VEILIG VAREN en dan komt de kraan. Tekst: S. Z. Het spreekt vanzelf dat we een binnen schip niet gaan inhalen als er van de andere kant op smal vaarwater een schip tegemoet vaart. Natuurlijk wijken we altijd verder uit dan nodig is om aanvaring te voorkomen. We weten dat grote tankers en vracht schepen niet op-de-seconde naar het roer luisteren, dat duurt even. We geven geen geluidseinen als we de binnenvaart tegen komen. We volgen met ons jachtje de rand van de stuurboord-boeienlijn om uit de koers van de grote schepen te blijven. We hebben 15- en 20-Watt lampjes in de navi- gatielichten. We rekenen niet op goede uit kijk vanaf die grote schepen. En toch moe ten we ons afvragen: is ons scheepje veilig? Laten we eens wat punten nagaan: de meeste explosies aan boord komen voor met kookgas en benzine. Waar staat de gasfles, toch niet in de toiletruimte of onder het aanrecht? Ze moet staan in een gasdichte bun die afvoer heeft van het zware lekgas naar buitenboord. Hebben we de koperen leiding en de slangaansluitingen dit voor jaar al gecontroleerd met zeepsop op dicht heid? Is het kooktoestel schoon, en ther misch beveiligd? Is er een gasdetector en hebben we die al eens gecontroleerd met een in benzine gedrenkt lapje of zo iets? Zouden we die gasdetector niet beter via een microschakelaar kunnen aansluiten op een 12-V elektrische ventilator? Zodat die, ook als iedereen slaapt, werkt en afzuigt? Is er een afzuiging bij onderdeks gebouwde benzinemotor? Staan er nergens voorraad jes of flessen benzine, verfverdunner, spuit bussen? Zijn we er absoluut zeker van dat er geen lekbenzine onder in het schip kan komen? Zijn de vuldoppen van de benzine tanks in het gangboord of dek geplaatst, en toch zeker niet in de kuipvloer? Is er een accu-hoofdschakelaar buiten de motorruimte? Zijn alle stroomaftappunten beveiligd door een zekering? Kan er geen drant kan vastzitten, kettingtransmissies op speling, spanveren. pakkingbus van de roerkoning, eenkabeltransmissies doorsme- ren, hydraulisch systeem op vloeistofinhoud. Brandstofsysteem: tanks nagaan op roest- vorming en dichtheid, is ontluchting niet verstopt, pakking van bout-, hand- en man gaten, koperen leidingen controleren op schade door trillingen, op kraakjes; uitlaat gassen leiding is deze nergens ingeteerd (gassen zijn levensgevaarlijk), zijn er geen scheurtjes bij aangelaste balgen en flenzen? De motor: nieuwe bougies en contact puntjes nodig? Elektrisch systeem reinigen en bespuiten met „Wet Start" of ander produkt. Riemspanning van pomp en dy namo controleren. Het vriest niet meer, koelsysteem hoeft niet afgetapt te blijven. Bij diesels de verstuivers demonteren, op proefbank bij service-bedrijf laten afstellen. Alle moeren aantrekken, schroefasdoorvoe ring van nieuwe pakking (laten) voorzien, speling controleren. Bedrading onder dash board nagaan, contacten van schakelaars opschuren en bevrijden van corrosiegroen. Watertanks doorspoelen, pakkingringetjes van kranen, drinkwaterpompjes etc. ver nieuwen. Afsluiters, terugslagkleppen en af voeren controleren op werking, dichtheid en corrosie. Dan kan men aan afwassen-buitenom be ginnen, gevolgd door in-de-was zetten van polyester en die uitpoetsen. In geen geval dek en stuurkuip in de was zetten: levens gevaarlijk glad! Onderwaterschip volgens voorschriften op de verfbus behandelen. Vernissen waar nodig, na afkrabben. Stalen schip opschuren en eenmaal voorlakken, daarna aflakken maar dan moet het wel héél mooi weer zijn: windstil, niet te zon nig, niet te koud! Menigeen zal verzuchten: dat weet ik allemaal allang! Of: wij doen het allemaal héél anders. Er zijn steeds meer eigenaars die hun schip of scheepje zelf onderhouden: begin er tijdig aan. voor de hijskraan komt. Het vaarseizoen is tóch al niet zo erg lang; doorzetten en nijdig aanpakken is nodig om weer op tijd en vroeg te kunnen varen! S. Z. kortsluiting ontstaan door in de motor ruimte en elders loshangende snoeren? Werkt het zoeklicht, de misthoorn; heeft de signaalhoorn een parallel geschakeld geel licht op de kajuitkap? Hebben we de fit tings van de navigatielichten al eens op corrosie, vastzitten, draadaansluitingen ge controleerd? Zijn er voor alle lichtpunten reservelampjes aan boord? Is er een meter om de Iaadconditie van de accu vast te stellen? Zouden we voor de lange zomertrajecten niet een klein hulpag gregaatje aanschaffen om in geval van ontlading de accu te kunnen bijladen als we voor anker liggen? Zijn we er absoluut zeker van dat er geen uitlaatgassen in het schip, in de motorkamer of in de achterhut terecht kun nen komen? Is er een beschermend rooster boven het in de motorkamer draaiende deel van de tussen- en schroefas, zodat men daar met de voeten niet bij kan komen (daar zijn ongelukken mee gebeurd, al vele malen). Nu gaan we aan dek kijken. Zitten preekstoel en zeereling echt wel soliede bevestigd eens zagen we iemand met boegreling en al overboord gaan, in een haven, gelukkig. Is het mogelijk, het anker binnen enkele seconden te laten vallen, loopt de ketting dan vanzelf uit? Is er een bootshaak aan boord? Hoe lang en hoe dik is de ankerlijn? Hoe zwaar is 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1978 | | pagina 26