„De banken zijn hard" Theorieles in kantine aan jeugdige adspirant-zweefvliegers. Foto Johan Berrevoets, Zierikzec Een klein likje van het toestel, we zijn los. Daar gaat de kabel aan de parachute. We hadden al wel eens gevlogen, maar het is telkens weer een sensatie. Beneden bestaat Haamstede uit poppehuizen, auto's zijn Dinky Toys duinen een soort mols hopen en de duindoorns zien eruit als rendiermos. Er komen twee motorvlieg tuigjes voorbij met reklamesleep. De zee liftt glinsterend onder ons, meeuwen cirkelen boven het duin. Schouwen in vogelvlucht. De friemcls op die gele streep zijn gaar- bakkende mensjes aan het strand. Je kunt je de opmerkingen achteraf voorstellen: „Mien, heb je onze camping gezien. Die blauwe, dat was onze tent." Wat een uit zicht. Er staat weinig of geen thermiek en de instrukteur waagt zich aan een loupe, een soort koprol van het vliegtuig. Iets wat hij bij normale vluchten niet doet, dit ter geruststelling. We verliezen hoogte en moeten al weer landen. Veel te vlug. Rubbelderubbe! over het gras, daar staan we dan. De smaak hebben w.: te pakken, zweefvliegen is leuk. De instrukteur vertelt van mensen, die nooit in een vliegtuig durfden, zichzelf overwonnen en een vluchtje meemaakten. Nu gaan ze met het vliegtuig naar Spanje. Auto thuis, niks gedaan rijden in die stin kende file's. Het vliegtuig wordt uit het veld gehaald, waarbij we stuntelig proberen te helpen. We gaan nog een keer! Dat we dankzij de lier de lucht in kwa men, was wel duidelijk. Maar zo'n zweef vliegtuig, hoe blijft dat in de lucht? Voorop gesteld, dat lukt niet altijd voor langere tijd. In feite is een vlucht zonder motor niets anders dan een daalvlucht waarbij het toestel op plm. 25 meter afgelegde afstand een meter daalt. Daarom is er thermiek nodig, waarvan door de vlieger gebruik wordt gemaakt. Een thermiekbel is een soort heteluchtballon zonder omhulsel, waarin de vlieger terecht probeert te komen. Lukt dat, dan probeert hij door rond te cirkelen in de opstijgende kolom warme lucht, hoogte te winnen. De volgende stap is het wegsteken uit de ene thermiekbel naar de andere, waarin men weer hoogte wint, etc. Wel moet rekening gehouden worden met het feit, dat men doorgaans weer op het thuisveld wil landen. Anders zou de ophaalploeg, alweer twee mensen die in touw zijn om een clublid te kunnen laten vliegen, dagwerk hebben. Iets dat bij wed strijden en langere afstandvluchten toch wel het geval zal zijn. De demonteerbare vliegtuigjes worden dan door deze groep weer opgehaald. Meestal is er echter sprake van een z.g. drichoeksvlucht. waarbij het toestel op het startpunt ook weer landt. Thermiek boven heuvelachtig terrein is voor de zweefvlieger dankzij de regelmatige onderbreking van de opstijgende lucht het meest interessant. Dat bij optimaal gebruik van de thermiek verbazingwekkende resultaten kunnen wor den bereikt, mag wel blijken uit de wereld- rekordafstand van meer dan 1600 km in rechte lijn. De zuinigste vliegsnelheid, d.w.z. de snelheid waarbij men het minst aan hoogte verliest, ligt rond de 70 km per uur. Vliegveld Haamstede biedt door zijn lig ging aan zee minder mogelijkheden aan de prestatievliegerij, maar is uitstekend geschikt voor opleidingsdoeleinden. Dankzij een overeenkomst met een Duitse club, de Luftsport Gemeinschaft Krcismoers, komen de vliegers uit Haamstede, waaronder maar 20% Zeeuwen, wat het prestatievliegen be treft toch tot hun recht. In de laatste paar jaar van het 20-jarig bestaan van de club, dat 16 juli werd gevierd, heeft men zelfs een beetje naam gemaakt in de wedstrijdvliegerij. Bij de Nationale Wedstrijden op het Nationaal Zweefvliegcentrum Teriet bij Arnhem werd één van de leden dit jaar achtste en tijdens de Zomerwedstrijden op vliegveld Malden bij Nijmegen was de club vertegenwoordigd door twee leden, die allebei in aanmerking kwamen voor een „diamant" op hun D- brevet. Dit laatste naar aanleiding van een driehoeksvlucht over een afstand van 300 km. Op het keerpunt van zo'n vlucht wordt met een verzegelde kamera een luchtfoto gemaakt. Mocht u trouwens als passagier met uw kamera in een tweezittertje willen kruipen, 't Is jammer, maar voor het maken van luchtfoto's is een speciale toestemming vereist. Zelf kunt u natuurlijk wel van het schitterende uitzicht genieten en daarom hierbij enkele gegevens en de adressen, waar u nadere informatie kunt krijgen betreffende de Zeeuwse zweefvliegvelden. Vliegveld Haamstede: secr. dhr. L. Klompe, Tel. 01115 - 13 84. Vliegveld Het Sloe, Tel. 01196 - 5 28: scer. dhr. E. J. Polak, Tel. 01180- 1 3463. Vliegveld Smitsschorre, Tel. 01155-2066: secr. dhr. C. L. Ringoot, Tel. 01140-2304. Joanna van der Stel. Unieke dia-serie vraagt ook deze zomer aandacht van inwoner en toerist. Een gedocumenteerd verhaal over kerk en kerkelijk leven van de Nederlandse Her vormde Gemeente te Haamstede, gedurende de periode 1506 tot 1976. De bestaande dia-serie, die in het zomer seizoen 1975 veel belangstelling kreeg van inwoner en toerist zal ook in 1976, gedu rende het toeristische seizoen wederom 1 x per week en wel iedere woensdagavond worden vertoond in de zogeheten „winter- kerk" van de Ned. Herv. Gemeente aan de Ring te Haamstede. Was de bestaande dia-serie reeds een waardig document, dit winterseizoen hebben de samenstellers Jaap v. d. Berge en Cor de Goederen deze serie aangevuld met nieuwe gegevens en zijn o.a. unieke dia's ingevoegd van de Kerstnachtdienst 1975 en werden interessante gegevens verkregen over het orgel en haar orgeltrappers. Opper vlakkige gegevens werden verduidelijkt en uitgebreid door persoonlijke informatie bij oudere inwoners. Hier en daar is op verantwoorde wijze ingekort om de serie dezelfde tijdsduur te laten behouden. De geluidsverzorging was in handen van Niek Jonker. Dat de kerkvoogdij dit initiatief heeft genomen en dat zij mensen bereid heeft gevonden om 470 jaar kerkelijk leven op schrift te zetten, is een gelukwens waard. De met zorg gekozen 200 dia's worden gedragen door een verklarende tekst. Zijpoortje met predikantenbord. Foto: Berge 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1976 | | pagina 25