M^.\\\6Gjbiei FieiicrJaart- !^cT recommended^ area Het varen op de Westerschelde met pleziervaartuigen Aan alle watersportbeoefenaars G iafefl rbatikF.Ns ohlV cl'osb vJHtd FRSe of orber sW,prins cKis o'lepstukeh ihrbah ^cW^a'A'.-*- dl* L-,o'.a,*L aanLdolsn route. p;.e2ia^!Ei^t-r2cotartKnA£<L route Pisxtsjfc jj Om de veiligheid te water te bevorderen, met name tijdens het varen op de Wester schelde, brengt de loodstechnische com missie van de vereniging „De Nederlandse Loods", het volgende onder uw aandacht. Anders dan op de meeste openbare wa teren in het Rijk, die voor de scheepvaart open staan, gelden op de Westerschelde en haar mondingen het Zee-aanvarings reglement (ZAR) en het Binnenaanvarings- reglement (BAR). Voorts is van kracht het Bijzonder Aan varingsreglement Westerschelde (BARW) waarin middels art. 5 lid 5 aan vaartuigen van 20 ton bruto inhoud en minder ver plichtingen zijn opgelegd. Een gedegen kennis van de bestaande reglementen raden wij ten zeerste aan. Men raadplege de Zeemansgids. Echter, indien de watersporter geen in zicht heeft in het navigeren van de beroeps vaart, c.q. de zeescheepvaart, zal het toe passen van de reglementen alléén in de praktijk een onvoldoende waarborg blijken voor een veilig varen. Algemeen. De Westerschelde wordt bevaren door grote en snelvarende schepen. Zij kunnen vanwege hun afmetingen en/of diepgang mogelijk niet uitwijken. De zichtbaarheid van pleziervaartuigen, in het bijzonder van hun navigatie- lichten, is vanaf de brug van een zee schip veelal minder goed als men zou veronderstellen. De rede van Vlissingen. Zeeschepen wisselen er van loods. Hierbij kunnen deze schepen drastisch van koers ver anderen. De Saraijngeul, grenzend aan Vlissingen- rede, is zodanig een nauw vaarwater, dat een groot schip er weinig ruimte heeft (zie eerder genoemd BARW). Het voorgaande in acht nemend beveelt de commissie het volgende aan: 1. Houd de zijde (boeienlijn) van het vaarwater. Kies bij voorkeur de neven vaarwaters. De motor dient voor direct gebruik gereed te zijn. 2. Vermijd het varen tijdens duisternis, mist of in geval van stormweer. 3. Het kruisen van Vlissingen-rede moet in het algemeen, doch onder genoemde omstandigheden in het bijzonder, ern stig worden ontraden (zie tek.). 4. Het verdient aanbeveling om vanuit zee komend, na zonsondergang de haven van Breskens binnen te lopen. Bij dag licht kan men vervolgens Vlissingen bereiken (zie tekening). 5. Evenals op de weg is het te water belangrijk tijdig gezien te worden. Het voeren van een radarreflector draagt daartoe bij. Houd een krachtig schij nende zaklantaarn gereed om in voor komende gevallen de zeilen te belichten en in de richting van het betrokken vaartuig te schijnen. Doe dit afwisselend. 6. Indien men het vaarwater wenst over te steken zal er geen beroepsvaart in de directe omgeving dienen te zijn. Het vaarwater wordt vervolgens dwars overgestoken, daar waar ze het smalst is. 7. Houd haveningangen vrij. Dit geldt in het bijzonder voor Vlissingen waar zo wel loodsvaartuigen, als veerboten re gelmatig in- en uitvaren. 8. Vergis u niet in de naderingssnelheid van zeeschepen. Het kan u parten spe len bij het onoordeelkundig oversteken van de vaargeul. 9. Bijzondere seinen op Vlissingen-rede. Zeeschepen welke uitvaren hebben het volgende sein staan: Bij dag: een twee- of drievlagsein waarvan de onderste vlag het te volgen vaarwater aangeeft; t.w. O Oostgat; W Wielingen. 's Nachts: op dezelfde plaats voor de respectievelijke vaarwaters 1 en 2 groene lichten. Geachte watersporter, wij verwachten dat de Westerschelde door u op een correcte wijze wordt bevaren. Vergeet niet de goede zeemanschap. De commissie wenst u een behouden vaart. Loodstechnische commissie, afdeling Scheldemond. 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1976 | | pagina 15