STOOMTRAM G0ES-B0RSSELE De deken kan ook als hittescherm tegen vuur of brand gebruikt worden. De deken met een grote watervastheid, kan krachten opvangen van 1750 kg/per vierkante centi meter. Het spul is rottingsvrij. De folie is bestand tegen vele oplosmiddelen en verdunde zuren en basen. Dit principe van de gemetaliseerde folie heeft in de ruimte vaart al grote diensten bewezen. Als u gaat liggen op een koude en vochtige ondergrond (denk ook aan onge vallen-slachtoffers of nood-slaapplaats) legt u de warmtedeken onder het lichaam op de grond. Het is zelfs mogelijk gebleken in de woestijn door middel van kondenswatervor- ming, wat drinkwater te winnen. In feite is deze superlichte deken, die nooit ge wassen hoeft te worden, een wegwerp- produkt; al kan het vele malen gebruikt worden. Het neemt in een viskoffer of tas nauwelijks ruimte in. En bedenk, dat de blinkende folie in geval van aasgebrek ook als vangmiddel (foliestripje op de haak blijkt ideale blinker te zijn) kan dienen. Ook vliegtuigen kunnen u op zee snel vinden bij deze radar-echo's. De Sirius-reddingsdeken wordt verkocht door Lode b.v., Postbus 210 in Groningen. De prijs is 7,50 plus 1,20 porto-kosten. U kunt de hele deken in uw binnenzak als een platte portefeuille meenemen. Persoonlijk zou ik een folie als deze ge bruiken om mijn lichaam erin te wikkelen. Of een scheur erin knippen, zodat je met je hoofd erdoor; de rest van je lichaam in deze sterk warmte-isolerende folie kunt bergen. Wie het hoofd warm wil houden, kan een paar gaatjes voor de ogen of de mond knippen. De deken wordt dan een soort poncho, het nadeel van een voor- en achterkant is, dat je dan de deken wel op twee kanten moet dichtwikkelen. U kunt er ook roeispanen mee bekleden in geval van nood, zodat u een radarre- flektie naar alle windstreken krijgt. Kortom, het is een gouden tip van de reddingsdienst uit Rotterdam. Geen won der, dat in 1969 de uitvinders-medaille in goud voor dit produkt op de internationale uitvindertentoonstelling werd uitgereikt. Ook in uw auto. camping en medicijnkast aan boord van elk schip hoort zo'n pakje thuis. Plak het spul eens op een oude paraplu tegen de felle zon. Het folie is trouwens ook ideaal om uitgebreide ver wondingen en brandwonden tijdelijk af te dekken. De reddingsdeken hoort op elke boot, camping en in elke auto thuis. DIENSTREGELING FAHRPLAN/HORAIRE vertrek/Abfahrt/depart Goes: 10.30 14.30 Hemelvaartsdag 4 mei/4 mai 2e Pinksterdag 15 mei/15 mai zaterdagen van 20 mei t/m 30 sept samedis de 20/5 jusqua 30/9 incl. zondagen van 2 juli t/m 13 aug. dimanches de 2/7 jusqua 13/8 incl. dinsdagen, woensdagen, donderdagen en vrijdagen van 4 juli t/m 11 aug. mardis, mercredis. jeudis et vendredis de 4/7 jusqu'a 11/8 incl. -+- tijd, die van toepassing is die einschlagigen Abfahrtzeiten temps corrélatif tramnummer 21 23 Goes 10.30 14.30 's-Gravenpolder X X Nisse X X Kwadendamme 10.53 14.53 Hoedekenskerke 11.05 15.05 Baarland X X Oude/lande 11.20 15.20 tramnummer 22 24 Oudelande 11.40 15.40 Baarland X X Hoedekenskerke 11.51 15.51 Hoedekenskerke 12.10 16.10 Kwadendamme 12.24 16.24 Nisse X X 's-Gravenpolder X X Goes 12.50 16.50 X tram stopt op verzoek. Alle trams zijn stoomtrams Elke tram heeft zowel 1e als 2e klasse In elke tram rijdt een buffetrijtuig mee Wijzigingen vooibenouOen Wat biedt de SGB? Een stoomtram met houten rijtuigjes van rond de eeuwwisseling. De ouderen onder ons denken er met weemoed aan terug. Het beeld behoorde bij een tijd, waarin het leven nog in een lagere versnelling stond en het reizen op zich nog als iets gezelligs werd ervaren. Het spoor van vroeger bood sfeer. Wat voor de ouderen een dierbare herinnering oproept, is voor de jongeren vaak niet meer dan een eerste kennisma king. Zo'n confrontatie met een stuk his torie kan heel leerzaam zijn. Geen enkel geschiedenisboek vertelt over de enorme in spanningen, die nodig waren om de stoom treinen van voorheen te laten rijden. Het vraagt minstens vijf uur om een locomotief „op druk" te krijgen. Zo is b.v. ook het stoken tijdens de rit niet simpel een kwestie van het opgooien van kolen. Stoken is één van die vakken, die alleen door veel ervaring kunnen worden aange leerd. Ook na de rit blijft het stoompaard een bron van werkverschaffing. Het vuur moet worden uitgeschept, het rooster en de