Paling de bekendste De watersport wordt anders wél duur Tekst: S. Z. Een opmerking die men dikwijls hoort, waarop we geneigd zijn tc antwoorden: wel, de andere watersport is niet duur! Dat dit wordt gevolgd door vragen is duidelijk. We raden aan, eerst eens een lijstje te maken van wat stalling, onderhoud, ber ging, brandstof en reparaties en verzeke ring van uw vaartuig hebben gekost. Over 1976 kan vrijwel iedereen een optelsom metje maken, met wellicht wat schatposten erin: helemaal niet moeilijk. Het kan dan voorkomen dat iemand zegt: er zijn zoveel meer kostenstijgingen en die dwingen mij, mijn kostelijk scheepje te koop aan te bieden! Gezien het enorme aanbod van tweedehandsvaartuigen in het voorjaar is dit geen vreemde zaak, zij het een meestal verliesgevende. Daarbij doet men er goed aan, rekening te houden met de grootte van het gezin; zijn de tieners nog bereid en enthousiast om mee te varen op de motorkruiser of de kajuitplatbodem? Blijven pa en ma niet samen over op dat royale schip waarmee zo kostelijke vakan ties zijn doorgebracht? Zouden we niet wat kleiner kunnen gaan varen: minder liggel den, verzekeringspremie, onderhoud? Zou den we, door „terugschakelen", niet even veel en misschien met meer ontspanning en met minder werk, tóch leuke vaardagen kunnen beleven? Móét dat nu altijd maar, met die invités en kennissen aan boord? Kunnen we niet van de opbrengst van ons schip een kleiner, praktischer, moderner en zuiniger kruisertje aanschaffen? Bedenk wel, dat een boot met niet meer dan zo'n 600 of 700 kilo gewicht en met niet meer breedte dan 2,10 of 2,20 m in combinatie met een boottrailer een veel groter actieradius heeft dan een vaartuig dat te water moet blijven! Denemarken, de zuid-Duitse en Franse meren, de Middel landse Zee: ze zijn met de auto-boot-trailer combinatie gemakkelijk te bereiken. Ook dat is een dure aangelegenheid, zegt men dan. Inderdaad, maar de auto moet er toch zijn: klein kruisertje en trailer vragen minder investering, minder werk en minder brandstof. En er opent zich een mogelijk heid voor Zeeuws en Europees avontuur, met eigen scheepje, niet veel minder qua comfort dan de caravan, maar: gelukkig en wekenlang van de weg af! Onze persoonlijke mening is dat er alvorens het geliefde schip te gaan ver kopen nog zoveel andere oplossingen kunnen worden gekozen. Men kan ook gaan schipperen met andere uitgaven, ons gelei- delijk-aan opgedrongen door de koopdrang, de dagbladenreclame, de TV-spots en de rest. Men is een aantal dingen die volstrekt overbodig zijn, als normaal gaan beschou wen. Moeten we in alle opzichten de zo snel wisselende mode op de voet volgen? Moeten we iedere dag kant-en-klaar maal tijden uit de levensmiddelenindustrie die zo hogelijk worden aangeprezen op tafel brengen, met bier en wijn erbij. Reken eens uit wat het gezin bespaart door over een geheel jaar de helft minder koffie, thee en frisdranken minder te ge bruiken met een evenredig kleinere do sering aan cafeïne, suiker en alcaloïden. Bekijk eens goed, hoeveel benzinegeld men kan sparen door reisjes te combineren, beter te „plannen", door de fiets te nemen of de trein. We dronken een groot glas water na de autorit naar de kinderen. Zei onze kleindochter: water? Kun je dat drinken? Da's toch alleen maar voor het bad? Zeiden wij: én om op te varen! Hier in Zeeland waar het platteland de steden omgeeft, eten we stevige zo-uit-de- grond-gekomen winterkost en denken niet aan fancy-voedsel. Inderdaad, als ouderen hebben we de oorlog aan den lijve mee gemaakt, en we weten nog terug te vallen op elementaire dingen. Dat hoeft niet alle maal, maar een heleboel wat ons wordt aangepraat heeft hoegenaamd niets met welzijn te maken, alleen met de consump- tiemarkt en daarbovenop tot 18 procent btw. Duizenden hebben in Zeeland hun eigen groentetuintje, pakken de fiets om naar Middelburg of Vlissingen te gaan, kopen in op de markt wat er is, niet wat wordt geadverteerd en aangepraat op de radio wat je als klant óók betaalt! Tekst: H. Knol. Van onze Nederlandse vissoorten is de paling wel één van de meest bekende en tevens één van de meest vreemde vissen. Wat met welzijn te maken heeft: varen; onze gezonde, positief tot de gezondheid bijdragende watersport. Zeewind, het felle Zeeuwse zonnelicht, het van watervlakten terugkaatsende ultraviolet; de stilte op onze meren bij zonsondergang; de oneindig wisselende stemmingen in het kustgebied: het zijn tientallen betere medicamenten en oppepmiddelen dan wat je in de apotheek kunt kopen. Zeil-, kano- en vaaravonturen worden hier op wijd water vele malen intensiever beleefd dan in een luie stoel voor het cultuuraquarium in de huiskamer. Een stevige primus-maaltijd aan boord kost een fractie van een etentje aan de wal. We haken gaarne in op de levensgrote advertenties voor energiebesparing, maar bij ons gaat het meer om geldbesparing dan wat ook: dat geld dat we besparen aan aardgasnota's (door ongebruikte kamers niet te verwarmen, de hele winter lang, en door de gordijnen dicht te trekken als het vriest) besteden we aan een blik beste antifouling, onderwaterverf die we zelf op onze schuit aanbrengen! Al dat elektronisch gepruts, vroeger deden we het óók zonder en we waren even happy op het water. Nooit meer dan met halfgas varen: het spaart brandstof en als het gaat oppijpen heb je altijd voldoende paardekrachten om de haven te bereiken. Al dat heen-en-weer rijden, het weekeinde: steeds meer mensen komen vrijdagavond aan boord van hun kajuitschip en doen dat maandagmorgen vroeg weer op slot. Blijf varen! Gooi overtollige bezigheden en zaken overboord! Leg u enige beper kingen op; op welk gebied dan ook. Maar blijf varen! Dat is het échte welzijn! Er is bijna geen enkel water (behalve erg sterk vervuild water) waar hij niet in voorkomt. De paling is ook één van de De watersport wordt wel duur, maarblijf varen 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1977 | | pagina 25