebben gemeld, dat de Olaulijn haar nieuwe „terminal" aan de Vlissingse buiten haven officieel heeft geopend. De „boot op Engeland" hoeft dan niet meer de binnen haven, en daarmee de nogal tijd-vragende sluis te gebruiken. „Olau" heeft intussen ook al weer beslag weten te leggen op een „nieuw" schip: De „Olau Finn". Als één der eersten hebben we met dit fraaie schip de tocht mogen meemaken vanuit de Vlissingse buitenhaven naar het Engelse Sheerness. Een bootje om van te watertanden. „Veel te mooi voor zo'n veerdienst", ver klaarden we tegen een Olau-official, maar die haalde de schouders op, vond het een normale zaak. Wat ons aan boord van de in 1966 in Zweden gebouwde „Olau Finn" vooral trof, was de fraaie meubilering en stoffering, de rustige zitjes in makkelijke stoelen, de werkelijk kunstzinnige wandversiering. Maar ook het grote restaurant (met zijn originele Scandinavische „Smorgasbord"; de maaltijd waarbij men zijn bord net zoveel keren vol mag laden met een keuze uit de op lange tafels uitgestalde gevarieerde spijzen, als men zelf maar lust. Slapen is ook belangrijk aan boord van een schip, dat (vanuit Vlissingen) de nacht dienst vaart. De „Olau Finn" kan 1400 passagiers vervoeren (naast enkele hon derden personen- en tientallen vrachtwa gens). Zeker een 800 mensen kunnen te slapen worden gelegd in slaapplaatsen, die variëren van luxe hutten met douche en w.c., tot en met eenvoudige „kooien" en pullman-stoelen. De boot herbergt verder een cafetaria, een bar. een dancing (met muziek, „life", zowel als via de plaat), een casino, con ferentiekamers, een kinderspeelplaats, zwem bad, sauna, winkels, televisie. Je waant je aan boord van een luxueus „cruise"-schip, in plaats van op een „veerboot". Geen woord kwaad van de andere Olau- boten, de Olau-West en de Olau-Kent, die eveneens tussen Zeeland en Engeland da gelijks de Noordzee oversteken. Maar de „Finn" heeft nu eenmaal ons hart gestolen. Nog wat cijfertjes voor de liefhebbers: De „Olau Finn" heeft een lengte van 141,2 meter, is 20,7 meter breed, heeft een „dead-weight" van 2400 ton en kan een snelheid van 18 knopen per uur „lopen" Joris van Hoedekenskerke. De Olau-Finn. 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1976 | | pagina 13