4
De kamer der proeflezers.
De grote bibliotheek.
uit de 17de en 18de eeuw, alle in perfecte
staat. Er wordt op een van die het beroemde
sonnet van Plantin „Le Bonheur de ce
monde" nog altijd met de hand gedrukt
op geschept papier. In de winkel, geheel
intact, kopen we het sonnet; er hangt een
lijst van destijds door de magistraat ver
boden boeken, en een prijslijst van school
boeken van vier eeuwen her. Men verkocht
de boeken veel „in albis", in losse vellen,
en ging dan naar een boekbinder om ze
te laten verzamelen in een band.
In andere vertrekken liggen handschriften
vanaf de 9de eeuw de wereldberoemde
Kronijken van Froissart met sublieme
Vlaamse miniaturen, en de in 1401-2 ge
schreven Bijbel voor koning Wenceslas van
Bohemen. De overgang van de geschreven
letter naar de gesneden en later gegoten
drukletter wordt ook voor de leek duidelijk
verklaard; dan ligt er een der eerste Bijbels
van Gutenberg (1450), een der uitvinders
van de boekdrukkunst en zo gaat het
door, dat grandioze beeld van de presentatie
der bijbels, atlassen, medische handleidingen,
wetboeken, reisbeschrijvingen, boeken met
houtsneden en gravures, incunabelen en
wiegedrukken, muziekboeken en vertalingen,
vignetten en portretten.
Er zijn bibliotheekzalen, de „zaal der
aardrijkskunde" waar Mercator, Frisius,
Blaeuw en andere werken liggen; er is de
Rubens-zaal met diens gravures in koperen
platen; er is de stemmingsvolle kamer van
Justus Lipsius, de grote humanist en vriend
van Plantin; de salon met de wandtapijten,
de kamer van de drukproeflezers, een grote
keuken in Antwerpse stijl. Alles met meu
bels, schilderijen, betimmeringen, kasten,
alkoven uit de tijd van Plantin wiens huis
gelukkig ontsnapte aan de verwoestingen
en plunderingen van Antwerpen tijdens de
Spaanse Furie van 4 november 1576.
Willem van Oranje bezocht zijn drukkerij;
Plantin ging anti-Spaanse pamfletten en
brochures drukken en moest op aanraden
van Lipsius zich in 1583 te Leiden ves
tigen waar hij twee jaar verbleef, produ
ceerde en zeer hartelijk werd bejegend.
In '85 haastte Plantin zich terug naar zijn
geliefde Scheldestad waar hij nog vier jaren
doorging met drukken.
Met grote bekwaamheid en wilskracht
volgde zijn schoonzoon Moretus hem op;
klassieke auteurs en wetenschappelijke wer
ken moesten langzamerhand wijken voor
godsdienstige en theologische boeken. De
Plantijnse drukkerij behield haar interna
tionale beroemdheid: bijbels, missalen en
brevieren. In de 18de en 19de eeuw waren
de Moretussen rijk geworden als drukkers,
in de adelstand verheven, en vernuftige
speculanten-in-grond in het snel groeiende
Antwerpen: niet interessant meer, maar ge
lukkig hielden ze het bezit van hun groot-
en overgrootvaders zorgvuldig in stand.
Er werd een achttiende eeuwse salon
ingericht, nu de salon „Emile Verhaeren",
veel bewonderd Belgisch schrijver (1855
1916). Op de middelbare school moesten
we destijds zijn boeken lezen; zijn hand
schriften, zijn pen en bril liggen er nog;
de akwarellen en schilderijen van zijn echt
genote hangen aan de behangen muren.
In het zorgvuldig op de juiste lage voch
tigheidsgraad gehouden en constant ver
warmde Plantin-museum kregen we een
vreselijke dorst, na die uren in een drie
en vier eeuwen oud gebouwencomplex. Geen
probleem, recht tegenover de uitgang is
een gezellige staminee waar de Gueuze
Lambiek meer dan voortreffelijk smaakt.
26 mei.
Concert door „Veere's Genoegen" in
de Grote Kerk te Veere.
10 juni.
Bevelands Kamerkoor in de Grote Kerk
te Veere.
23 juni.
Kamermuziek uit België in de Grote
Kerk te Veere.
1 8 juli.
Toeristenweek te Colijnsplaat.
8 juli.
Klarinetkwartet uit België in de Grote
Kerk te Veere.
14 juli.
Costuumshow (historische costuums)
door mevr. De Priester in de Grote
Kerk te Veere.
22 juli.
Ensemble Pandorra bespeelt oude in
strumenten in de Grote Kerk te Veere.
28 juli.
Zeeuwse costuumshow door mevr. De
Jager in de Grote Kerk te Veere.
5 augustus.
Optreden Vlissingse volksdansgroep
Vranje in de Grote Kerk te Veere.
29