M^.\\\6Gjbiei FieiicrJaart- !^cT recommended^ area
Het varen op de Westerschelde
met pleziervaartuigen
Aan alle watersportbeoefenaars
G
iafefl
rbatikF.Ns
ohlV cl'osb vJHtd FRSe of orber sW,prins
cKis o'lepstukeh ihrbah ^cW^a'A'.-*- dl* L-,o'.a,*L
aanLdolsn route. p;.e2ia^!Ei^t-r2cotartKnA£<L route Pisxtsjfc jj
Om de veiligheid te water te bevorderen,
met name tijdens het varen op de Wester
schelde, brengt de loodstechnische com
missie van de vereniging „De Nederlandse
Loods", het volgende onder uw aandacht.
Anders dan op de meeste openbare wa
teren in het Rijk, die voor de scheepvaart
open staan, gelden op de Westerschelde
en haar mondingen het Zee-aanvarings
reglement (ZAR) en het Binnenaanvarings-
reglement (BAR).
Voorts is van kracht het Bijzonder Aan
varingsreglement Westerschelde (BARW)
waarin middels art. 5 lid 5 aan vaartuigen
van 20 ton bruto inhoud en minder ver
plichtingen zijn opgelegd.
Een gedegen kennis van de bestaande
reglementen raden wij ten zeerste aan. Men
raadplege de Zeemansgids.
Echter, indien de watersporter geen in
zicht heeft in het navigeren van de beroeps
vaart, c.q. de zeescheepvaart, zal het toe
passen van de reglementen alléén in de
praktijk een onvoldoende waarborg blijken
voor een veilig varen.
Algemeen.
De Westerschelde wordt bevaren door
grote en snelvarende schepen. Zij kunnen
vanwege hun afmetingen en/of diepgang
mogelijk niet uitwijken.
De zichtbaarheid van pleziervaartuigen,
in het bijzonder van hun navigatie-
lichten, is vanaf de brug van een zee
schip veelal minder goed als men zou
veronderstellen.
De rede van Vlissingen. Zeeschepen
wisselen er van loods. Hierbij kunnen
deze schepen drastisch van koers ver
anderen.
De Saraijngeul, grenzend aan Vlissingen-
rede, is zodanig een nauw vaarwater,
dat een groot schip er weinig ruimte
heeft (zie eerder genoemd BARW).
Het voorgaande in acht nemend beveelt
de commissie het volgende aan:
1. Houd de zijde (boeienlijn) van het
vaarwater. Kies bij voorkeur de neven
vaarwaters. De motor dient voor direct
gebruik gereed te zijn.
2. Vermijd het varen tijdens duisternis,
mist of in geval van stormweer.
3. Het kruisen van Vlissingen-rede moet
in het algemeen, doch onder genoemde
omstandigheden in het bijzonder, ern
stig worden ontraden (zie tek.).
4. Het verdient aanbeveling om vanuit
zee komend, na zonsondergang de haven
van Breskens binnen te lopen. Bij dag
licht kan men vervolgens Vlissingen
bereiken (zie tekening).
5. Evenals op de weg is het te water
belangrijk tijdig gezien te worden. Het
voeren van een radarreflector draagt
daartoe bij. Houd een krachtig schij
nende zaklantaarn gereed om in voor
komende gevallen de zeilen te belichten
en in de richting van het betrokken
vaartuig te schijnen. Doe dit afwisselend.
6. Indien men het vaarwater wenst over
te steken zal er geen beroepsvaart in
de directe omgeving dienen te zijn.
Het vaarwater wordt vervolgens dwars
overgestoken, daar waar ze het smalst
is.
7. Houd haveningangen vrij. Dit geldt in
het bijzonder voor Vlissingen waar zo
wel loodsvaartuigen, als veerboten re
gelmatig in- en uitvaren.
8. Vergis u niet in de naderingssnelheid
van zeeschepen. Het kan u parten spe
len bij het onoordeelkundig oversteken
van de vaargeul.
9. Bijzondere seinen op Vlissingen-rede.
Zeeschepen welke uitvaren hebben het
volgende sein staan: Bij dag: een twee-
of drievlagsein waarvan de onderste vlag
het te volgen vaarwater aangeeft; t.w.
O Oostgat; W Wielingen.
's Nachts: op dezelfde plaats voor de
respectievelijke vaarwaters 1 en 2 groene
lichten.
Geachte watersporter, wij verwachten dat
de Westerschelde door u op een correcte
wijze wordt bevaren. Vergeet niet de goede
zeemanschap. De commissie wenst u een
behouden vaart.
Loodstechnische commissie,
afdeling Scheldemond.
15