van de waterrecreatie in ons waterrijke
landje wachtlijsten voor ligplaatsen doen
ontstaan. De prijzen van boten rijzen de
pan uit.
Maar er komen steeds meer havens en
verenigingen waar als het even kan al het
kleinere botenmateriaal „de wal wordt
opgestuurd": een bootje van 100 of 200
kilo moet dan zijn plaats afstaan aan een
dieper vaartuig dat niet veel groter is maar
wel zwaarder. Het is niet leuk, een dagje
varen te moeten beginnen met zeulen met
een looptrailertje en tot de knieën in het
water staan alvorens aan boord te kunnen
stappen. Met de midzwaardboten gaat het
al lang zo: men helpt elkaar een handje
op het trailerstrand, tuigt de boot alvast
op het droge op en vaart meteen weg.
Vrijwel alle boten zijn thans naadloos, drie
kwart is van kunststof; op de wal groeien
ze niet aan, de ophaal- en steekzwaarden
en -roertjes liggen droog, de boten zijn
lichter, een loosplug of zelflozer laat regen
water weglopen (makkelijker dan hozen!);
catamarans (die zoveel ruimte vragen) kun
nen ook beter op de kant staan.
Voorbeeld; pa bezit een bungalow aan
het meer, zoonlief krijgt een Moth 420 of
iets dergelijks. Dicht bij het water wordt
de grond wat verhard, er wordt een stevige,
goed draaibare rol op de schoeiing aange
bracht en de boot kan door één jongen te
water worden gebracht. Met een opblaas-
rol (kant en klaar te koop) of een loop
trolley (laten maken door de smid) kan
de boot naast het huis of in de (bij af
wezigheid) lege garage worden geparkeerd.
Er zijn aan het Veerse Meer en elders
prima trailerhellingen aangelegd met loop
steigers erlangs: daar wordt steeds meer
gebruik van gemaakt. We rijden nu eenmaal
toch naar en door Zeeland, nemen de boot
achter de auto mee, dat is de makkelijkste
oplossing! Tot 75 kilo ongeveer kan zo iets
op het autodak, maar schaf dan wel een
speciaal bootimperiaal aan. Het is inte
ressant, bij een bezoek aan de HTSWA uit
te kijken naar boten die u direct op de
wagen kunt meenemen: dat zijn er heel
wat en als in de garage een takelt je wordt
gemaakt, kan de boot door één man worden
afgelicht en bij niet-gebruik onder de hane-
balken aan het plafond hangen. Polyester-
boten kunnen omgekeerd in de tuin liggen,
en ook op het dak van de vouwcaravan
worden vervoerd.
Kajuitzeil- en motorboten tot zo'n 600
of 700 kilo gewicht kunnen achter de auto
worden vervoerd. De auto-boot-trailer com
binatie legt heel Europa open voor de
watersport. Wie kiest voor de combinatie
vertrekt naar onvoorstelbaar mooie kusten
onder een zonnige hemel, gesteld dat men
de „autodagen" ervoor over heeft. Tallozen
uit de omringende landen komen zo naar
Zeeland: ver is het niet; er zijn wateren
van allerlei soort tot de open zee toe; men
woont aan boord van het getrailerde kajuit
jachtje; de kruidenier komt met zijn win
kelauto langs de haven; men meert af in
Zeeuwse water in te gaan. Men verzekerde
hem dat de wiellagcrs ge„sealed" zijn en
toch doet hij het niet, heeft er die paar
tientjes kraangeld voor over, vervoert achter
zijn middenklasse 1700-cc auto zo een boot
van 700 kilo en 350 kilo ballastkielen
apart.
En dan zijn er nogal wat mensen die
minder enthousiast zijn dan vroeger over
van een stevige kunststof boot die tegen
een stootje kan en niet gauw door sjor-
rings. etc. beschadigd wordt, en een goed
geveerde en (nog beter) geremde aanhanger
koopt, verzekert zich van een enorm vaar-
gebied, van de Finse Meren tot de Costa
del Sol en alles wat daartussen ligt. Dat
is óók Zeeland om de „trein" eens terdege
uit te proberen, te leren varen op open
water, op zout water, te leren hellingen,
kortom: ervaring opdoen! Met hulp van
de ANWB wordt de reis voorbereid, de
paperassen aangeschaft; er zijn een paar
lange weekends in Zeeland gepland om
ervaring op te doen.
En wie het dan hier niet zo ziet zitten.
een stadje of bij een dorp. Er is afwisseling
genoeg, misschien krijgen we weer zo'n
sublieme zomer als de vorige, wie weet?
Ja, maar de kosten!
Er zijn er veel die in november of de
cember hebben gekocht: het scheepje lag
daar verlaten in de haven, er stond een
bordje „Te Koop" op en de prijs was niet
te hoog. Wekenlang werden de advertenties
nagesnuffeld, direct reagerend met een
bezoek, contant geld bij de hand, wat
loven en bieden en het vurig verwachte
scheepje is er: tweedehands, ja, en nu gaan
we het eens piekfijn opknappen en in
richten zoals wij dat wensen (ook in een
standaard-kajuitboot kun je een sfeertje
scheppen, een persoonlijke noot aanbrengen).
We hebben al dikwijls geschreven over
de vele mogelijkheden tot huren in Zee
land: troost voor wie persé wil varen maar
niet aan een eigen boot toe is of die hele
maal niet wil hebben. Wie „nieuw" wil
kopen zal er goed aan doen, zich eerst
te oriënteren ever de ligplaatsen (zie boven),
of kiezen voor de „droge" stalling. Staal
bouw is door het grote gewicht duidelijk
in het nadeel, de allerlichtste bouw is
gevormd plakhout en die boten zijn ook
snel, onder zeil en met kleine aantallen
paardekrachten (kilowatts moeten we thans
zeggen volgens de internationale SI-nor-
malisatie).
Een kennis van ons rijdt twéé keer naar
zijn vakantie-watersportgebied: een keer met
de lege dubbelkielcr op de trailer, de tweede
keer met de beide afschroefbare kielen
en de inventaris: dat kan ook! Hij heeft
even de hulp van een kraan nodig om de
boot vrij te hangen zodat hij de kielbouten
kan aandraaien, peinst er trouwens niet
over met zijn lange-afstand trailer het zoute
28