Halfmiljoenste passagier voor Olau-Line De Slavenkas in het Maritiem Museum te Zierikzee. Foto: Johan Berrevoets, Zierikzee. en slecht betalende zeelui over zich heen laten gaan tot het zo bar werd dat in 1737 een bepaling aan de reglementen werd toe gevoegd betreffende „het schelden en drei gen tegen de boekhouder". Hieraan moet worden toegevoegd, da., het commissarisschap misschien wel eervol was, maar in ieder geval niets opleverde. Na de slag van Algiers, waar korte met ten werd gemaakt mei de eens zo geduchte Barbarijse zeerovers kreeg het fonds het karakter van een sociale verzekering. Naast de oudedag-voorzieningen werd aan de na bestaanden van Zierikzeese zeelui uitkering gedaan, een voor die tijd nog steeds uniek weduwenfonds, dat tot 1941 aan recht hebbende gegadigden zou uitkeren. Hel reglement onderging in 3 S51 een laatste wij ziging en werd in 1894 voor het laatst uitgegeven. Na het overlijden van de laatste recht hebbende, bestonden plannen het aanzien lijk overgebleven bedrag te besteden aan de bouw van een ziekenhuis. Bij nader in zien werden echter obligaties aangekocht die later met winst verkocht, leidden tot de bouw van twee kleuterscholen. Het geld kwam door rijksaflossing later weer tot be schikking van de Slavenkas. Tegenwoordig president commissaris de heer R. van Ommeren en secretaris boek houder de heer J. C. van Beveren gaven een beeld van de doelstelling van de Slaven kas in de toekomst en het daarmee samen hangend aanvullend reglement. Het in 1851 veranderde reglement bleek namelijk van nogal wat haken en ogen voorzien. Zo bleek uit de bepalingen dat het van gemeentezijde onmogelijk was wijzigingen aan te brengen, commissarissen van de Sla venkas de bevoegdheid evenmin hadden en de deelhebbers het niet konden om de simpele reden, dat ze er niet meer waren. Zodoende werd het reglement als zodanig gehandhaafd en kwam er in 1973 een aan vullend reglement waardoor het kapitaal op rechtsgeldige wijze in stand kan worden gehouden en gebruikt kan worden voor vastgelegde doeleinden. Doeleinden met een als het even kan nog steeds maritiem karakter betreffende Zierikzee. Studie-opdrachten op het terrein van de Zierikzeese historie met betrekking op koopvaardij en visserij komen bijvoor beeld in aanmerking. Zo werd het archief van de Slavenkas geïnventariseerd en voor zien van een historische beschrijving. Bin nenkort zal naar aanleiding hiervan het geïllustreerde boekje „De Slavenkas van Zie rikzee" verschijnen. Het plan bestaat een serie boekjes met historische en anekdo tische verhalen met maritieme achtergrond te doen verschijnen. Uit de Slavenkas worden ook aankopen van historisch waardevolle voorwerpen met betrekking op het maritiem verleden van de stad gedaan. Zo werd een schilderij van het Havenhoofd van Zierikzee van W. B. Tholen aangekocht en in bruikleen aan het gemeentemuseum afgestaan. Met de Slavenkas als sponsor wordt onder de Zierikzeese jongeren een hut op het zeezeilschip De Eendracht verloot, waarna de gelukkige veertien dagen wordt ingewijd in de kneepjes van het zeezeilen. Bovendien wordt aan daarvoor in aan merking komende Zierikzeese instellingen tot algemeen nut een indirekte subsidie ver leend. Tot dusver was dat het geval bij de kombinatie zwembad-sporthal Onderdak, het Maritiem Museum en de Meester Breet- velt-speeltuin. Een eerbiedwaardige eeuwenoude Slaven kas, van bittere noodzaak tot plezierige spaarpot die nog steeds vruchten afwerpt voor de Zierikzeese gemeenschap en dat alles door toedoen van de Barbarijse zee rovers. Mrs. Trudy Griffith - Davies uit Sandhurst (Kent) wordt in Vlissingen op z'n Zeeuws verwelkomd bij haar aankomst met de „Olau Finn". Vrijdag de dertiende was dit keer geen ongeluksdag. Integendeel. Niet voor de Deense Olau-Line, die op deze dag de 500.000ste passagier vervoerde sinds midden maart 1975 een begin werd gemaakt met de dagelijkse veerdiensten tussen Vlissingen en Shecrness in Kent, Engeland. Evenmin voor mrs. T. Griffith Davies uit Sandhurst, ook in Kent gelegen. Mrs. Griffith Davies, die samenreisde met haar dochtertje Pamela-Ann (8 jaar) en een nichtje uit Nederland, Manon de Boer (8 jaar), werd voor vertrek in de Terminal te Sheerness verwelkomd door de heer Cees Rietkerk, direkteur van Olau-Line in Groot- Brittannië en leden van het personeel. Er waren bij deze feestelijke gebeurtenis uiteraard bloemen en kado's, terwijl Mrs. Griffith Davies voor een volgende reis een open biljet voor haar gezin ontving. Aan boord werd de halfmiljoenste passa gier al even feestelijk ontvangen, zoals ook het geval was bij aankomst in Vlissingen, waar direkteur Nederland, Hendrik Lobbe, en zijn medewerkers, alsmede vertegen woordigers van de Provinciale Zeeuwse VVV, haar een hartelijk welkom bereidden. 30

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1976 | | pagina 30