VOOR DE WIND - goed windgebruik Literatuur. De „aerde wegt" waarover J. Vader schreef is thans een geasfalteerde weg geworden. Op de achtergrond het randgebied met de beplanting van de Seisweg. 1916. Wateroverlast in Hoogelande. van het geslacht van Krommenhoeke. Of schoon de heerlijkheid van Hoogelande door vererving sterk versnipperd was geraakt, bestond ze in 1796 nog slechts uit drie porties die achtereenvolgens toebehoorden aan Anna de Neuff, Johanna van den Bran- de en Meinard van Visvliet. Anna de Neuff bezat de grootste portie en voerde dus de titel van ambachtsvrouwe. Ze was eerst gehuwd met graaf d' Oultrement en daarna met F. J. Du Bois, baron de Nivele. In 1880 was baron de Gilman de Zevenbergen uit Antwerpen ambachtsheer van Hooge lande. In 1910 kocht de heer Hoegen uit Middelburg op een publieke veiling de rech ten en de eigendommen die er toen nog van de heerlijkheid Hoogelande over wa ren. Ambachtsheer is thans diens zoon Dr. R. Hoegen. Tot de ambachtsgevolgen be hoort nog het visrecht, maar inkomsten van enige betekenis brengt het niet meer op. Hoogelande in onze tijd. De tegenwoordige staat van Zeeland noemt Hoogelande in 1751 een vervallen dorp van zeer weinige huizen. Door zijn lage ligging stonden vooral in najaar en winter grote delen onder water en staken alleen de terp met de ruïne en enkele andere hoogten waarop boerderijen stonden, boven het water uit. Een foto uit 1916, afgedrukt in het Zeeuws Prentenboek, geeft ons van de waterlast nog een duidelijk beeld. Toen in december 1929 het gemaal Boreel in werking werd gesteld kwam aan deze voor de grondgebruikers ongewenste toe stand in de waterhuishouding, een einde. Na de inundatie in 1944 volgde de her verkaveling van Walcheren en verloor ook de voormalige heerlijkheid van Hoogelande zijn oorspronkelijk oudland karakter. Veel weiland van voorheen wordt thans als bouwland gebruikt. Wel is Hoogelande, evenals vroeger, een boomloos gebied ge bleven, zodat het landschap er ondanks de kultuurtechnische ingrepen, toch een be paalde bekoring heeft behouden. M. van Empel en H. Pieters. Zeeland door de eeuwen heen. Dr. C. Dekker. Zuidbeveland. M. Smallegange. Nieuwe Chronyck van Zeeland. F. Navtglas. Levensberichten van Zeeuwen. M. Lantsheer en F. Nagtglas. Zelandia Illustrata. J. A. Trimpe - Burger. Onderzoekingen in vluchtbergen. C. A. van Swigchem. 200 jaar monumenten van bouwkunst in Zeeland. (Archief Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen 1769 1969). J. P. van den Broecke. Tekst: S. Z. De Boer Maritiem, Bussum, heeft een prima boek uitgegeven, voor de zeilers. Alan Watts, welbekend zeilauteur, schreef het onder de titel „Basic Windcraft" en Mary Sims maakte er enige honderden pen tekeningen bij die bijzonder informatief en instructief zijn. Prijs slechts 14,90, in vertaling. Het gaat over elementaire dingen die wij zeilers moeten weten over onze kracht bron de wind. We kunnen die niet zien, we moeten aanwezigheid, kracht en snelheid opmaken uit de beweging van water, zeil, vaantje, wollen verklikkerdraadjes, de ma nier waarop collega-zeilers hun boot over eind weten te houden, de snelheid van ons eigen vaartuig, de roerdruk, en zo meer. We zijn er helemaal aan gewend, gebruik te maken van een verschijnsel dat we niet kunnen zien. Toch is er een uitgebreide theorie over de wind, gedrag en patroon van de wind; in het boek leren we begrijpen hoe de zeilboot de wind aanvoelt; we Ieren kijken naar de wind, leren oppassen voor vlagen en Mistral en Bora; we krijgen in zicht in de samenhang tussen weertype en wind, de in deze provincie zo bij uit stek bekende zeewind en zeebries worden ons verklaard. We leren gebruik te maken van weerkaarten om wind te voorspellen, en zo gaat het door in talloze korte, heldere hoofdstukjes. Als wedstrijdzeiler leren we profijt te trekken van variabele wind, als toerzeiler leren we kruisen in een normaal wind- patroon en maken we een aantal zeildagen mee: met cumulusbewolking, met regen achtig weer, zeer warm weer, met binnen stromende warme oceaanlucht en passerende fronten. Veranderingen van windrichting en -kracht veroorzaakt door wallekanten en dijken, begroeiing etc. worden ons verklaard, we leren de aan boord onmisbare baro meter te interpreteren in zijn schomme lingen. De beginnende zeiler zal er zijn eerste onmisbare informatie over de wind in vinden; de vergevorderde wedstrijd- en toerzeiler vindt er beslist nog dingen in waaraan hij nooit had gedacht, misschien intuitief en onbewust wel aangevoeld. Alan Watts heeft méér boeken over weer en wind op zijn naam staan (denk maar aan het Teleweerboek uit 1968) en heeft in deze uitgave een voor iedere zeiler en buitenman nuttige, zo niet belangrijke bijdrage geleverd over een onderwerp waar over lang niet iedereen het nodige weet. S. Z. 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1978 | | pagina 21