Het lijkt enigszins voor de hand te liggen
om het gebied van Zeeuws-Vlaanderen en
het streekplangebied Midden-Zeeland tot één
streekplangebied samen te voegen. Immers,
beide gebieden omzomen de Westerschelde
en in beide gebieden bevinden zich op het
vaarwater van de Westerschelde georiën
teerde zeehaven-industrieterreinen. De ver
bondenheid van Zeeuws-Vlaanderen met de
ontwikkelingen op Belgisch gebied (Ant
werpen, Gent, Brugge) en de eigen aard
van beide gebieden hebben ertoe geleid,
dat de voorkeur is gegeven aan afzonderlijke
plannen. In de nabije toekomst zullen er
voor Zeeuws-Vlaanderen zelfs nog twee
streekplannen zijn, één voor het westelijk
en één voor het oostelijk deel.
Voor West Zeeuws-Vlaanderen, een rela
tief dun bevolkte streek met een landelijk
karakter waar landbouw en recreatie de
economische hoofdpijlers vormen, is door
Foto: A. P. Maas
Provinciale Staten op 21 maart 1969 een
streekplan vastgesteld. Evenals op Walcheren
en Schouwen-Duiveland is het aantal re
creatieve voorzieningen in de kuststrook
van dit gebied in korte tijd snel toegenomen.
Er dient voor gewaakt te worden, dat de
groei van verblijfsrecreatieve voorzieningen
de dagrecreatieve mogelijkheden in het kust
gebied voor de eigen Zeeuwse bevolking
en dagrecreanten uit het nabijgelegen Bel
gisch gebied zal doen stagneren.
Voor het streekplangebied Oost Zeeuws-
Vlaanderen is een streekplan in voorberei
ding. Uitgangspunt voor dit plan is geweest
een bescheiden groei van de bevolking opdat
voorzieningen op het gebied van de ver
zorging gehandhaafd kunnen worden of,
voorzover nog niet aanwezig, kunnen wor
den gesticht. Teneinde deze taakstellende
bevolkingsgroei te kunnen realiseren is het
scheppen van werkgelegenheid een vereiste.
In eerste instantie wordt daarbij gedacht
aan de uitbouw van bestaande industrie
gebieden langs het Kanaal van Terneuzen
naar Gent en ten westen van Terneuzen,
met name respectievelijk op de Axelse
Vlakte en op de Mosselbanken. Ruime aan
dacht dient daarbij besteed te worden aan
de mogelijk optredende hinder voor het
milieu. Bij de bepaling van het tracé van
het door België gewenste Baalhoekkanaal
is zoveel mogelijk rekening gehouden met
handhaving van natuurwetenschappelijke en
landschappelijke waarden van het Land van
Saaftinge. Voorts wordt in het streekplan
als één van de uitgangspunten aangenomen,
dat de vaste oeververbinding over en onder
de Westerschelde in de streekplanperiode
ruwweg te stellen op de periode tot onge
veer 1990 zal worden aangelegd.
Hoewel het de bedoeling is om in de
toekomst de streekplangebieden West en
Oost Zeeuws-Vlaanderen tot één streekplan
gebied Zeeuws-Vlaanderen samen te voegen,
zal dit eerst in de toekomst kunnen geschie
den. Om organisatorische redenen zal het
in voorbereiding zijnde streekplan Oost
Zeeuws-Vlaanderen worden afgerond om,
nadat het in april 1977 ter visie zal hebben
gelegen in welke periode een ieder be
zwaar tegen het plan kan maken naar
verwacht wordt aan het eind van 1977 te
kunnen worden vastgesteld.
Een gebied in Zeeland waar, in tegen
stelling tot Zeeuws-Vlaanderen en Midden-
Zeeland, de zeehaven-industrie ontbreekt is
Noord-Zeeland, omvattend het gebied van
Schouwen-Duiveland, Tholen en Sint Philips-
land. In dit gebied, gelegen in het centrale
deel van de Delta, staat het handhaven
van de openheid voorop; landbouw en na
tuurbehoud bepalen er het inrichtingspa
troon. Tot op heden is alleen voor Schouwen-
Duiveland een streekplan van kracht. Even
als voor Zeeuws-Vlaanderen geldt ook voor
Noord-Zeeland, dat er in de toekomst één
streekplan voor het gehele gebied dient te
worden gemaakt.
Voor Schouwen-Duiveland werd het eerste
streekplan in mei 1963 vastgesteld door
Provinciale Staten. Omdat aan een aantal
onderdelen goedkeuring was onthouden werd
een herziening gemaakt, welke in december
1968 werd vastgesteld. Dit streekplan toont
nog een vrij grote mate van detaillering;
bestemmingsgrenzen volgen, met name in
de Westhoek van Schouwen, veelal de (som
tijds grillige) perceelgrenzen. Gezien de
kwetsbaarheid van de Westhoek met het
grote areaal aan natuurgebied en de in
dat verband vereiste bescherming, is een
wat verdergaande detaillering in dit kwets
bare gebied wel begrijpelijk.
Een algehele herziening van het streekplan
werd in september 1972 door Provinciale
Staten vastgesteld. Dat het vaststellen van
een streekplan door de Staten niet slechts
een formaliteit is, moge wel blijken uit
een drietal aangenomen amendementen in
zake het doen vervallen van enkele niet
noodzakelijk geachte weggedeelten. Mede in
verband met deze amendementen werd een
betrekkelijk groot aantal van de 119 tegen
onderdelen van het plan ingediende be
zwaarschriften geheel of gedeeltelijk gegrond
verklaard, op grond waarvan wijzigingen
in het plan werden aangebracht.
Bij het voorbereiden van het streekplan
Schouwen-Duiveland is gebleken, dat het
niet eenvoudig is een bevredigend evenwicht
te vinden tussen het voldoen aan recreatieve
behoeften in het gebied en het handhaven
van Schouwen-Duiveland als een rustig,
landschappelijk aantrekkelijk gebied waar
het eiland-karakter bewaard gebleven is
met behoud van de aanwezige natuurweten
schappelijke waarden. Illustratief is het feit,
Sloegebied Hoechst. Foto: A. P. Maas.
11