van de waterrecreatie in ons waterrijke landje wachtlijsten voor ligplaatsen doen ontstaan. De prijzen van boten rijzen de pan uit. Maar er komen steeds meer havens en verenigingen waar als het even kan al het kleinere botenmateriaal „de wal wordt opgestuurd": een bootje van 100 of 200 kilo moet dan zijn plaats afstaan aan een dieper vaartuig dat niet veel groter is maar wel zwaarder. Het is niet leuk, een dagje varen te moeten beginnen met zeulen met een looptrailertje en tot de knieën in het water staan alvorens aan boord te kunnen stappen. Met de midzwaardboten gaat het al lang zo: men helpt elkaar een handje op het trailerstrand, tuigt de boot alvast op het droge op en vaart meteen weg. Vrijwel alle boten zijn thans naadloos, drie kwart is van kunststof; op de wal groeien ze niet aan, de ophaal- en steekzwaarden en -roertjes liggen droog, de boten zijn lichter, een loosplug of zelflozer laat regen water weglopen (makkelijker dan hozen!); catamarans (die zoveel ruimte vragen) kun nen ook beter op de kant staan. Voorbeeld; pa bezit een bungalow aan het meer, zoonlief krijgt een Moth 420 of iets dergelijks. Dicht bij het water wordt de grond wat verhard, er wordt een stevige, goed draaibare rol op de schoeiing aange bracht en de boot kan door één jongen te water worden gebracht. Met een opblaas- rol (kant en klaar te koop) of een loop trolley (laten maken door de smid) kan de boot naast het huis of in de (bij af wezigheid) lege garage worden geparkeerd. Er zijn aan het Veerse Meer en elders prima trailerhellingen aangelegd met loop steigers erlangs: daar wordt steeds meer gebruik van gemaakt. We rijden nu eenmaal toch naar en door Zeeland, nemen de boot achter de auto mee, dat is de makkelijkste oplossing! Tot 75 kilo ongeveer kan zo iets op het autodak, maar schaf dan wel een speciaal bootimperiaal aan. Het is inte ressant, bij een bezoek aan de HTSWA uit te kijken naar boten die u direct op de wagen kunt meenemen: dat zijn er heel wat en als in de garage een takelt je wordt gemaakt, kan de boot door één man worden afgelicht en bij niet-gebruik onder de hane- balken aan het plafond hangen. Polyester- boten kunnen omgekeerd in de tuin liggen, en ook op het dak van de vouwcaravan worden vervoerd. Kajuitzeil- en motorboten tot zo'n 600 of 700 kilo gewicht kunnen achter de auto worden vervoerd. De auto-boot-trailer com binatie legt heel Europa open voor de watersport. Wie kiest voor de combinatie vertrekt naar onvoorstelbaar mooie kusten onder een zonnige hemel, gesteld dat men de „autodagen" ervoor over heeft. Tallozen uit de omringende landen komen zo naar Zeeland: ver is het niet; er zijn wateren van allerlei soort tot de open zee toe; men woont aan boord van het getrailerde kajuit jachtje; de kruidenier komt met zijn win kelauto langs de haven; men meert af in Zeeuwse water in te gaan. Men verzekerde hem dat de wiellagcrs ge„sealed" zijn en toch doet hij het niet, heeft er die paar tientjes kraangeld voor over, vervoert achter zijn middenklasse 1700-cc auto zo een boot van 700 kilo en 350 kilo ballastkielen apart. En dan zijn er nogal wat mensen die minder enthousiast zijn dan vroeger over van een stevige kunststof boot die tegen een stootje kan en niet gauw door sjor- rings. etc. beschadigd wordt, en een goed geveerde en (nog beter) geremde aanhanger koopt, verzekert zich van een enorm vaar- gebied, van de Finse Meren tot de Costa del Sol en alles wat daartussen ligt. Dat is óók Zeeland om de „trein" eens terdege uit te proberen, te leren varen op open water, op zout water, te leren hellingen, kortom: ervaring opdoen! Met hulp van de ANWB wordt de reis voorbereid, de paperassen aangeschaft; er zijn een paar lange weekends in Zeeland gepland om ervaring op te doen. En wie het dan hier niet zo ziet zitten. een stadje of bij een dorp. Er is afwisseling genoeg, misschien krijgen we weer zo'n sublieme zomer als de vorige, wie weet? Ja, maar de kosten! Er zijn er veel die in november of de cember hebben gekocht: het scheepje lag daar verlaten in de haven, er stond een bordje „Te Koop" op en de prijs was niet te hoog. Wekenlang werden de advertenties nagesnuffeld, direct reagerend met een bezoek, contant geld bij de hand, wat loven en bieden en het vurig verwachte scheepje is er: tweedehands, ja, en nu gaan we het eens piekfijn opknappen en in richten zoals wij dat wensen (ook in een standaard-kajuitboot kun je een sfeertje scheppen, een persoonlijke noot aanbrengen). We hebben al dikwijls geschreven over de vele mogelijkheden tot huren in Zee land: troost voor wie persé wil varen maar niet aan een eigen boot toe is of die hele maal niet wil hebben. Wie „nieuw" wil kopen zal er goed aan doen, zich eerst te oriënteren ever de ligplaatsen (zie boven), of kiezen voor de „droge" stalling. Staal bouw is door het grote gewicht duidelijk in het nadeel, de allerlichtste bouw is gevormd plakhout en die boten zijn ook snel, onder zeil en met kleine aantallen paardekrachten (kilowatts moeten we thans zeggen volgens de internationale SI-nor- malisatie). Een kennis van ons rijdt twéé keer naar zijn vakantie-watersportgebied: een keer met de lege dubbelkielcr op de trailer, de tweede keer met de beide afschroefbare kielen en de inventaris: dat kan ook! Hij heeft even de hulp van een kraan nodig om de boot vrij te hangen zodat hij de kielbouten kan aandraaien, peinst er trouwens niet over met zijn lange-afstand trailer het zoute 28

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1976 | | pagina 28