Aardenburg: Sluisse straat.
Foto: A. P. Maas.
Zoutelande.
Foto: A. P. Maas.
verbetering van het verkeer en de vestigings
mogelijkheden van de industrie."
Deze commissie, geïnstalleerd in augustus
1945 kreeg de fraaie, toepasselijke naam
..Snelcommissie Walcheren". De Provinciale
Planologische Dienst zou bij de totstand
koming van het plan een belangrijke rol
vervullen. In feite behelsde het reconstruc
tieplan een streekplan, waarbij de snelcom
missie als streekplancommissie fungeerde.
De Snelcommissie Walcheren deed haar
naam eer aan; twaalf maanden na de in
stallatie van de commissie verscheen het
Reconstructieplan Walcheren, compleet met
een vrij gedetailleerde, gekleurde kaart.
In het rapport is onder andere opgenomen,
dat het plan kan dienen „als basis waarop
de Vaste Commissie van den Provinciale
Planologischen Dienst bij het opmaken van
het definitieve streekplan Walcheren kan
voortbouwen."
Op het reconstructieplan werd inderdaad
voortgebouwd. Op 14 november 1951 werd
het streekplan Walcheren door Provinciale
Staten van Zeeland vastgesteld. Bijna vier
jaar later, medio 1955, keurde de Kroon
het plan goed op enkele onderdelen na,
welke moesten worden herzien. Deze her
ziening, gereed gekomen in 1956 werd in
juli 1957 door Provinciale Staten vastgesteld
en in februari 1959 door de Kroon goed
gekeurd. Een periode van 13 jaar 1946
tot 1959 voor de gehele procedure!
Met het van kracht worden van de nieuwe
Wet op de Ruimtelijke Ordening in 1965
verandert het karakter van het streekplan.
Het streekplan verliest zijn bindende kracht
en wordt richtlijn voor de toekomstige
ontwikkeling van de streek. Tevens behoeft
het plan niet meer goedgekeurd te worden
door de Kroon.
De ontwikkelingen op het gebied van
de industrialisatie welke zich het aan diep
vaarwater gelegen gebied in Midden-Zeeland
aankondigden, vormden de aanleiding om
voor het gehele gebied van Walcheren en
het westelijk deel van Zuid-Beveland een
streekplan op te stellen waarin het streek
plan Walcheren zou worden opgenomen.
Inmiddels was in de Deltawet bepaald, dat
de zee-armen in Zuidwest-Nederland zouden
worden afgesloten. Noord-Beveland zou mid
dels dammen met Walcheren en Zuid-Beve
land worden verbonden. Daarmee zou een
nieuw watersportgebied van allure ontstaan:
het Veerse Meer, dat ook in het nieuwe
streekplan betrokken diende te worden; het
streekplangebied werd dan ook met Noord-
Beveland uitgebreid.
Het Veerse Meer-gebied en het zeehaven
en industriegebied van het Sloe, tesamen
met de stedelijke gebieden van Middelburg-
Vlissingen en Goes, alsmede het kust-re-
creatiegebied vormden de hoofd-elementen
van het streekplan Midden-Zeeland. In juni
1968, ongeveer 9 jaar na de goedkeuring
van het streekplan Walcheren werd het
streekplan Midden-Zeeland vastgesteld. Mo
menteel wordt een herziening van dit streek
plan voorbereid.
Het streekplangebied zal dan niet alleen
het gebied van het nu van kracht zijnde
streekplan omvatten, doch worden uitge
breid met de gemeenten Kapelle en Reimers-
waal, zodat geheel Zuid-Beveland tesamen
met Walcheren en Noord-Beveland in één
streekplan zullen zijn opgenomen. Er wordt
naar gestreefd om dit herziene streekplan
omstreeks 1982 aan Provinciale Staten ter
vaststelling aan te bieden. Nog meer dan
in het verleden zal het programmatisch
karakter van het streekplan worden bena
drukt. Bij de totstandkoming van het plan
zal ruime aandacht aan inspraakmogelijk
heid worden geschonken.
10