De dramatische ondergang van de mailboot Berlin stand 187 bezocht, of een folder op de Veersedijk 271 in Hendrik Ido Ambacht aanvraagt, kan het zelf bekijken. We hebben als hengelsport-specialist geen enkel commercieel belang bij welk merk boot dan ook. We willen alleen voorkomen, dat er onnodig slachtoffers vallen. Nu is het ook zo, dat een slechte schipper ook met een visbootje van goede kwaliteiten kan verongelukken. Een goed bevaren sport visser vaart nu eenmaal veiliger met een klein bootje, dan een onervaren bootvisser met een scheepje, dat strikt genomen veel meer windkracht of golfslag kan hebben. De nieuwe visboot Vital 17 is een boot, die weliswaar 7000 tot 8000 gulden gaat kosten, maar alles wat tot nog toe aan Inleiding. Een vaste passagiersdienst van Vlissingen op Engeland kwam in 1875 tot stand, nadat de spoorlijn tot Vlissingen was doorgetrok ken en de nieuwe havenwerken er waren voltooid. Aanvankelijk voeren de schepen van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland naar Sheerness. Naderhand voeren ze door naar Queensborough, een voorhaven van Londen. polyester jollen op de markt kwam, verre overtreft. Die deze uitgave niet kan doen, moet eens bedenken, dat een combinatie van 2 tot 4 sportvissers, die de kosten delen, de beste oplossing is. U deelt dan ook de exploitatiekosten. Met deze boot kan veilig met 4 man gevist worden. U heeft alle ruimte, als u de eenvoudige open uitvoering kiest. De bodemvorm van de Vital, een geslaagde kruising tussen de deplacement boot en de snelle planeervorm van een speedboot is uniek. In ruw water is de Vital 17 onverbeterlijk Cor van Heugten. De eerste tijd voer men met drie stoom- raderboten. In 1876 namen ze ook het postvervoer voor hun rekening en van toen af sprak men van „de mailboot". Eén van de schepen, de in 1887 in dienst gestelde Koningin Regentes, werd in de oorlog 1914- 1918 getorpedeerd. De hierbij afgedrukte uit 1902 daterende prentbriefkaart laat ons dat schip nog in zijn volle glorie zien tijdens een stormachtige overtocht. De weergave komt voor rekening van een on bekende schilder met een romantische in slag. Jarenlang ondervond de Stoomvaart Maatschappij Zeeland ernstige konkurrentie van de op 1 juni 1893 opgerichte nacht dienst van Hoek van Holland op Harwich v.v., geëxploiteerd door de London and North-Eastern Railway Company. In 1927 begonnen beide ondernemingen echter sa men te werken en in 1947 opende de Stoomvaart Maatschappij Zeeland van Hoek van Holland uit een dagdienst op Harwich. De nachtverbinding bleef in handen van de Engelse onderneming. Over de dramatische ondergang van één der Engelse mailboten handelt in feite ons verhaal. De 21e februari van dit jaar was het namelijk 70 jaar geleden, dat de mail boot Berlin tijdens zwaar stormweer bij Hoek van Holland op de Noorderpier liep. Aan boord waren 144 opvarenden. Onder de druk van enorme brekers brak het schip in twee stukken. Het ene deel bleef op de pier hangen, waar het door de golven werd stukgebeukt. Het andere deel verdween on der water, slechts 15 passagiers en beman ningsleden overleefden tenslotte de ramp. Naar mijn mening is er aanleiding om het drama dat zich toen voltrok nogmaals uit het verleden op te diepen, al was het alleen maar om opnieuw te memoreren tot welke bovenmenselijke prestaties gewone mensen onder bepaalde uitzonderlijke om standigheden in staat blijken te zijn. De laatste reis. De mailboot Berlin werd in 1894 in dienst gesteld op de nachtverbinding Harwich Hoek van Holland v.v. Het was een modern stalen dubbelschroef stoomschip van 1775 bruto registerton, met een lengte van 100 meter. Haar beide schoorstenen helden, evenals de twee masten, iets achterover en gaven het schip een sierlijk aanzien. Jaren lang doorploegde ze daarna het wispelturige water dat Engeland van de Nederlandse kust scheidde met de regelmaat van een klok. Toen het schip in de avond van de twin tigste februari 1907 Harwich verliet, kon niemand vermoeden dat het nimmer in de thuishaven zou terugkeren. Het aantal opvarenden bedroeg als gezegd 144. De jongste passagier was een knaapje van vijf jaar, August Hirsch, die in zijn eentje op weg was naar zijn ouders in Hamburg. Hij maakte de overtocht onder de veilige hoede van chef-hofmeester Moor. Zijn bezorgde ouders hadden een telegram gestuurd aan de stationchef in Hoek van Holland, zodat ook de treinreis voor de jonge reiziger geen moeilijkheden meer kon opleveren. Toen de Berlin de Noordzee bereikte, stond daar een hevige noordwesterstorm. Het was evenwel niet de eerste keer dat het schip onder dergelijke omstandigheden aan de overtocht begon en tot dusver waren schip en opvarenden daarbij nooit iets ernstigs overkomen. Voor de passagiers die in hun kooien probeerden in slaap te komen, was het wel een onrustige nacht. Steeds dieper zakte de boot om beurten naar stuur- en naar bakboord door. In de machinekamer was er desondanks niets bijzonders aan de hand, al moest men zich zo nu en dan wel eens ergens aan vastgrijpen of een steuntje zoe ken. Ook op de brug waren er geen pro blemen, al woei het hard, dat wel. Niette min was het zicht nog goed. In de loop van de nacht wakkerde de wind nog steeds meer aan en bereikte tegen een uur of drie orkaankracht. De boot scheen soms onder de watermassa's bedolven te zullen worden en het kostte de roerganger dan ook grote moeite om de juiste koers te houden. 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1977 | | pagina 21