4 De kamer der proeflezers. De grote bibliotheek. uit de 17de en 18de eeuw, alle in perfecte staat. Er wordt op een van die het beroemde sonnet van Plantin „Le Bonheur de ce monde" nog altijd met de hand gedrukt op geschept papier. In de winkel, geheel intact, kopen we het sonnet; er hangt een lijst van destijds door de magistraat ver boden boeken, en een prijslijst van school boeken van vier eeuwen her. Men verkocht de boeken veel „in albis", in losse vellen, en ging dan naar een boekbinder om ze te laten verzamelen in een band. In andere vertrekken liggen handschriften vanaf de 9de eeuw de wereldberoemde Kronijken van Froissart met sublieme Vlaamse miniaturen, en de in 1401-2 ge schreven Bijbel voor koning Wenceslas van Bohemen. De overgang van de geschreven letter naar de gesneden en later gegoten drukletter wordt ook voor de leek duidelijk verklaard; dan ligt er een der eerste Bijbels van Gutenberg (1450), een der uitvinders van de boekdrukkunst en zo gaat het door, dat grandioze beeld van de presentatie der bijbels, atlassen, medische handleidingen, wetboeken, reisbeschrijvingen, boeken met houtsneden en gravures, incunabelen en wiegedrukken, muziekboeken en vertalingen, vignetten en portretten. Er zijn bibliotheekzalen, de „zaal der aardrijkskunde" waar Mercator, Frisius, Blaeuw en andere werken liggen; er is de Rubens-zaal met diens gravures in koperen platen; er is de stemmingsvolle kamer van Justus Lipsius, de grote humanist en vriend van Plantin; de salon met de wandtapijten, de kamer van de drukproeflezers, een grote keuken in Antwerpse stijl. Alles met meu bels, schilderijen, betimmeringen, kasten, alkoven uit de tijd van Plantin wiens huis gelukkig ontsnapte aan de verwoestingen en plunderingen van Antwerpen tijdens de Spaanse Furie van 4 november 1576. Willem van Oranje bezocht zijn drukkerij; Plantin ging anti-Spaanse pamfletten en brochures drukken en moest op aanraden van Lipsius zich in 1583 te Leiden ves tigen waar hij twee jaar verbleef, produ ceerde en zeer hartelijk werd bejegend. In '85 haastte Plantin zich terug naar zijn geliefde Scheldestad waar hij nog vier jaren doorging met drukken. Met grote bekwaamheid en wilskracht volgde zijn schoonzoon Moretus hem op; klassieke auteurs en wetenschappelijke wer ken moesten langzamerhand wijken voor godsdienstige en theologische boeken. De Plantijnse drukkerij behield haar interna tionale beroemdheid: bijbels, missalen en brevieren. In de 18de en 19de eeuw waren de Moretussen rijk geworden als drukkers, in de adelstand verheven, en vernuftige speculanten-in-grond in het snel groeiende Antwerpen: niet interessant meer, maar ge lukkig hielden ze het bezit van hun groot- en overgrootvaders zorgvuldig in stand. Er werd een achttiende eeuwse salon ingericht, nu de salon „Emile Verhaeren", veel bewonderd Belgisch schrijver (1855 1916). Op de middelbare school moesten we destijds zijn boeken lezen; zijn hand schriften, zijn pen en bril liggen er nog; de akwarellen en schilderijen van zijn echt genote hangen aan de behangen muren. In het zorgvuldig op de juiste lage voch tigheidsgraad gehouden en constant ver warmde Plantin-museum kregen we een vreselijke dorst, na die uren in een drie en vier eeuwen oud gebouwencomplex. Geen probleem, recht tegenover de uitgang is een gezellige staminee waar de Gueuze Lambiek meer dan voortreffelijk smaakt. 26 mei. Concert door „Veere's Genoegen" in de Grote Kerk te Veere. 10 juni. Bevelands Kamerkoor in de Grote Kerk te Veere. 23 juni. Kamermuziek uit België in de Grote Kerk te Veere. 1 8 juli. Toeristenweek te Colijnsplaat. 8 juli. Klarinetkwartet uit België in de Grote Kerk te Veere. 14 juli. Costuumshow (historische costuums) door mevr. De Priester in de Grote Kerk te Veere. 22 juli. Ensemble Pandorra bespeelt oude in strumenten in de Grote Kerk te Veere. 28 juli. Zeeuwse costuumshow door mevr. De Jager in de Grote Kerk te Veere. 5 augustus. Optreden Vlissingse volksdansgroep Vranje in de Grote Kerk te Veere. 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1978 | | pagina 29