WATERSKI
CENTRUM
te Wolphaartsdijk
nauwelijks onderhoud, wat als een groot
voordeel wordt beschouwd.
De snelle toename van het aantal ple
zierboten in Nederland blijkt wel uit de
verdubbeling van het aantal jachten en
jachtjes in de tienjarige periode van 1967
tot nu: van ongeveer 70.000 naar ongeveer
150.000 boten. Én de groei gaat door; ieder
jaar komen er 12.000 a 15.000 boten bij,
waarvoor een plaatsje in een jachthaven
en winterstalling gevonden moet worden
en waarvoor ruimte moet zijn omte
varen. De Nederlandse wateren raken op
vele plaatsen al vol. Het varen op Loos-
drechtse- of Kager-plassen bijvoorbeeld is
al geen genoegen meer, in jachthavens als
die van Zierikzee is de druk van passanten
in het hoogseizoen te groot. De druk op
onze recreatie-wateren dreigt zo groot te
worden, dat er al stemmen opgaan om tot
afremming van de groei van de watersport
te komen.
In de loop der eeuwen is er veel ver
anderd op het gebied van de pleziervaart.
De gemiddelde grootte van de boten is
kleiner geworden. De haalbare snelheid
daarentegen werd groter. Nieuwe bouw
materialen en bouwmethoden deden hun
intrede, waardoor boten goedkoper gepro
duceerd kunnen worden. „Geproduceerd",
niet meer „gemaakt", helaas.
Het ambachtelijk bouwen van een schip
op een werf heeft plaats moeten maken
voor het efficiënt produceren van boten
in boten-fabrieken, enkele uitzonderingen
daargelaten. Tegenover het nadeel van een
zekere uniformiteit van boottypen (al zou
je dat op een Hiswa-watersporttentoonstel-
ling niet zeggen!) staat het voordeel, dat
meer mensen dan voorheen in staat zijn
met een eigen zeilboot(je) hun mooie sport
te beoefenen.
Jaren geleden was er in het westelijke
deel van het Veerse Meer een waterski
vereniging van die naam. Op de Walcherse
oever, dicht bij de Veerse Gatdam, waar
nu een strandje is, had men een primitief
steigertje en een gebouwtje, van waaruit
toen nog maar enkelen de waterskisport
beoefenden. Al in 1965 verdween deze klub
en kort daarna verplaatste de waterski-
aktiviteit zich naar de andere kant van
het meer: Delta Marina werd een centrum
met een vereniging die zich bij de bond
aansloot.
Er werd, met hulp van de bond, een
wedstrijdparcours aangelegd direkt oost
van de haven en in 1966 werd er een jeugd
kamp gehouden met als feestelijk besluit
de nationale kampioenschappen.
Het waterskiën en snelvaren was nog vrij
toen de voorbereidingen voor deze evene
menten werden getroffen. Maar juist voor
dat ze zouden beginnen trad het op de
Provinciale verordening snelle motorboten
Zeeland gebaseerde besluit van Gedeputeer
de Staten in werking, waarbij alleen in
het uiterste westelijke en in het uiterste
oostelijke gedeelte van het Veerse Meer
het „varen met snelle motorboten ten be
hoeve van wedstrijd-waterskiën" werd toe
gelaten. In feite werd daarmee iedere water-
ski-aktiviteit op het enige voor de WSC
Delta Marina met de bijbehorende skischool
beschikbare water onmogelijk.
Op aandringen van het bondsbestuur liet
men de op het programma staande evene
menten nog doorgaan, maar dat was on
herroepelijk de enige en laatste maal. On
danks vele pogingen hierin verandering te
krijgen, ondanks hulp ook van K.N.W.V.
en A.N.W.B. toen de reglementering van
het varen op het Veerse Meer door de
Rijksoverheid van de provincie werd over
genomen, is in deze situatie niet de ge
wenste verandering gekomen, waardoor Del
ta Marina als waterski-centrum moest ver
dwijnen.
Maar sedertdien is er toch voor onze
sport nog wel het een en ander gedaan. In
het westelijk deel van het Veerse Meer
bevindt zich bij Kamperland sedert jaren
een startsteiger die voor het waterskiën,
dat daar in een groot vak van het meer
is toegestaan, wordt gebruikt. Een bezwaar
is, dat de steiger door zeil- en motorjachten
als ligplaats wordt gebruikt en dat er geen
speciaal voor het waterskiën gereserveerd
gedeelte is. Een bezwaar is ook, dat het
waterski-gebied geheel open ligt en geen
verbinding heeft met de wal.
Dezelfde bezwaren gelden in nog sterkere
mate voor het in het oostelijke deel van
het meer aangewezen gedeelte, zuid van
de vaargeul, zich uitstrekkend van Wol-