rookkast vragen om een schoonmaak beurt, verse kolen moeten nog worden geladen Het landschap waardoor de trambaan zich slingert, is zeer afwisselend. De eerste kilo meters voeren door laag weideland. Bij 's Gravenpolder tuft het trammetje één der mooiste gedeelten van Zeeland binnen. Het heggenlandschap hier staat bekend om zijn afwisseling en rijke flora. De eeuwig durende strijd tegen het water liet ook hier ziin sporen na in de vorm van grillig kron kelende dijken en talrijke meertjes. Het gebied rond Kwadendamme spant in dit opzicht wel de kroon. Op de terugweg stopt de tram 20 minuten in Hoedekenskerke om u in de gelegenheid te stellen de dijk te beklimmen. Hier, op een steenworp af stand van de tramlijn, ziet u de schepen zich traag langs de Scheldestroom bewegen. In elke tram rijdt een buffet- en een balkonrijtuig mee waar u respectievelijk versnaperingen en souveniers kunt kopen. Te Oudelande, het voorlopige eindpunt, vindt het oliën van de stoomlocomotief plaats. Uw post (SGB ansichtkaarten!) kunt u kwijt in de brievenbus van het le klasse rijtuig. Uw post wordt dan van een speciaal SGB-stempel voorzien. U merkt wel: een SGB reis biedt vele facetten! Niet onver meld moet blijven dat het centrum van Goes met zijn oude gebouwen en gezellige winkelstraten een bezoek meer dan waard is. Wandelroute. Een gedeelte van het gebied rond Kwa dendamme is aangekocht door Natuurmo numenten. Het is dit gebied waarvan de SGB een kaart heeft gemaakt. Op deze kaart is een uitgestippelde route aange geven, die begint en eindigt bij het station Kwadendamme. De kaart is gratis bij de conducteur verkrijgbaar. Het perron van de SGB is tegenover het N.S.-station Goes gelegen, aan de overzijde van het rangeerterrein. Het station uitko mende, ziet u op enige afstand links een overweg. Direct na deze weg slaat u meteen weer linksaf. Na 200 meter bevindt u zich dan op het SGB-perron. Komt u met de auto, dan kunt u deze op het terrein bij de overweg parkeren. Tarieven. Bij Kwadendamme ligt de sectiegrens. Voor 's Gravenpolder en Nisse geldt het tarief van Kwadendamme, voor Hoedekens kerke en Baarland het tarief van Oudelande. Goes Kwadendamme: 2e klas: enkel ƒ3,retour ƒ5, le klas: enkel ƒ5,—: retour ƒ8, Goes Oudelande: 2e klas: enkel ƒ5,retour 8,—. le klas: enkel ƒ8,retour ƒ12, Kinderen van 1 t/m 3 jaar gratis. Kinderen van 4 t/m 12 jaar half geld (mits onder geleide). Het tarief voor het vervoer van een hond of grote bagage is 1,—. Wat doet de SGB? Bijna acht jaar nu al houdt de SGB zich bezig met de verwerving en het onderhoud van historische rijtuigen en locomotieven. Deels door schenkingen, deels door eigen aankopen is het bestand aan rijtuigen, stoom- en diesellocomotieven en goederen- materieel in die periode aanzienlijk gegroeid. Elke zaterdag, het gehele jaar door, bieden vrijwilligers de helpende hand bij het herstel van het oude materieel. Dit is verre van een eenvoudige zaak, omdat reserve-onder delen niet meer voorhanden zijn. Vaak blijkt dan ook het enig, geldverslindende alternatief: onderdelen laten gieten of sme den. De SGB heeft als enige bron van inkomsten de opbrengst uit de verkoop van o.a. plaatsbewijzen en ansichtkaarten. Voor vrijwilligers, die al een poosje „mee draaien", is er de mogelijkheid om na een opleiding in het bezit van een officieel N.S.-diploma te komen. Op elke tram rijdt een machinist en een hoofdconducteur, die in het bezit zijn van zo'n diploma. Mocht u over ons materieel of de techniek van de stoomlocomotief wat meer willen weten, stelt u zich dan met de SGB in verbinding, die u geheel kostenloos een aantal stencils zal toesturen. Voor speciale vragen kunt u natuurlijk ook altijd bij de machinist, conducteur of stoker terecht. Ze zullen u graag van dienst zijn! Woont u in de buurt en ziet u het werken aan een museumtram ook wel zit ten? Maak dan eens een praatje met een SGB-lid of draai het onderstaande telefoon nummer. Ook kunt u ons werk steunen door donateur te worden voor min. 15, per jaar. De conducteur heeft daarvoor speciale formulieren. Voor inlichtingen over extra ritten voor gezelschappen en voor plaatsreserveringen in de gewone trams kunt u zich wenden tot: Stoomtram Goes - Borsele, Postbus 250, Goes, Telefoon 01100-28307. 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1978 | | pagina 19